Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skorsten och kamin alternativ  (läst 2639 gånger)

Davvve

• -
Skorsten och kamin alternativ
« skrivet: 11 okt-16 kl 12:48 »
Hej

Hade planerat att köpa en kakelugn och limma en isokern blockskorsten på toppen. Men eftersom Contura ska lägga ner sin tillverkning av kakelugnar så har vi börjat fundera på alternativ.

Jag vill ha en murad skorsten och är fortfarande sugen på isokern eftersom de ser ut att vara lätta att få godkända och kan serva två eldstäder per kanal och dessutom får placeras kloss till vägg av brännbart material.

Ur ett självhushållarperspektiv skulle en murad skorsten med fyra kanaler varav två används för ventilation vara ett bättre alternativ. En sådan skulle bli varm och ge bra skjuts åt ventilationen vid strömavbrott.

Som eldstad tänker vi oss kanske någon form av kamin istället för kakelugnen, gärna med spisplatta. Den kommer dock att stå i vardagsrummet så det blir lite trist att ha en riktig kökspanna.

Vad ser ni för alternativ?

kurt

SV: Skorsten och kamin alternativ
« Svar #1 skrivet: 11 okt-16 kl 13:01 »
Det är ju omöjligt att svara på, eftersom man inte vet förutsättningarna i övrigt. Skall det här vara husets enda värmekälla? Hur stort hus är det etc etc etc!!!

ca

« Svar #2 skrivet: 11 okt-16 kl 17:31 »
Flera på samma kanal beror på redovisade sammanlagrande massflöden och en samarbetsvillig sotare. Här i vårt område går det inte ens att nämna ordet.  Att toppmontera en isokern på tex en Camina rörspis går fint http://www.camina.se/sv/kakelugnar/kakelugnar/

TW

• Finland
« Svar #3 skrivet: 11 okt-16 kl 21:39 »
Varför en kamin?
Kaminer magasinerar ingen värme. Det blir hett i rummet då man eldar och kallt direkt efteråt.

Jag föreslår en plåtugn om du bara skall värma ett eller två rum med den. Ett plåtskal med magasionerande tegelmurning inuti. Billigare och bättre än en kakelugn. Vanliga i Norrbotten och Finland.
Sök på pönttöuuni på google.

Jag tycker inte om det här att ställa skorstenen ovanpå eldstaden. Det var vanligt förr..... men i en nyinstallation skulle jag inte göra det.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Davvve

• -
« Svar #4 skrivet: 11 okt-16 kl 22:02 »
Tack för tipsen. Jag hade helt missat Camina. Har beställt en katalog!

Huset är under uppförande med L/V-VP och lågtemp-radiatorsystem för uppvärmning.

Kaminerna ska vara till nöd och mysvärme och för att kunna jämna ut köldknäppar så att inte elpatronen i VP går in och sabbar energivärdena.

Jag räknar med att vi kommer få betydligt sämre tillgång till el inom en överskådlig framtid och vill därför kunna elda för att hålla värmen. Ventilationen kommer skötas via FTX så värmen kommer att fördelas i hela huset via värmeväxlaren. Vid långvariga strömavbrott vore det dock bra att kunna ordna självdrag via skorstenen. Men man ska kanske strunta i det och köra på en Kamina Kakelugn/rörspis istället.

Jag har egentligen inte något emot att placera skorstenen ovanpå en kakelugnen och ha en kamin på övre plan, det var ju den ursprungliga planen.

Kan man inte lova sotaren att man bara eldar i en kamin i taget?

Pysselina

• Halland
« Svar #5 skrivet: 12 okt-16 kl 09:21 »
Hej!
Varför inte en vattenmantlad kamin/kakelugn? Så får du ett mycket flexibelt värmesystem, nu när du ändå bygger nytt.
Elen till cirkpumpen kan du ju lösa med några solceller och bilbatterier.

Davvve

• -
« Svar #6 skrivet: 12 okt-16 kl 12:47 »
Jag är lite rädd för vattenmantlade kaminer. Är rädd för att temperaturen ska bli för hög med kokning och läckage som följd. Kanske i en köksspis men inte i vardagsrummet

torbjorn

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 12 okt-16 kl 20:26 »
Ett problem med de flesta vattenmantlade kaminer är att de ger en mycket liten del av sin värmeeffekt till vattnet, det mesta går till luften i det rum där kaminen står precis som på kaminer utan vattenmantel.
Seriösa tillverkare brukar redovisa hur stor del av effekten som går till vatten respektive luft.

Pysselina

• Halland
« Svar #8 skrivet: 13 okt-16 kl 08:56 »
Jag är lite rädd för vattenmantlade kaminer. Är rädd för att temperaturen ska bli för hög med kokning och läckage som följd. Kanske i en köksspis men inte i vardagsrummet

Det löser du väl med ett expansionskärl och evtl slavtank? De där vattenmantlade kaminerna och kakelugnarna finns i massa olika utförande, så bra tips att kolla upp vilka värden som gäller för de olika modellerna.
Har man förmånen att kunna bygga nytt från början, rekommenderar jag flexibla vattenburna lösningar.

DennisCA

• Finland
« Svar #9 skrivet: 13 okt-16 kl 12:07 »
Varför en kamin?
Kaminer magasinerar ingen värme. Det blir hett i rummet då man eldar och kallt direkt efteråt.

Jag föreslår en plåtugn om du bara skall värma ett eller två rum med den. Ett plåtskal med magasionerande tegelmurning inuti. Billigare och bättre än en kakelugn. Vanliga i Norrbotten och Finland.
Sök på pönttöuuni på google.

Jag tycker inte om det här att ställa skorstenen ovanpå eldstaden. Det var vanligt förr..... men i en nyinstallation skulle jag inte göra det.

Ja vi får se hur det blir där hemma hos mina föräldrar, dom har köpt sig en braskamin för tilläggsvärme, den magasinerar ingenting, den är gjord så att den bränner och skapar stora flammor, hela saken bara lyser med eld när den brinner, den verkar utstråla värmen bra i omgivningen. Dom sade enligt försäljaren magasineras värmen i huset. Jag känner mig lite skeptiskt till påståendet minst sagt.

I sommar lär den ha funkat bra dock, eldat några gånger i veckan, den kombinerade olje/vedpannan kördes bara för varmvattnet.

TW

• Finland
« Svar #10 skrivet: 13 okt-16 kl 20:38 »
Sannolikt har du rätt i din skepticism Dennis

Då jag bodde ute i skogen och försökte hålla värmen med en Högfors N:r 6 vedspis som ju fungerar i princip som en järnkamin då tog det under två timmar från att elden brann ut tills allt var utkylt.
En plåtugn eller rörspis håller ju någon sorts värme över natten till och med.
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 13 okt-16 kl 21:28 »
Visst magasineras en del värme i väggar och möbler, det är ju en ganska stor massa. Om det kyls ut på två timmar måste det vara väldigt dåligt isolerat eller också är det korsdrag. Jag eldar i kaminen på kvällen och på morgonen är det alltid över 10 grader i alla fall, även i kallaste vintern

TW

• Finland
« Svar #12 skrivet: 13 okt-16 kl 22:46 »
Kanske det beror på vad du har för material i tak och väggar. Timmer magasinerar en del.
Antifacist.

Davvi

• Tapatalk User
« Svar #13 skrivet: 13 okt-16 kl 23:54 »
Vill man ha något som magasinerar värmen så är ju en täljstenskamin ett vettigt val om än rätt dyra i inköp.

DennisCA

• Finland
« Svar #14 skrivet: 15 okt-16 kl 09:48 »
Kanske man borde ha möbler i massivt gjutjärn?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #15 skrivet: 15 okt-16 kl 10:01 »
Leta fram en gammal formelsamling från skoltiden (eller Wikipedia) och kolla tabellen över olika materials värmekapacitivitet. Där kan man dra en del intressanta slutsatser, speciellt om man även tar hänsyn till densiteten och räknar om den efter volym.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #16 skrivet: 15 okt-16 kl 10:11 »
I gamla torp är ofta spismuren över 1x1 meter, det vill säga massiva mängder värmelagrande sten. Låt vara att där finns bakugn invändigt, det blir ändå tonvis med material. Även en rejäl täljstenskamin kommer inte ens i närheten av de massorna.

Davvi

• Tapatalk User
« Svar #17 skrivet: 15 okt-16 kl 10:59 »

I gamla torp är ofta spismuren över 1x1 meter, det vill säga massiva mängder värmelagrande sten. Låt vara att där finns bakugn invändigt, det blir ändå tonvis med material. Även en rejäl täljstenskamin kommer inte ens i närheten av de massorna.
Massan på en täljstenskamin är ju ungefär lika stor som ett snöre är långt, så även om du har en poäng där så blir det inte helt rätt ;) En täljstenskamin på sisådär 1500-2000kg är en väldig massa värmelagrande material som håller värmen länge när den väl blivit varm.
Jag har själv en Contura 470 täljstenskamin med inbyggd fläkt som tidigare ägare installerat som komplement till elvärmen. Visserligen väger den bara 328kg men är fortfarande varm på morgonen och får effektivt upp värmen när man kommer hem efter jobbet å det är -42c ute..

Dela detta:

* Inloggade just nu

230 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser