Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man elda i denna vedspisen, Husqvarna 726  (läst 6087 gånger)

brödet

• Halland
Kan man elda i denna vedspisen, Husqvarna 726
« skrivet: 13 okt-16 kl 09:41 »
Hej jag är sugen på att testa att elda lite i min vedspis. Läst på lite om vad man skall kontrollera bland annat att det sitter lera i taket på ugnen. Då jag inte kan hitta ens några spår av lera i ugnen blev jag lite nervös och tänkte att jag lägger upp lite bilder här så någon kunnig kan svara på om jag kan börja elda i spisen eller om den skall renoveras först.

Den skall vara kontrollerad av sotare så den är godkänd att elda i.

Tack på förhand 

andtol

• Gäst
SV: Kan man elda i denna vedspisen, Husqvarna 726
« Svar #1 skrivet: 13 okt-16 kl 09:47 »
Den ser fin ut.

Provelda mindre eldar med tunna stickor och papper. Och öka försiktigt värmen.

Det brukar ta ett tag innan man får kläm på hur man ska elda.

Övervaka eldningen hela tiden. :)

brödet

• Halland
« Svar #2 skrivet: 13 okt-16 kl 09:49 »
Den ser fin ut.

Provelda mindre eldar med tunna stickor och papper. Och öka försiktigt värmen.

Det brukar ta ett tag innan man får kläm på hur man ska elda.

Övervaka eldningen hela tiden. :)

Tack för snabbt svar. Skall elda mycket försiktigt, men den här leran som det står om på flera ställen var hittar jag den? Skall det ens va på denna modellen?

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 13 okt-16 kl 10:00 »
Var hittar du att det ska vara lera i den?
Det är aldrig för sent att ge upp.

kurt

« Svar #5 skrivet: 13 okt-16 kl 10:02 »

Metallpigggarna som man ser skall väl täckas av lera?

brödet

• Halland
« Svar #6 skrivet: 13 okt-16 kl 10:09 »

Bland annat här http://www.gardochtorp.se/varmt-med-vedspisen.aspx?article=4245

Kurt här under verkar ju va inne på samma spår?

Det betyder att jag inte borde elda i den förens jag åtgärdat leran med andra ord?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 13 okt-16 kl 10:17 »
Exakt. Leran ska vara ovanpå ugnstaket. Syftet är att ge litegrann värmeisolering så att inte ugnstaket, som ju kommer i kontakt med de varmaste rökgaserna, blir onödigt mycket varmare än resten av ugnen. För att förklara det med elspistermer kan man säga att det blir för mycket övervärme om man inte har lera eller något liknande där.  Om man inte ska använda ugnen för matlagning spelar det dock ingen större roll om leran finns där eller inte.

Det syns lite dåligt på bilderna, men kolla att alla brännplåtar (till höger och vänster om eldstaden samt ev en sluttande längst in) sitter på plats innan du börjar elda på allvar. Kolla också att asklådan finns på plats.

Om spisen har varmvattentank som är i användbart skick, så bör man hålla den fylld med vatten åtminstone om man ska elda länge och hårt i spisen. Annars kan den bli så varm på sidan som vetter mot eldstaden att lödningarna släpper. Om tanken ändå är oanvändbar av någon anledning (t ex om den läcker eller verkar för ohygienisk) så kan man fylla den med torr och ren sand istället.

Var beredd på att det kommer att ryka in från början, innan skorstenen är uppvärmd och innan du har lärt dig att komma överens med spisen. Förmodligen finns det en sotlucka någonstans på inmurningen, man kan slippa ifrån en del inrykning om man börjar elda papper där så man får igång draget innan man tänder i spisen.

Lite allmänt om vedspisar: http://runeberg.org/tektid/1937a/0448.html

andtol

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 13 okt-16 kl 10:53 »
Efter denna faktakross så tar jag tillbaka allt jag sagt i ämnet. :)

Bösahusarn

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 13 okt-16 kl 11:06 »
Då så... mer ved och en ecofan, sen har du vintern räddad!

brödet

• Halland
« Svar #10 skrivet: 13 okt-16 kl 11:12 »
Exakt. Leran ska vara ovanpå ugnstaket. Syftet är att ge litegrann värmeisolering så att inte ugnstaket, som ju kommer i kontakt med de varmaste rökgaserna, blir onödigt mycket varmare än resten av ugnen. För att förklara det med elspistermer kan man säga att det blir för mycket övervärme om man inte har lera eller något liknande där.  Om man inte ska använda ugnen för matlagning spelar det dock ingen större roll om leran finns där eller inte.

Det syns lite dåligt på bilderna, men kolla att alla brännplåtar (till höger och vänster om eldstaden samt ev en sluttande längst in) sitter på plats innan du börjar elda på allvar. Kolla också att asklådan finns på plats.

Om spisen har varmvattentank som är i användbart skick, så bör man hålla den fylld med vatten åtminstone om man ska elda länge och hårt i spisen. Annars kan den bli så varm på sidan som vetter mot eldstaden att lödningarna släpper. Om tanken ändå är oanvändbar av någon anledning (t ex om den läcker eller verkar för ohygienisk) så kan man fylla den med torr och ren sand istället.

Var beredd på att det kommer att ryka in från början, innan skorstenen är uppvärmd och innan du har lärt dig att komma överens med spisen. Förmodligen finns det en sotlucka någonstans på inmurningen, man kan slippa ifrån en del inrykning om man börjar elda papper där så man får igång draget innan man tänder i spisen.

Lite allmänt om vedspisar: http://runeberg.org/tektid/1937a/0448.html

Det jag vart rädd för som jag läst på vissa platser är att taket kan spricka om man eldar utan lera. Och det var lite därför jag startade denna tråden.

Jag har i övrigt "besiktigat" spisen och finner den i gott skick. Asklåda finns på plats, vattentank finnes ej. Då spisen delar skorsten med min "kakelugn" så är murstocken rätt varm. tyckte jag fick bra fart på det pappret jag vågade mig på att elda i alla fall hehe. Skall börja elda mycket försiktigt i den nu samt försöka hitta var man kan köpa lera så jag kan åtgärda det. Tror det kunde vara en höjdare att baka bröd i ugnen kanske ?

Bösahusarn

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 13 okt-16 kl 11:26 »
Jag har en Norrhammar utan denna lerdetalj, där eldar man i princip rakt under den ena "spisplattan", ja det blir varm o fint snabbt.

Att baka kräver sitt tålamod då det tar lite tid att få upp någon värme i ugnen och råkar man öppna och titta så tappar man värmen väldigt fort.
Jag har dock stoppat in några stora keramikplattor som skulle varit till en vedpanna, när dessa blir varma håller värmen lite bättre.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 13 okt-16 kl 11:28 »
Skall börja elda mycket försiktigt i den nu samt försöka hitta var man kan köpa lera så jag kan åtgärda det. Tror det kunde vara en höjdare att baka bröd i ugnen kanske ?

Jag köpte min lera med järnflisspån i en vanlig butik som säljer kaminer. Kostade ca 200kr för 5kg. Det är som du säger bra med lera för att skydda taket mot värmen så det inte spricker, för ungstak finns inte som reservdel så går det sönder är spisen sönder. Jag bakar allting i vedspisen under vinterhalvåret och det är mycket övervärme så det blir bra med pizza och pepparkakor. Däremot är det knepigt att baka sockerkaka tycker jag.. det blir lätt bränt men är kladdigt innuti. Sen är det varmare längst in i ugnen så man kan behöva vända kakan ibland. Det blir också mycket varmare i ugnen om man eldar med torr björk än nån annan surved. Ett annat problem är att i en vanlig ugn lyser lampan på spisen att den är på och det luktar bränt när man glömmer nåt i ugnen, men i vedspisen så ser man inte att man stoppat in nåt där och det luktar aldrig bränt så det är bra med en äggklocka så man inte glömmer av att man bakar.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 13 okt-16 kl 11:32 »
Jag har en Norrhammar utan denna lerdetalj, där eldar man i princip rakt under den ena "spisplattan", ja det blir varm o fint snabbt.

Att baka kräver sitt tålamod då det tar lite tid att få upp någon värme i ugnen

Om du bakar så borde du verkligen skaffa lera och kladda dit på ugnens översida. Det är ju för att fördela värmen jämt i ugnen också. Och det skyddar ugnen eftersom rökgaserna går från eldstaden via ugnens översida innan den går ned på sidan av ugnen och under ugnen.. Det är inget nytt påfund att ha lera utan det har jag i de spisar som inte använts på 50 år också. Men efter långt användande spricker leran och den plockas bort så det är därför du inte har någon lera i din ugn längre.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #14 skrivet: 13 okt-16 kl 11:33 »
Det ställs inga särskilda krav på leran som ska ligga ovanpå ugnen i en vedspis, det behöver ju inte precis vara bästa sortens krukmakarlera utan duger med nästan vilken lera som helst som man kan hitta t ex i ett nygrävt dike. Jag tror dock det är bra om den är fri från organiskt material (sådant som kan förkolna när leran hettas upp). Man kan kolla det genom att ta ett prov av leran och slamma upp i ett glas vatten, låt det stå över natten så att slammet lägger sig, om vattnet är brunt sedan så finns det humus (organiskt material) med.

Se till att ugnstaket är rent och fritt från sot innan du lägger på leran, så den har åtminstone en viss chans att fästa mot gjutjärnet. Vänta tills leran är någotsånär torr innan du börjar elda. Om inte lerpåläggningen blir bra så är den ju lätt att göra om med en annan sorts lera.

Dela detta:

* Inloggade just nu

105 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser