Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Soldriven mattorkare  (läst 2636 gånger)

dfee

Soldriven mattorkare
« skrivet: 26 apr-07 kl 15:18 »
Jag har sökt och hittat en del i ämnet på nätet. Men vad jag är ute efter nu är personliga erfarenheter av detta i vårt nordliga land.

Så, att torka frukt/grönsaker/svamp/kött med hjälp av en ”soldriven” konstruktion, är det något du gjort? Funkade det bra? Hur konstruerade du torkaren? Osv..

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Soldriven mattorkare
« Svar #1 skrivet: 27 apr-07 kl 15:43 »
Jag testade för ett par år sedan att göra en torkare av en gammal parabolantenn klädd i folie.....funkade inte så bra...den blev mer som en grill.

Tror det bästa sättet är att bara hänga upp det du vill torka i solen (som man torkar lutfisk) och klä in det i en "bur" av finmaskigt stålnät så du inte får fluglarver i maten.

Men varför vill du torka ute?
Det går ju lika bra att torka inomhus och det ger mindre risk för insektsangrepp.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Eulalia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 apr-07 kl 15:57 »
och om man skulle klä buren i myggnät?
Jag brukar också torka i solen, hittills mest strimlad svamp och blåbär...
Torkar hellre ute i solen, och tar risken med lite flugskit, än inne och käkar dammiga grejer!
fast om man har en panna eller bastu så måste ju det vara det bästa stället att torka på!

det som är bra med utomhus är att både sol och vind torkar, och man behöver inte använda nån extra energi..
« Senast ändrad: 27 apr-07 kl 15:58 av Eulalia »

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 27 apr-07 kl 16:18 »
och om man skulle klä buren i myggnät?
Jag brukar också torka i solen, hittills mest strimlad svamp och blåbär...
Torkar hellre ute i solen, och tar risken med lite flugskit, än inne och käkar dammiga grejer!
fast om man har en panna eller bastu så måste ju det vara det bästa stället att torka på!

det som är bra med utomhus är att både sol och vind torkar, och man behöver inte använda nån extra energi..
Ja lite flugskit dör man knappast av....men torkar man kött känns det trisst om det blir fullt av fluglarver i maten ;).
Det går säkert att äta dem också men det är ju inte riktigt det man var ute efter från början.

Men ja....har man ett pannrum så funkar det bra....och vill man torka kött utomhus så är myggnät ett bra skydd mot flugor.
Har man maten placerad på marknivå så är nog ett mycket finmaskigt stålnät att rekomendera så man slipper möss och råttor.
Finns stålnät som är så finmaskiga att de håller borta insekterna också.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

sivan48

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 02 maj-07 kl 14:48 »
varför inte bygga en soltork i sommar?

http://www.i4at.org/surv/soldehyd.htm

bara man efterpastöriserar>
If you want to store the dried fruit for any great length of time, it is best to pasteurize the slices to destroy any insect eggs. To do this, when drying is complete, freeze the fruit for several days at zero degrees in a deep freeze (the freezer compartment of a refrigerator won’t do), or heat in a 175 degree oven for 10-15 minutes

Hällmansro

« Svar #5 skrivet: 03 maj-07 kl 17:49 »
Lite utanför ämnet kanske:

Jag jobbar som fritidspedgog, och vi har byggt en bullvärmare av en vanlig kartong som vi klädde med aluminiumfolie.
Vi trädde upp bullarna på en pnne som gick genom gavlarna. Så fick bullarna sitta tills de var lagom varma.

Barnen tycker att det är kul........
"Jag har aldrig träffat någon som  på dödsbädden önskat att han tillbringat mer tid på jobbet"

Dela detta:

* Inloggade just nu

201 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser