Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ha vedeldad bakugn som uppvärmning utav huset  (läst 6106 gånger)

Högakull

• Småland
Ha vedeldad bakugn som uppvärmning utav huset
« skrivet: 03 nov-16 kl 12:56 »
Hejsan!
Vi har ett timmerhus från slutet utav 1600-talet, det är 2 rum med vind... I huset finns det en bakugn samt en öppen spis... vi använder för tillfället bakugnen som uppvärmning utav hela huset, vilket fungerar jättebra! Murstocken är enorm och löper genom hela huset, så när den är varm blir hela huset otroligt behagligt.

Nu till min fråga, hur "hårt" kan man elda i den? Självklart är den provtryckt osv och var i jättebra skick... men murbruk har nu släppt på insidan av ugnen, är detta normalt? O hur många grader kan man ha inne i "ugnshålet" innan det börjar bli "ohälsosamt" för själva ugnen? Är det bra att elda i den dagligen eller slits den för mycket då?

(På bilderna ser ni vilken "modell" den är samt hur den ser ut.

Tack på förhand!

torbjorn

• Medelpad
SV: Ha vedeldad bakugn som uppvärmning utav huset
« Svar #1 skrivet: 03 nov-16 kl 15:10 »
En murad ugn eller liknande konstruktion mår bättre av att eldas dagligen än av att bli utkyld och kanske fuktig mellan eldningstillfällena. Daglig eldning innebär ju att murverket håller sig ständigt torrt, det blir inte så mycket vittring pga värmeutvidgning varje gång den kallnar och sedan värms upp igen, ingen risk för frostsprängning av den del av skorstenen som sticker upp över taket osv.

Det är fullt normalt att murbruk släpper där det är direkt utsatt för eld, man får räkna med påbättringar och punktreparationer lite då och då.

kurt

« Svar #2 skrivet: 03 nov-16 kl 16:32 »
Ugnnen håller nog, däremot misstänker jag att det kommer in ganska mycket rök och partiklar, beroende på hur skorstenen är byggd?

olivia.k

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 03 nov-16 kl 16:38 »
Fint hus. Bor du med sådan standard permanent, dvs inget indraget vatten, och inte ens en vedspis? Vedspisar kom väl på mitten av 1800-talet och sattes in i den öppna härden. Då blev det mer behagligt inne för det sotade mindre inne då. Blir inte väggarna rätt svarta efter ett tag om man inte har vedspis? Jag skulle vara mer orolig för det än att ugnen inte håller för daglig eldning.

Högakull

• Småland
« Svar #4 skrivet: 03 nov-16 kl 18:01 »
Ugnnen håller nog, däremot misstänker jag att det kommer in ganska mycket rök och partiklar, beroende på hur skorstenen är byggd?

Hejsan! själva "hålet" till skorstenen är ovanför ugnsöppningen, så det är som en jättestor "fläkt" där med självdrag som gör att all rök dras upp där, så det ryker aldrig in i själva huset =)

32995

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 04 nov-16 kl 22:22 »
Kan tyvärr inte hjälpa till med frågeställningen, men vilka fina bilder och vilket häftigt kök! Så avundsjuk  :-[

ensamvarg_17

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 16 nov-16 kl 15:58 »
Attans va avundsjuk jag blev nu på erat/ditt hus har du fler bilder på huset????? jag skulle själv vilja bo så som du gör  :D Vad gäller bakugnen så är det nog så att det sliter mest på murverket när ugnen får svalna av mellan brasorna det enda som jag skulle fundera på att göra är väl att stoppa i ett rör i skorstenshålet från bakugnen och dra upp röret i skorstenen och täta med obrännbar isolering så att inte all varmluft smiter ut genom skorstenen  :D
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

Landet

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 16 nov-16 kl 21:17 »
Jag skulle inte använda en bakugn till uppvärming pga att de är väldigt ineffektiva. Som någon tidigare skrev satte man ofta en vedspis utanför på senare tid. Idag skulle man kunna sätta dit en kassett för bästa effektivitet, synd att de inte är så snygga bara... men det går ju att återställa om man stör sej.

Bakugnen värms upp av elden och ackumuleras av stenen i den medan en kassett ger ut värmen i rummet. Jag skulle gissa att du åtminstone halverar vedåtgången med en kassett jämfört med bakugn.

Dela detta:

* Inloggade just nu

106 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser