Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Optimera värmeanläggning  (läst 2825 gånger)

ATD

• Västergötland
Optimera värmeanläggning
« skrivet: 12 nov-16 kl 09:55 »
Hej,

Behöver tips ang att optimera min uppvärmningsanläggning.

Ser ut som följer:
Vedpanna Albinpannan Effektiv 230, 20-30 kw, år 1991.
2 x 750 ackumulatortankar
Thermomatic EC Home-automatik
Laddomat 21 (tror jag den heter).
Nya element i hela huset.
Delvis nya rör främst i källare. 15-22 mm.

Jag funderar på hur jag kan ställa in shuntautomatiken t ex framledningstemperatur och pumphastigheter för att få bästa driftekonomi och slippa elda varje dag.

Finns det rätt och fel? Har försökt att söka på nätet men hittar inget matnyttigt.

Nordic Vargtand

• Hälsingland
SV: Optimera värmeanläggning
« Svar #1 skrivet: 12 nov-16 kl 10:27 »
Inte för att jag kan svara riktigt på din fråga, men såhär ser jag på saken generellt, jag ser acctankarna som en stor thermos, ju mer volum den kan hålla konstant, desto längre tid kommer den att kunna hålla kvar värmen.

Sedan har jag vid intrimning helt enkelt hängt upp en massa thermometrar i olika rum och noterat siffror på ett papper och försökt att synkronicera så att uppvärmningsperioder mm hamnar där man vill ha dem. (detta är nog till viss del individuellt tror jag).

Ett vanligt misstag är ju tex att sovrummet blir kokhett en kort period för att sedan bli svinkallt resten av tiden, osv.

Ett riktigt returledarsystem är vettigt för att kunna hålla mer exakt individuell kontroll i varje rum, det ger ganska mycket, vid enkelslinga är det ett skit att försöka få vettig funktion i alla rum tycker jag, blir lätt att ett element blir en flaskhals för stora delar av systemet då, vilket gör att man måste bränna en massa värme i onödan..

Tyvärr är vanliga standard fabriksinställningar som regel ganska värdelösa, man behöver i princip alltid justera in en individuell kurva för varje enskilt system på plats.
Det kan ta tid att få det vettigt.

Du kommer ganska långt med ett gäng billiga innetermometrar, bara de visar hyggligt exakt, man kan plocka ned dem efter några veckor när man är klar om man vill.

Det första jag brukar göra är att försöka synka alla element, därför blir jag inte alls glad när någon vrider upp och ned på alla thermostater...

Egentligen skulle jag vilja ha ett fast sommar och vinterläge och efter det en individuell thermostat...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #2 skrivet: 12 nov-16 kl 10:54 »
Tricket för att få värmen att räcka så länge som möjligt från acktankarna är att de återfylls underifrån med så kallt vatten som möjligt.

För att lyckas med det ska normalt cirkulationspumpen gå så långsamt som möjligt så det bara sipprar in lite varmt vatten i varje element och när de lämnar elementet är det kallt. Shunten blandar sedan hett vatten med detta kalla vatten för rätt framledningstemp och det som rinner tillbaka till tankarna underifrån är iskallt.

Så trimma först in termostater med cirkulationspumpen medelhastighet eller hög hastighet, skruva sedan ner hastigheten. Blir det riktigt kallt kan du behöva höja hastigheten tillfälligt. Brukar finnas några olika hastigheter.

En svårighet om dina tankar är parallellkopplade kan vara att första tanken töms snabbare än den andra. Det beror på att fram- och returledningen till tankarna båda går till första tanken så det blir lite tryckskillnad. Om returnledningen först passerar andra och sedan första töms de bättre. En annan variant är att varmvattenberedare sitter i tank två istället. Det tar längre tid att ladda för att få varmvatten, å andra sidan räcker varmvattnet längre. Är tankarna seriekopplade har man inte detta problemet.

Vet inte vad EC Home-automatik kan, men de flesta shuntautomatiker fixar ställa in framledningstemp från utetemp.

Kan man koppla en innetemp-givare för finjustering kan det bli ännu bättre, men det rummet där givaren sitter måste ha termostaten på elementet ställt högre än finjusteringstempen på shunten. Säg att du vill ha 21ºC inne, ställ termostaten i givarrummet på ca 22ºC och framledningen finregleras till 21ºC i det rummet. Om det blir för kallt i andra rum behöver givarrummet hållas eller bättre flytta givaren till kallaste rummet.

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 12 nov-16 kl 10:56 »
En följdfundering jag haft en tid, skulle man vinna att använda en motorshunt och en pump med dynamisk varvtalsreglering tex?

olof

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 12 nov-16 kl 14:01 »
En följdfundering jag haft en tid, skulle man vinna att använda en motorshunt...
Jag menade samma sak med motorshunt och shuntautomatik. Det är definitivt värt det!!!

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 12 nov-16 kl 14:06 »
Ok, vi hade något slags enklare automatik på vår gamla elpanna, men den fungerade aldrig, gick aldrig att ställa in ordentligt.

Byggde om från grunden nu när den lade av för något år sedan (läckte vatten över hela golvet efter att endast ha tjänat som acc tank de sista åren då värmepatronerna lade av... Den var tidiagre bara uppbackning till vedpannan då man var bortrest, idag är den ersatt av en extern värmepatron med manuell inkoppling och thermostyrning) och vi satte då i en acctank med integrerad docknings slinga mot den gamla vedpannan (som i vårt fall redan hade inbyggd accumulator på ca 2000 liter).

Just nu sitter där manuell ventil, men såg att det fanns uppgraderings kit med automatisk shunt och det. Därav funderingen...

olof

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 12 nov-16 kl 14:36 »
Jag installerade något i den här stilen
http://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-reglersystem/
i vårt gamla hus. Det satt en ESBE manuell shuntventil och motorn i kitet jag köpte passade direkt över den. Väldigt enkelt att montera, det jobbigaste var att dra sladden till utegivaren. Vet dock inte om man även kunde koppla innetempgivare till den, det skulle jag satsat på idag (det har vi i nuvarande hus).

Alla pumpar och styrdon i gamla huset satt i stickkontakt så pannan och värmesystemet gick att köra från reservelverk, något jag rekommenderar om man bor på landet (och har ved/pelletspanna).

ATD

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 12 nov-16 kl 20:24 »
Tricket för att få värmen att räcka så länge som möjligt från acktankarna är att de återfylls underifrån med så kallt vatten som möjligt.

För att lyckas med det ska normalt cirkulationspumpen gå så långsamt som möjligt så det bara sipprar in lite varmt vatten i varje element och när de lämnar elementet är det kallt. Shunten blandar sedan hett vatten med detta kalla vatten för rätt framledningstemp och det som rinner tillbaka till tankarna underifrån är iskallt.

Så trimma först in termostater med cirkulationspumpen medelhastighet eller hög hastighet, skruva sedan ner hastigheten. Blir det riktigt kallt kan du behöva höja hastigheten tillfälligt. Brukar finnas några olika hastigheter.

En svårighet om dina tankar är parallellkopplade kan vara att första tanken töms snabbare än den andra. Det beror på att fram- och returledningen till tankarna båda går till första tanken så det blir lite tryckskillnad. Om returnledningen först passerar andra och sedan första töms de bättre. En annan variant är att varmvattenberedare sitter i tank två istället. Det tar längre tid att ladda för att få varmvatten, å andra sidan räcker varmvattnet längre. Är tankarna seriekopplade har man inte detta problemet.

Vet inte vad EC Home-automatik kan, men de flesta shuntautomatiker fixar ställa in framledningstemp från utetemp.

Kan man koppla en innetemp-givare för finjustering kan det bli ännu bättre, men det rummet där givaren sitter måste ha termostaten på elementet ställt högre än finjusteringstempen på shunten. Säg att du vill ha 21ºC inne, ställ termostaten i givarrummet på ca 22ºC och framledningen finregleras till 21ºC i det rummet. Om det blir för kallt i andra rum behöver givarrummet hållas eller bättre flytta givaren till kallaste rummet.

Tack bra tips!  :)

Inte för att jag kan svara riktigt på din fråga, men såhär ser jag på saken generellt, jag ser acctankarna som en stor thermos, ju mer volum den kan hålla konstant, desto längre tid kommer den att kunna hålla kvar värmen.

Sedan har jag vid intrimning helt enkelt hängt upp en massa thermometrar i olika rum och noterat siffror på ett papper och försökt att synkronicera så att uppvärmningsperioder mm hamnar där man vill ha dem. (detta är nog till viss del individuellt tror jag).

Ett vanligt misstag är ju tex att sovrummet blir kokhett en kort period för att sedan bli svinkallt resten av tiden, osv.

Ett riktigt returledarsystem är vettigt för att kunna hålla mer exakt individuell kontroll i varje rum, det ger ganska mycket, vid enkelslinga är det ett skit att försöka få vettig funktion i alla rum tycker jag, blir lätt att ett element blir en flaskhals för stora delar av systemet då, vilket gör att man måste bränna en massa värme i onödan..

Tyvärr är vanliga standard fabriksinställningar som regel ganska värdelösa, man behöver i princip alltid justera in en individuell kurva för varje enskilt system på plats.
Det kan ta tid att få det vettigt.

Du kommer ganska långt med ett gäng billiga innetermometrar, bara de visar hyggligt exakt, man kan plocka ned dem efter några veckor när man är klar om man vill.

Det första jag brukar göra är att försöka synka alla element, därför blir jag inte alls glad när någon vrider upp och ned på alla thermostater...

Egentligen skulle jag vilja ha ett fast sommar och vinterläge och efter det en individuell thermostat...

Hur menar du med att synka elementen?

Jag installerade något i den här stilen
http://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-reglersystem/
i vårt gamla hus. Det satt en ESBE manuell shuntventil och motorn i kitet jag köpte passade direkt över den. Väldigt enkelt att montera, det jobbigaste var att dra sladden till utegivaren. Vet dock inte om man även kunde koppla innetempgivare till den, det skulle jag satsat på idag (det har vi i nuvarande hus).

Alla pumpar och styrdon i gamla huset satt i stickkontakt så pannan och värmesystemet gick att köra från reservelverk, något jag rekommenderar om man bor på landet (och har ved/pelletspanna).

Har redan en likande teknik.  ;)

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 14 nov-16 kl 17:34 »
Ah, jag menade bara att man ställer in dem runt ett medelvärde (tex temperaturtabellerna om man använder min metod, finns kanske bättre metoder, men jag tyckte den var enkel)
Men finliret måste skötas på panncentralen som sagt.

Dock vinner man inte lika mycket på detta med moderna element med individuell thermostat, äldre element utan riktig thermostat behövde man däremot ställa in för hand.
Dessa är detta mer  noga med.

De nya tror jag det egentligen räcker att ställa efter individuell rumstemperatur och sedan finjustera dem man inte ställer om så ofta (tex hallar, badrum, mm).
Sovrum och liknande ställer man ändå om såpass ofta menar jag.

Basen är den tid det tar för värmen att accumuleras i byggnaden i fråga (kontra tiden det tar för respektive element att värma upp denna "fasta" volym (dvs stommen, mm på byggnaden).) , det är detta man får gå efter, vet inte hur exakt det blir man man brukar kunna göra en rakhandsuppfattning över tid.

Sedan anpassar systemet på pannan efter dygnet i fråga temperatur, detta måste göras kontinuerligt.
Elementen behöver man bara ställa till som man upplever komfortabel värme över tid.

Jag har ofta haft problem med att centralstyrda regleringsenheter som är felaktigt balanserade vid pannan gör att det antingen blir kokhett eller iskallt och man ofta får kombinationen att det en kort period blir glödhett, sedan iskallt.
Detta var riktigt svårt att få till med enklare, elektronisk automatik tycker jag.

På bättre anläggningar kan man ställa detta mer steglöst.
Men det tar en tid att ställa in det korrekt.

« Senast ändrad: 14 nov-16 kl 17:41 av mizzarrogh »

Landet

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 18 nov-16 kl 11:55 »
Mitt tips är att du börjar "bakväge" Hur stort hus har du? Isolering? Fönster? osv dvs vad har huset för energibehov. När du vet det räknar du på om 1500 liter, låt säga 80 gradigt vatten motsvarar mer eller mindre av energibehovet. Om du värmer upp 1500 liter (ca 80 grader)och det räcker ett dygn skulle inte jag tycka du har särskilt stor energiåtgång. Givet 20 grader innetemp, runt noll ute och normalstort hus.

teinarsson

• Uppland
    • S.R. Häst- och Ryttarutbildning
« Svar #10 skrivet: 18 nov-16 kl 12:20 »
Precis som Landet är inne på så tror jag inte att du har några egentliga problem. Du skriver att du vill optimera systemet för att slippa elda varje dag. Det kommer du tyvärr inte att slippa undan annat än genom att skaffa fler eller större ackumulatortankar. Om vi säger att du eldar upp tankarna till 80 grader och att de efter ett dygn är nere i 40 grader så har ditt hur dragit knappt 3 kW. Det tycker jag inte låter anmärkningsvärt vid den här tiden på året. Kanske till och med lite lägre än genomsnittshuset.

I EC Home (jag antar att du använder innegivare) behöver du inte ange någon annan framledningstemperatur än en maxbegränsning. Detta kommer dock inte hjälpa dig med vad du ser som ditt problem. Pumphastigheten kan du, som någon redan varit inne på, testa att sänka till lägsta fart. På det sättet får du så kallt vatten som möjligt tillbaka till tankarna och använder därmed en större del av vattnets energiinnehåll. Det blir dock ingen större skillnad i eldningsintervall. Om vi säger att detta skulle leda till att du har en returtemperatur på 30 istället för 40 grader så innebär det att tankarna klarar sig ett dygn vi ett effektuttag om 3,6 kW istället för 2,9 kW.

Förmodligen fungerar ditt system rätt så bra redan nu. Du kan testa med lägsta pumphastighet och du kan kanske isolera värmerör på ställen där du inte har nytta av spillvärmen. Men det enda sättet att få till en riktigt märkbar skillnad är att investera i större volym i ackumulatortankarna.

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 18 nov-16 kl 21:36 »
Mindre än en gång per dygn vintertid är nog svårt att komma under, vi är på det nu i mina föräldrars moderna 80-tals villa (som uppfyller moderna krav på isolering, mm) med ca 2500 liter total acc volym (750 var standard för den hustypen då, men  in far lät montera en industripanna med 2 000 liters egenvolym som fungerar som kombination med inbyggd huvud acc, senare dockad mot solpaneler och en extern kombi acc som rymmer ca 500 liter utöver det.) med nya systemet.
Kör långved där så en laddning motsvarar ca 3 laddningar med kortved.
dock har vi lyckats att mer än halvera vedmängden mot grannen som har ett standardsystem från den tiden.

Nu spelar det dock ingen roll hos oss då vi har egen ved, men det är ju smidigt när folk blir äldre och man kanske inte har ork och lust längre att ständigt mata pannan och hugga typ 30 kubik, nu klarar den det på mindre än 7 kubik inkluderat varmvatten, mm.

(Själv kör jag just nu med värmepumpen tills jag får ordning på allt, så vet i allafall ganska säkert var mina sista månadslöner lär gå...  >:( men har inget val när jobbar på annan ort...  )

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #12 skrivet: 14 dec-16 kl 18:20 »
Lånar tråden lite..

Har en CTC EcoZenith (smart tank), dock så var installatören inte så smart...så vi gled isär kan man säga.

Men denna tank har två kopparslingor för att värma varmvattnet men jag har bara en inkopplad. Någon har sagt att det är ju lite bra eftersom då kan man byta till den andra sen om 15 år när den först använda börjar kalka igen.

Men min undran är ju om jag tappar en massa i effekt på detta? eller om det bara ät måttligt? det ska ju som jag fattar inte påverka uppvärmningen utan märks mest för den som vill ta sig ett hett bad..
Det är aldrig för sent att ge upp.

fredde e

• Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 14 dec-16 kl 19:05 »
Man vill ju ha olika temperatur i olika rum. Det funkar bara om man har returslinga. Även att optimera som Du vill, kräver att vattnet går fram och tillbaka i olika ledningar. Men som redan skrivet, ju större akktankar desto färre eldningstillfällen. Har Din anläggning möjlighet till innegivare, so använd den. Jag körde med utegivare enligt boken, men det blev ingen jämn temp förrän jag kopplade bort den och kopplade in innegivaren.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #14 skrivet: 14 dec-16 kl 19:10 »
Nä det är alltså två slingor i tanken, hela huset är kopplat i en krets (golvvärme med separata givare i varje rum).
Så det handlar ju om hur värmepumpen värmer varmvattnet i den övre delen av tanken.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #15 skrivet: 15 dec-16 kl 13:36 »
Nä det är alltså två slingor i tanken, hela huset är kopplat i en krets (golvvärme med separata givare i varje rum).
Så det handlar ju om hur värmepumpen värmer varmvattnet i den övre delen av tanken.

Om man har "varm" retur så kan det kanske vara ide att kolla på om man kan lägga returen genom golvvärmen för att på så vis få ner tempen på returen ännu mer

clarro

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 18 dec-16 kl 22:31 »
hm..med  en 25 år gammal liten panna skulle jag nog oroa mig för det i första hand,,
skogsmänniska,gårdfarihandlare och livsnjutare!

Dela detta:

* Inloggade just nu

107 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser