Kom det efter att du bytt hjul på bilen? I så fall kan du ha rubbat en sensor ute vid hjulet.
Vilken årsmodell och generation av Focus är det? Kan det förekomma att lamporna tänds och släcks under körning, eller tänds lamporna alltid då man slår på tändningen och fortsätter lysa tills man stänger av och startar om? Lamporna tänds och släcks under körning, ibland lyser dom konstant från att jag startar till stänger av. Händer det att lamporna visserligen slocknar när man har startat motorn, men tänds så snart man har kört några meter? I så fall tyder detta på att någon av givarna vid hjulen krånglar. Nej utan slocknar dom så tänds dom längre fram under körningen, efter snarare kanske någon mil. Tänds lamporna bara om du startar med hjälp av startmotorn, eller tänds de även om du rullar igång bilen och aldrig använder startmotorn? Om det bara är i samband med startmotoranvändning lamporna tänds, kolla att det är bra kontakt överallt vid batterikablarna och att batteriet är väl laddat och i gott skick.Om inte dessa tips hjälper så är det ganska lönlöst att fortsätta felsöka på måfå, i så fall är det bäst att gå vidare genom att läsa av felkoder (interfacekablar/handterminaler för ändamålet går att hitta billigt på t ex eBay och det finns gratis programvaror).
Sånt brukar kunna vara rostiga eller smutsiga ABS-kransar som är på gränsen till att givarna kan läsa av dom. Men jag har ingen erfarenhet av just den bilmodellen.
Det är en årsmodell 04/05. Lamporna tänds och släcks under körning, ibland lyser dom konstant från att jag startar till stänger av. Har inte testat varianten att rulla igång bilen... felkoden är abs, pump, motor failed.
Det börjar ju tydligen efter ett oljebyte. Titta på kablarna som man eventuellt kommer åt när man skruvar ur filtret. Det är ju kablar och kopplingar överallt. På min lyser "Ceck Engine" lampan när jag har kört genom en vattenpöl eller tvätten. Är naturligtvis en kabelkoppling som det kommer vatten i. Men det finns ju so många. Inte lätt att hitta den rätta. På en annan bil tänds antisladdlampan, när jag axar lite mycket. Men bilen har inget antisladd. Lampjäveln lyser ändå tills jag slår av bilen och startar igen. Då släcks den.
Tack Torbjörn för tipset. På den med Check Engine finns felkoden Vevaxelgivarn och lambdasond. Men bara när den lyser, annars finns ingen felkod. Därför tror jag att det är en kontakt. Men jag hittar den inte. Ibland går det ett par månader innan den lyser. På den med antisladdvarning skall jag titta på Ditt tips med ABS enhetens anslutning. Anslutningen vid hjulet höger bak har jag kollad. När varningen dyker upp faller hastighetsmätaren i botten och kommer igen ögonblickligen. Den matas från höger bak, därför letade jag felet där.
För ett par år sedan fick jag en bil - visserligen inte Ford utan Chrysler men samma slags ABS-enhet - som inte hade klarat besiktningen pga just det ABS-felet.Det visade sig att pumpmotorn hade rostat ihop (den sitter illa till och utsatt för vägsalt), en verkstad som påstods vara specialist på att renovera ABS-enheter hade brutit sönder pumpen i försök att få loss motorn, och de två transistorer som sitter i ABS-styrdonet och som ska styra motorn hade gått sönder.Jag hade en snarlik ABS-enhet från en skrotad VW Golf liggande, hydrauliskt sett passade den så när som att en av bromsrörsnipplarna hade annan gänga, så jag fick göra ett skarvrör. Elektroniken från Golfen var helt annorlunda så den gick inte att använda, men det var däremot lätt gjort att byta de två sönderbrända transistorerna i originalenheten. Reservdelskostnaden rörde sig om ett par tior.