Jag äger en bil med 80 A generator som har ett batteri på 60 A. Räkna själv. Och ladda ur ett batteri helt gör man inte om man är rädd om det.
Visst, men generatorn reglerar ju på konstant spänning omkring 14 V, möjligen uppåt 14,5 V , och inte ens ett helt urladdat 60 Ah-batteri kan suga åt sig mer än på sin höjd 20 A vid den spänningen. Sedan sjunker laddströmmen allteftersom batteriet laddas upp, så det går långsammare och långsammare att få det laddat mot slutet. Antag att batteriet kanske blir laddat till 1/4 på en halvtimme , halvladdat efter två timmar , 3/4 efter 6 timmar, och fulladdat, som sagt, efter 12-24 timmar.
Att bedöma laddningstid efter generatorns märkström fungerade bra på den tiden bilar hade klena likströmsgeneratorer och laddningsregulator som skötte strömbegränsningen, men inte på de senaste 40-50 årens fordon.
Till saken hör också att en växelströmsgenerator till bil kan lämna sin märkström först vid ett ganska högt varvtal (vanligtvis 2/3 av tillåtet maxvarvtal för generatorn, vilket innebär att i en typisk personbilsinstallation måste man hålla motorn på uppåt 4000 r/min för att få ut generatorns märkström). Vid lite förhöjd tomgång kan den på sin höjd ge 20-30 % av märkströmmen innan spänningen börjar sjunka.