Tänk på att livslängden för litiumbaserade batterier inte bara beror på antalet cykler utan det finns också en rent tidsbunden livslängd. En del kemiska processer i batteriet startar så snart det är hopsatt på fabriken och när de har gått för långt är batteriet oanvändbart, vare sig det kom till användning under tiden eller inte. De där processerna går, liksom de flesta kemiska processer, fortare i värme. Så ur den synpunkten är det fördelaktigt att försöka hålla batterierna så kalla som möjligt om man är ute efter lång livslängd.
Batterierna har blivit bättre allteftersom, tidiga litiumjonbatterier som producerades för 15-20 år sedan höll knappast mer än ett eller två år hur väl de än vårdades men idag verkar man kunna räkna med åtminstone 5 års användbar livslängd för batterier av kvalitetsmärken.
Den de inlägget så skulle inte jag köpa litium men jag kan säga att det inte stämmer, möjligen att utvecklingen har gått framåt i framförallt kwh per krona.
litium håller längre än de grejer de sitter i om de bara få 2 kriterier uppfyllda
Vettiga hög låg och underhållsladdning/stillestånds spänning
inte utsätts för kontinueliga höga temperaturer.
Tex så om man plockar isär ett dött laptopbatterier så är aldrig cellerna helt kass att de inte presterar som nya kan jag köpa men jag har hittils inte hittat ett helt batteri som alla cellerna varit skrot.
Att diverse shut of system har stängt av batteriet är vanligt, eller felkonstruerat så det tar ström från en cell och inte stänger sig själv utan drar ner den celler till dödliga nivåer och sen stänger batteriet.( = en cell kass och resten ok)
Men man får ALDRIG ( tydligt nog) kör ett litiumbatteri för långt ner i spänning, gör man de så är de som o köra en motor utan olja.
Och litium är billigare i längden och man blir inte besviken när man väl har handlat.
Köpa bly kostar många gånger.
Litium kostar en gång.
men som alla batteri så mår de bäst av att jobba, även om litium har väldigt låg självurladdnning