Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slippa lukt från utedass, på kort sikt och längre sikt?  (läst 41617 gånger)

miklon

Som rubriken säger, jag skulle vilja ha tips på bra sätt att slippa den mindre trevliga doft som ett vanligt enkelt utedass med latrintunna för med sig.

På kort sikt har jag hört att man ska kunna hälla i lite släckt kalk, jag förmodar att det ska döda de bakterier som ger upphov till den dåliga lukten. Någon som vet om det fungerar eller har testat? Var kan man köpa släckt kalk och vad kostar det?

Dock inser jag att det är svårt att komma runt problemet utan någon form av separation av urin och fekalier, så jag antar att det är någon sådan lösning man får titta på lite mer långsiktigt? Vad finns det för varianter där och hur fungerar de?

Det handlar om ett hyrt hus, så jag vill inte göra några ingrepp som innebär några större investeringar, eftersom man aldrig vet hur länge man kommer hyra. Så lösningar som innebär nybyggnationer för massor av pengar går bort. Jag har sett lite varianter med enkla insatser, där man ersätter latrintunnan med en tunna för fast avföring och en dunk eller liknande för urin. Någon som har erfarenhet, tips på inköpsställen eller koll på priser? Vad gör man lämpligast med avfallet? Urinen kan man väl blanda med vatten och hälla i blomrabatterna (eller vart som helst i skogen antar jag?), men vad gör man med den fasta avföringen, kan man bara gräva ned det någonstans eller krävs nån särskild typ av kompost?

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:Slippa lukt från utedass, på kort sikt och längre sikt?
« Svar #1 skrivet: 05 maj-07 kl 13:36 »
Prova med barkmull som täcker ytan av avträdet, vad jag har förstått skall det funka bra, även mot lukt och flugor.

När tunnan börjar bli full, byt den och låt stå till den nya behöver tömmas. Då tömmer du den första tunnan i latrinkompost, sen bara fortsätter man så. Resultatet av kompossteringen blir kraftfull mull. Kompostmaskarna hittat oftast fram själva till maten och hjälper till.

Tyvärr, har jag inte längre ritningar på komposter att bygga själv, men jag kommer ihåg att en av böckerna heter just "Kompostboken."

Hälsn Leif ;)

Sommartorparn

« Svar #2 skrivet: 05 maj-07 kl 13:45 »
Det finns en ritning på latrinkompost nätet, nu orkar jag inte leta igen på google, men den står på gästrike nånting. Tyvärr lite svår att hitta. Men den har vi nu på vårt sommartorp!

miklon

« Svar #3 skrivet: 05 maj-07 kl 13:59 »
Prova med barkmull som täcker ytan av avträdet, vad jag har förstått skall det funka bra, även mot lukt och flugor.

När tunnan börjar bli full, byt den och låt stå till den nya behöver tömmas. Då tömmer du den första tunnan i latrinkompost, sen bara fortsätter man så. Resultatet av kompossteringen blir kraftfull mull. Kompostmaskarna hittat oftast fram själva till maten och hjälper till.

Tyvärr, har jag inte längre ritningar på komposter att bygga själv, men jag kommer ihåg att en av böckerna heter just "Kompostboken."

Hälsn Leif ;)

Ok, tack för det svaret, det låter ju vettigt.

Man komposterar alltså bara fast avföring (fekalier)? Hur gör man med urinen?

Jag har sett skisser som visar att man drar en slang från avskiljningen, sedan kan man låta slangen mynna i ett hål som man fyller med något som ser ut som grus eller liknande. Fungerar det? Vad ska man fylla med för att få en fungerande dränering? Jag vill ju inte ha en sankmark av urin precis bakom dasset.  :(

Vattendoktorn fd

« Svar #4 skrivet: 05 maj-07 kl 17:59 »
Ok, tack för det svaret, det låter ju vettigt.

Man komposterar alltså bara fast avföring (fekalier)? Hur gör man med urinen?

Jag har sett skisser som visar att man drar en slang från avskiljningen, sedan kan man låta slangen mynna i ett hål som man fyller med något som ser ut som grus eller liknande. Fungerar det? Vad ska man fylla med för att få en fungerande dränering? Jag vill ju inte ha en sankmark av urin precis bakom dasset.  :(

Ja det gör du som du vill, du kan använda, en urinsorterande insats, finns på större varuhus, och kompostera urinen separat.
Har gjort det själv några gånger, du bör ha ett kärl på c:a 500 lit. Botten och sidor (om behållaren är kvadratisk) måste ventileras. 2 tums plaströr med en massa hål räcker. Jag använde mig av markkompostlåda från RONA-plast i Eskilstuna. Det fick plats 5 säckar barkmull. Du bör också tänka få att lådan kan flyta upp om man inte läggar ett sänke i den.

Att använda barkmull till att kompostera urin med, fick jag genom ett besök på kullaberg i skåne, där urinoaren betod av en låda med barkmull, och det luktade inte. Jag frågade sen miljöinspektören som jag kände sen tidigare. Han svarade att mullen bytes ut när det tendera att börja lukta. Mullen togs sedan hand om av parkförvaltningen.

Annars kan du blanda kiss o bajs med barkmull, du får då tömma oftare, pga urinen.
En annan fördel med urinseparering, är att du slipper det mesta av odören, som blir om man blandar kiss o bajs.
Utrymmet där toa står (Behållaren) bör ventileras ut över tak, så får du ännu mindre lukt.

Hoppas att du fann något du kan använda dej av.

Hälsn Leif  ;)

Digger

« Svar #5 skrivet: 07 maj-07 kl 20:45 »
I finland finns en som byggd ett "katapultdass". funkar så att man skiter i en skål, och sen hoppar man på en stång, och sen skickas skiten ut över nejden. Där bryts den ner fort.
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

nolböggda

« Svar #6 skrivet: 08 maj-07 kl 08:54 »
Jag såg en smart lösning på detta. En bekant hade grävt ur marken ganska rejält och fyllt upp hålet med singel. Sedan byggdes/ställdes dasset ovanpå detta.

halvvägs från hålet man sitter på så fanns det ett galler(samma sort som man finner på järntrappor om ni förstår vad jag menar.)

Så skiten stannade på gallret där det torkade och pinket dränerades ner i marken genom singeln. Det man skulle kunna göra är att ställa en hink/oljefat som man tagit bort botten från och även där satt galler, detta för att lättare kunna slänga bort mumifierad skit och papper. Gallret låter man såklart vara kvar även om man använder hinken.

Bo

Separering nonsens
« Svar #7 skrivet: 08 maj-07 kl 09:21 »
enligt min bedömning. Lukten försvinner helt när man strör något torrt dammande material över. Och använd mossa eller gräs istället för papper så blir det snabbare jord.

RiverCottage

• Halland
« Svar #8 skrivet: 08 maj-07 kl 09:30 »
Mossa?...
Ehh... Visst...

Heja Edet.
----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

Eulalia

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 08 maj-07 kl 10:42 »
I finland finns en som byggd ett "katapultdass". funkar så att man skiter i en skål, och sen hoppar man på en stång, och sen skickas skiten ut över nejden. Där bryts den ner fort.

hoppas nejden är stor och grannlös  ::) och att inga vandringstråk går förbi, skulle ju vara så lagom pittoreskt att få en blaffa på kinden  ;D

det som är bra med separering är ju att man tar vara på näringsämnet urin på ett mer effektivt sätt!
Kan späda ut det och använda där det behövs.
Och skiten förmultnar bättre och luktlösare..
« Senast ändrad: 08 maj-07 kl 10:43 av Eulalia »

Vattendoktorn fd

« Svar #10 skrivet: 08 maj-07 kl 12:43 »
Citat från: nolböggda link=board=81;threadid=18726;start=0#msg date=
Jag såg en smart lösning på detta. En bekant hade grävt ur marken ganska rejält och fyllt upp hålet med singel. Sedan byggdes/ställdes dasset ovanpå detta.

halvvägs från hålet man sitter på så fanns det ett galler(samma sort som man finner på järntrappor om ni förstår vad jag menar.)

Så skiten stannade på gallret där det torkade och pinket dränerades ner i marken genom singeln. Det man skulle kunna göra är att ställa en hink/oljefat som man tagit bort botten från och även där satt galler, detta för att lättare kunna slänga bort mumifierad skit och papper. Gallret låter man såklart vara kvar även om man använder hinken.

Citera

Hoppas bara att dricksvattentäkten ligger uppströms bara, kan annars få stora problem, under lång tid framöver.

Häln Leif

(till admin, citatdatumet ?)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 08 maj-07 kl 21:31 »
Det handlar om ett hyrt hus, så jag vill inte göra några ingrepp som innebär några större investeringar, eftersom man aldrig vet hur länge man kommer hyra
Gratis är gott, vännen :) !
Min urinseparering består av en oljetratt modell större (som man har till typ traktor eller lastbil) som är fastskruvad ungefär 15 cm under dasshålet, en slang från tratten och så en dunk utanför. Bakom tratten ett vanligt hederligt latrinkärl (eller limtunna, eller rödfärgsfat eller vad man nu kan hitta utan kostnad) för fekalierna.

Kalk är inte nödvändigt, det går bra med alldeles vanlig aska från spisen. Det gör att flugorna inte vill lägga sina ägg i skiten.

Och Bo, mossa?? Hur mesig får man bli? Använd granris istället, men kom ihåg att dra så att säga medhårs... 8)
« Senast ändrad: 08 maj-07 kl 21:32 av skräptanten »
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Marieberg

• Gäst
Re:Separering nonsens
« Svar #12 skrivet: 08 maj-07 kl 22:26 »
enligt min bedömning. Lukten försvinner helt när man strör något torrt dammande material över.
På gamla utedass brukade det stå en hink med såspån och en hink med kalk, förmodligen av den anledning som Bo nämner. Sätt en liten skopa i varje hink så att man kan strö över lämplig liten mängd efter besöket.

SvenS

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 08 maj-07 kl 22:49 »
Några frågor :

Vad gör man med innehållet i en kemtoa (typ Portapotti) som ju har kemikalier i dels holken och dels i "Spolvattnet". Eller rättare sagt : var får man absolut inte tömma den ? Låt oss då säga att innehållet består till 99 % av fekalier.

Vattendoktorn fd

« Svar #14 skrivet: 08 maj-07 kl 23:45 »
Citat från: Lucky Luke De Brina link=board=81;threadid=18726;start=0#msg date=
Några frågor :

Vad gör man med innehållet i en kemtoa (typ Portapotti) som ju har kemikalier i dels holken och dels i "Spolvattnet". Eller rättare sagt : var får man absolut inte tömma den ? Låt oss då säga att innehållet består till 99 % av fekalier.

Citera

Hör efter på kommunen, vad gör campinguthyrarna, eller båtfolket med samvete.

Det är miljöfarligt avfall, så dumpa det inte bara,  kommunen måste ta det.

/Leif

jagman

« Svar #15 skrivet: 15 aug-07 kl 18:35 »
Hej Miklon,
Du har redan fått rätt många bra alternativ, men jag tänkte jag skulle bidra med ett också, vilket jag tänker köra på i mitt byggprojekt.
Fick denna lösning av en kompis på Nya Zeeland som har byggt sitt eget eko-slott tillsammans med sin bror. Brorsan fick i uppgift att ta hand om toa-lösningen och gjorde en rigorös marknadsundersökning och köpte till slut in tre toaletter för en helsikes massa pengar. Men de luktade och funkade inte som de skulle.
Min kompis kom då upp med följande enkla, permanenta lösning som säkert skulle funka för dig med:

*Köp några soptunnor i hårdplast på ca 100 liter (Biltema el. motsv.)
(se till att det inte är en massa gjutskarvar i botten som motverkar principen)
*Borra tillräckligt många hål med ett fint borr i botten på tunnorna (typ 50 st)
*Bygg el. modifiera befintligt utedass så att du kan "ställa/hänga" tunnan stadigt, så att du får ca 25 cm utrymme under tunnan, och montera en fjöl i trästommen, centrerat över tunnan så du kan sitta bekvämt.
*Ställ en lättåtkomlig diskbalja el. motsv. under tunnan.
*Ladda tunnan med ett lager tunna björkkvistar el dyl så att du inte täpper till de små hålen.
*Gå på toa som vanligt, spola med en näve sågspån.
*töm diskbaljan varje kväll i rosenrabatten
*byt ut tunnan när den är 3/4 full, sätt på locket som följde med och ställ undan den för nedbrytning.
*börja om på en ny tunna.

Omsättningen på tunnor är ju beroende på hur många Ni är som skiter, men efter sex månader (om det inte är för kallt), har tunnan blivit jord. Om inte annat mogen för latrinkomposthögen.
Denna lösning är i princip helt luktfri, billig och fordrar inte att du utbildar dina gäster i rätt avföringsteknink (mer än med en 2-punktslapp på väggen).

Lycka till!

Filip Skräplund

« Svar #16 skrivet: 15 aug-07 kl 19:45 »
jagman´s idé är intressant men funkar bäst i plusgrader.
På vintern blir det en isklump av alltsammans.
Men det luktar för all del mindre på vintern.
Gamla utedass funkade egentligen på ungefär samma sätt,
förutom att urinen rann ner i backen istället för i en diskbalja.
Annars är grejen att urinen inte ska komma i kontakt med skiten.
Den fasta avföringen ska torka ut, men det kan den inte göra om det silar urin genom den hela tiden.
Lösningen som jagman beskriver liknar delvis en mulltoalett,
och dom brukar alltid behöva extra ventilation för att undvika luktproblem.
« Senast ändrad: 15 aug-07 kl 20:15 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

jagman

« Svar #17 skrivet: 16 aug-07 kl 16:56 »
Jo, det är sant att klimatet på NZ är ett annat. Min geografiska placering är Skåne, vilket inte skiljer sig stort från Sydöns klimat, dvs inte väldigt mkt minusgrader särskilt många dagar om året. Helt klart att nedbrytningsprocessen avstannar i kyla.
En lösning är att tunnorna  "bakas" i ngn form av isolering under vintermånaderna (halm).
Anatomin är olika hos oss alla, men jag tror att de flesta kissar inte i samma riktning som de skiter, vilket torde innebära att urinet rinner längs sidorna, ner i botten och ut i baljan (fast det är klart, om man e riktigt kissnödig och urinen lämnar uretran med 6 bar, då blir effekten samma som en spraydysa!).

Dagen

• I skogens trädgård höra vi hemma.
    • Småland
« Svar #18 skrivet: 22 aug-07 kl 20:04 »
jagman´s idé är intressant men funkar bäst i plusgrader.
På vintern blir det en isklump av alltsammans.
Men det luktar för all del mindre på vintern.
Gamla utedass funkade egentligen på ungefär samma sätt,
förutom att urinen rann ner i backen istället för i en diskbalja.
Annars är grejen att urinen inte ska komma i kontakt med skiten.
Den fasta avföringen ska torka ut, men det kan den inte göra om det silar urin genom den hela tiden.
Lösningen som jagman beskriver liknar delvis en mulltoalett,
och dom brukar alltid behöva extra ventilation för att undvika luktproblem.

Men har ingen en lösning som är hållbar året runt i vårt kalla klimat?

Filip Skräplund

« Svar #19 skrivet: 23 aug-07 kl 11:41 »
Det här verkar rätt intressant.

Behöver enligt uppgift bara tömmas 3-6 gånger på 100 år.  :D

http://www.compostera.se/paketet.html

http://www.compostera.se/prodpicts.html

Här ett annat förslag till enkel torrdasslösning:

http://www.norrtalje.se/templates/Page____3982.aspx
« Senast ändrad: 23 aug-07 kl 13:28 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Dela detta:

* Inloggade just nu

106 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser