...att trycka detta svänghjul mot ett snurrande hjul och....
Alltså föra över kraften med ren friktion? Klart intressant! Jag webbsökte tidigare idag på s.k. Inertia Starters, alltså handvevade eller elektriska startsystem för flygets gamla stjärnmotorer och även för stridsvagnar, där energibehovet skulle bli på tok för stort om motorn vreds igång direkt. I stället spinner man upp ett svänghjul under 10-30 sekunder och låser sedan plötsligt en koppling som drar med sig motorn. Motorn får ett antal varv på sig att starta, sedan måste startsystemet frikopplas och spinnas upp igen. En stor fördel är att man kan klara sig med ett ganska litet batteri, eller inget alls. Nackdelen blir uppenbar om motorn är tjurig att starta.
Om det går att komma åt en liten bit av jordfräsens/tvåhjulstraktorns svänghjul så att ett litet gummihjul kan pressas däremot skulle man kunna bygga en handvevad "startmotor" genom att sätta både friktionshjul och en liten vev på "långsamma sidan" av en liten växellåda, och ett lagom stort svänghjul på den snabba. Ju större utväxling, desto mindre svänghjul kan man ha. Hela annordningen hängs på en vridbar tapp/gångjärn med en svag returfjäder och en spak för inkopplingen. Vid start vevar man 10-20 sekunder, släpper veven och trycker startannordningen mot motorns svänghjul. Inget batteri behövs någonsin.
Problem att lösa: Var får man tag på en färdig transmission med åtminstone 10:1 i utväxling? Kan man få tillräcklig friktion mellan ett litet gummihjul och motorns svänghjul? Funkar det om svänghjulet är blött av regn eller kondens? Behövs även ett frihjul så motorn fritt kan spinna upp i varv innan man hinner släppa startspaken och frikoppla svänghjulsstartern?
Svänghjulsstart borde vara en trevlig annordning även för t.ex. vintage MC, Old School Harley-choppers m.m.