Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mylla ner gödsel  (läst 3166 gånger)

louise

• Gäst
Mylla ner gödsel
« skrivet: 06 maj-07 kl 12:23 »
Hur fort måste man mylla ner gödsel efter man spritt det? Och varför är det viktigt? Är det skillnad på flytgödsel och fast gödsel? Helt enkelt, vad måste jag tänka på..

Ska få hjälp med flytgödsel imorgon, och det är visst viktigt att mylla ner det snabbt. Bonden som ska hjälpa mig tycker mest jag är jobbig som inte kan nåt, så jag vågar inte fråga..

Bo

Stanken
« Svar #1 skrivet: 06 maj-07 kl 17:27 »
från gödseln är kväveföreningarna som dunstar bort. Mylla ner den snabbt, så får du dels kvävet kvar i jorden där det gör nytta dels bättre grannsämja än om du låter den ligga ytligt och stinka.

louise

• Gäst
Re:Mylla ner gödsel
« Svar #2 skrivet: 06 maj-07 kl 17:41 »
Men jag har i nget å mylla ner med, jag blir tokig! Jag kan inte betala grannarna mer för hjälp, jag har bara inte pengarna. Eller, det får bli för hand med grep. Kan man mylla ner med harv? jag kanske kan rota fram nån gammal harv i ladan å dra själv.

Gryning

• Mirandas have
« Svar #3 skrivet: 07 maj-07 kl 07:37 »
Hur stor plätt rör det sig om?
Du har inte tillgång till fräs, annars?

Är jorden någorlunda lättarbetad så vänder man runt det med grep. Harva för hand begrier jagi nte riktigt, vad är det för harv, måstye man inte ha någon som styr därbak?

Lycka till Lollo! Jag tror du fixar det suveränt - och vinner respekt hos grannarna på köpet.  ;)

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 maj-07 kl 11:26 »
det har löst sig! Hittade en bonde som harvar mot att hans svägerska får plocka vinbär hos mig! Jag äälskar gammeldags hederlig byteshandel! Puh.

Dela detta:

* Inloggade just nu

116 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser