Jag fodrar med egenodlat ensilage, men jag har fler får än fem stycken, hos mig finns ingen risk att balen hinner bli dålig på de 5-6 dagar det tar att konsumera en bal.
Dessutom har jag en balupprullare, så att det är enkelt att få loss ensilage och ta det till foderborden.
Hackat ensilage är ett utmärkt foder till får, egentligen så stämmer det bättre överens med fårs matsmältningssystem än hö (mer likt naturligt gräs än vad hö är), samtidigt som det är är mjukare än hö, så att mängden ratat foder minskar.
Lånstråigt (ohackat) ensilage ger mer spill, och är jobbigare att hantera.
Men ensilage håller (går varmt och blir ankommet) när balen är öppnad, detta går fortare ju varmare det är. Vid medeltemperatur på någon plusgrad/kring nollan, så kan man anta att ensilaget håller sig åtminstone en vecka.
Skydda alltid öppnad bal från direkt solstrålning under tidig höst och på våren. Solvärmen kan få balen att börja gå varm på mycket kort tid.
Om höet finns i fyrkantig bal, så ligger det i skivor, och öppnar man då balen genom att ta upp en "lucka" (skära upp tre sidor så det blir en "flärp") i ena kortänden, och plocka ut skiva för skiva med största delen av plasten kvar på, så förlänger man hållbarheten på balen med flera dagar jämfört med att låta hela balen vara "avklädd".
En rundbal kan man lämpligtvis ställa in på ett rent loggolv eller betonggolv, ta av plast och nät, och så linda upp rätt mycket i taget och lägga i högar eller löst packat i stora lövsäckar (finns sådana som rymmer 270 liter på Jula och ICA t.ex.) för att undvika varmgång. Det skadar inte näringsvärdet på fodret om det torkar lite grann.
Vi packar sådana där stora säckar med lagom mängd ensilage ungefär varannan dag under utfodringssäsongen, så går det på nolltid att fodra sedan.
Det finns manuella hjälpmedel för att linda av ensilage, särskilt långstråigt ensilage kan vara jobbigt att få av balen.