Historiskt har man alltid försökt få golv så täta som möjligt. Centralvärme gör att många gamla golv ser glesa ut idag. Dessutom finns många undergolv aldrig menade att visas som plockats fram och slipats idag.
Jag lade för ett antal år sedan ett högklassigt furugolv 12-30 cm bredd. Det löslades och fick ligga ett år för att skruvas i februari när det är som torrast. Vintertid har det nu springor, sommartid är det tätt. Ett golv som läggs av virke med högre fuktkvot eller medvetet inte slås ihop finns stor risk att sponten kryper ur när det torkar ordentligt. då slår det sig och blir inte så charmigt.
Jag vet hur ofräsht det var under ett ospontat golv med springa där årtionden av skurvatten runnit ner och skapat en fin miljö för mögel och röta i bjälklaget. Kommer också ihåg morfar som berättade hur bra det vart när de fick korkmatta, då frös inte vattenhinken av golvdraget längre.
Är av annan mening: naturligtvis skall man lägga planhyvlat furugolv MED springor mellan brädorna (två mm) lika "bred" som en tumstock eller ryggen på en morakniv. Finessen med att riktigt trägolv är att det aldrig, och jag menar aldrig, blir dammigt. Allt damm, barr och stickor osv trampar du ner i springorna, mellan brädorna - voilà - aldrig ett dammigt golv - man behöver då endast dammsuga någon gång i månaden, om ens det. Detta fattar inte folk, utan allt skall vara tätt - ett flytande golv, pust... Med planhyvlade furubräder med springor hyvlar kanterna dessutom av lort från dina trampdynor också, så rena fötter får på köpet. Kan det bli bättre? Nej, det kan det inte.
Känn känslan att gå barfota på ett aldrig dammigt golv, speciellt när den första kontakten (tredje graden av närkontakt) med ditt hus alltid sker på mornarna och här gäller hud mot trä (under dina fötter) det avgör starten på din dag. Dina fötter (och din blick) möter aldrig damm, hur dammigt golvet än är. Och omvänt: hur irriterandet är det inte att skrapa av lort från trampdynorna mot skenbenen det sist du gör innan du går till sängs?
Ett litet tips från oss som optimerar i alla led, för att få en så bra start, eller avslut, dagen det bara går att få.