Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppvärmningsalternativ? Hjälp!  (läst 12588 gånger)

ensamhet

• Lappland
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #40 skrivet: 01 feb-18 kl 12:22 »
Den som bara har golvvärme har inte så mycket val när temperaturen svänger. En granne med enplanshus och värme i isolerad platta svor över trögheten i systemet när det gick från låg dagstemp och kalla nätter till riktig värmebölja, det tog lång tid innan det blev svalt i huset.

Men visst, golvvärme har många fördelar. Jag blir bara så trött på sågningen av andra lösningar.

Om man ligger i och sågar så blir det ju också varmt.

Din grannes hus kanske är dåligt isolerat om det är så känsligt för temperatursvängningar?
Här kan det svänga rejält på vårvintern och man hinner inte märka av det så mycket.
Det extremaste jag varit med om är ca -20 på natten och upp till +30 på dagen i solen och närmare +10 i skuggan

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #41 skrivet: 01 feb-18 kl 12:50 »
Ett enklare alternativ än det jag skrev tidigare kan vara luft/vattenpump på ditt befintliga system. Tittade vad en pump kostade nu och det var inte så vansinnigt mycket dyrare än en ren luftvärmepump av bättre kvalitet. Termostater på elementen behövs inte utan temperaturen regleras via pumpen. Behåll den gamla vedpannan på vattenburna systemet så kan du kompletteringselda i den om det blir riktigt kallt länge. Annars räcker det med vedspis och kamin för mysvärme.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #42 skrivet: 01 feb-18 kl 13:23 »
Som torbjörn skrev tidigare så har inte luft/vattenpumparna så hög temp ut till elementen. Det gör att ett system (det befintliga) som är anpassat efter en pannas höga temperatur har för små element för att värma bra när man matar in värmen från en värmepump. Behöver givetvis inte vara så i det här fallet, men risken finns.

Fast ett extra element är ju inte så dyrt om man behöver komplettera.

Om det blir luft/vatten-lösningen så se till att det kommer dit ett par avstängningsventiler till pannan om det inte redan finns, det är skönt att kunna stänga av den delen helt om det blir en läcka.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #43 skrivet: 01 feb-18 kl 15:11 »
Sådär är det , torbjörn, plötsligt händer det ;) Hoppas du kan räta till det utan för mycket problem.

När jag har lyckats skotta fram bilen så blir nästa snöröjningsprojekt att göra fri väg till värmepumpen. Men jag kommer nog inte så långt idag.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #44 skrivet: 01 feb-18 kl 16:21 »
Om man ligger i och sågar så blir det ju också varmt.

Din grannes hus kanske är dåligt isolerat om det är så känsligt för temperatursvängningar?
Här kan det svänga rejält på vårvintern och man hinner inte märka av det så mycket.
Det extremaste jag varit med om är ca -20 på natten och upp till +30 på dagen i solen och närmare +10 i skuggan

Det var ett nybyggt, rätt bra hus. Men grejen är den att blir det varmt efter en kallperiod (alltså inte bara över en dag) så står man där med en uppvärmd platta och ingenstans att få tag i kyla. Inget som händer så ofta, men det hände för min granne första sommaren i deras nya hus. När man vet att det fungerar så är det lättare att förebygga genom att manuellt dra ned tempen i tid.

Jag skulle gärna ha golvvärme överallt, man behöver ju nödvändigtvis inte ha den ståendes på 25 grader.

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #45 skrivet: 01 feb-18 kl 17:13 »
Tittade vad en pump kostade nu och det var inte så vansinnigt mycket dyrare än en ren luftvärmepump av bättre kvalitet.

Det stämmer bra. Och merkostnaden för luft/vatten ger livskvalité och välbefinnande tillbaks med råge. För många år framöver.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #46 skrivet: 01 feb-18 kl 17:44 »
Det var ett nybyggt, rätt bra hus. Men grejen är den att blir det varmt efter en kallperiod (alltså inte bara över en dag) så står man där med en uppvärmd platta och ingenstans att få tag i kyla. Inget som händer så ofta, men det hände för min granne första sommaren i deras nya hus. När man vet att det fungerar så är det lättare att förebygga genom att manuellt dra ned tempen i tid.

Jag skulle gärna ha golvvärme överallt, man behöver ju nödvändigtvis inte ha den ståendes på 25 grader.

Min bror, som byggde nytt med vattenburen golvvärme för en del år sedan, funderar allvarligt på någon lösning för att plocka in väderprognosdata för några dagar framåt från t ex yr.no , och låta ett gissat temperaturmedelvärde för de närmaste 2-3 dygnen ersätta mätvärdet från värmepumpens utegivare. Just för att den tunga betongplattan inte ständigt ska släpa efter i temperatur.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #47 skrivet: 01 feb-18 kl 18:03 »
OK. Jag ringde min pålitliga ???rörmoxkare och frågade om han intalerade värmepumpar. Nja, bara ”riktiga” sa han dvs luft/vattenpumpar. Han sa att det kostar 90000kr så glöm det!!! Det går fetbort!!
Dessutom sa han att jag nog behövde 2-3 luft/luftvärmepumpar för att värma upp huset...Jaaa när det är - 24•C var tredje vinter då, eller?! Då kan jag ju alltid elda i pannan, om där inte är en pelletsbrännare i vägen  ;D

Så, nästa fråga: Hur stor ska luft/luftvärmepumpen vara?! Antar att det mäts i kWh ???
Vilket märke?
Jag har hört att Mitsubishi ska vara bra. Stämmer det?
Jag kan tänka mig att totalkostnaden blir 30000 för en problemfri ålderdom värmemässigt  8)Stämmer det?!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #48 skrivet: 01 feb-18 kl 18:45 »
Japp, kanske 25 000.   Jag tittade på den här, tror jag.  https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/toshiba/toshiba-daiseikai9-25

Men Mitsubishi gör fina pumpar också. Här har de fått bra vitsord: http://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/luftvarmepumpar.html. Svärmor har en som är otroligt tyst och löser deras uppvärmningsproblem i ett av deras hus.

Jag vet inte riktigt varför jag fastnade för toshibas pump, för de är väldigt lika i prestanda. Toshibas värsting, den som heter 35, har lite för hög strömförbrukning för min smak, och faktiskt inte lika bra verkningsgrad. Kommer nog att installera 25:an här som backup när jag är iväg och jobbar eller om man blir kass på att elda av någon anledning. Även om jag är obotlig eldare och tycker att solen är bäst att kombinera med, så gillar jag enkelheten och att det är ett helt fristående system som vilket barn som helst kan klara av.
« Senast ändrad: 01 feb-18 kl 22:03 av Själv är bäste dräng »

torbjorn

• Medelpad
« Svar #49 skrivet: 01 feb-18 kl 23:26 »
Jag skulle nog vilja säga att alla stora och välkända märken på luftvärmepumpar är ungefär likvärdiga. Man bör inte låta hårklyverier när det gäller siffror i reklambroschyrer avgöra vilket märke man köper, utan det är bättre att köpa den värmepump vars lokala representant verkar mest kunnig och seriös.
Alla tillverkare gör bort sig och släpper ut misslyckade modeller på marknaden någon gång nu och då, men det är ju inte förrän senare man vet vem som eventuellt har gjort bort sig just i år.

Effekten på värmepumpar brukar anges i W, och det är den effekt som värmepumpen lämnar vid en utetemperatur på några plusgrader. När det är kallare ute så sjunker effekten, vanligtvis finns det ett diagram eller tabell som visar den saken.
En tumregel är att ju större utedelen (eller framför allt förångaren, "kylaren") är i förhållande till värmepumpens effekt, desto mindre sjunker effekten i kyla.

Om man vill vara miljö-, klimat- och ozonskiktsmedveten så kan det vara en fördel att välja en värmepump med det modernaste kylmediet R32 istället för det äldre R410a som fortfarande är vanligt.

DennisCA

• Finland
« Svar #50 skrivet: 02 feb-18 kl 07:07 »
Min bror, som byggde nytt med vattenburen golvvärme för en del år sedan, funderar allvarligt på någon lösning för att plocka in väderprognosdata för några dagar framåt från t ex yr.no , och låta ett gissat temperaturmedelvärde för de närmaste 2-3 dygnen ersätta mätvärdet från värmepumpens utegivare. Just för att den tunga betongplattan inte ständigt ska släpa efter i temperatur.

Har samma lösning men har inte alls märkt av något liknande problem. Här svängde det från plus till -10 på ett dygn och inga problem i huset, någon grads skillnad max vilket man åtgärdar med kakelugnen. Har t.om. ställt ner värmekurvan på bergvärmepumpen då huset blev ganska varmt vid temperaturer under -10. Pumpen styrs helt av en givare på utsidan.

Skröpeltorparn

• Uppland
« Svar #51 skrivet: 02 feb-18 kl 08:46 »
Hej
Jag har ett ammalt hus med direktel och kakelugnar. Vi installerade häromåret en Daikin värmepump. Den har sänkt värmekostnaden samtidigt som vi har varmare inne än någonsin tidigare. Visst, man tappar ca 1 grad per dörröppning. Jag har också satt in fläktar som suger luft från sovrummen på övervåningen och trycker ner luften till undervåningen. Det ger jämnare temperatur i hela huset och mycket bättre luft i sovrummen.
Annars håller jag med tidigare skrivare, alla kvalitetsfirmors värmepumpar är ungefär lika bra, jag valde  att få ett lokalt inköpsställe med samma firma som sålde och installerade pumpen. Titta lite på värmepumpsforum, där finns många diskussioner om alla typer av värmepumpar. Min känsla är att dåliga installationer är vanligare än dåliga pumpar.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #52 skrivet: 02 feb-18 kl 09:26 »
Min känsla är att dåliga installationer är vanligare än dåliga pumpar.

Så är det nog, men man skall hålla sig till de bra pumparna. Det är inte bra att ge sig på billighetsmärkena om någon skulle vara frestad. Skillnaden i pris äts rätt snabbt upp och livslängden är inte så lång. Vet flera Anslut från Jula som inte gått många år. Visst, om man är medveten om vad man ger sig in på, men inte som huvudvärmekälla till sitt boningshus.

Lena III

• Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
« Svar #53 skrivet: 02 feb-18 kl 10:00 »
Japp, kanske 25 000.   Jag tittade på den här, tror jag.  https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/toshiba/toshiba-daiseikai9-25

En sån köpte jag, det blev just den eftersom den gick att ställa i fläktläge och använda som värmeflyttare. (Mesta tiden används den som sådan). Jag upplever den som exxtremt tyst om man ställer ner fläkten till 2-3 och hör den inte alls om man sätter den i tyst läge. Den är nog egentligen överdimensionerad för mitt hus, men det går att ställa ner hur mycket effekt man utnyttjar (bra för hållbarheten, har jag förstått). Det bara enstaka riktigt kalla dagar jag kör den på mer 50%.
« Senast ändrad: 02 feb-18 kl 10:38 av Lena III »
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #54 skrivet: 02 feb-18 kl 11:04 »
Så är det nog, men man skall hålla sig till de bra pumparna. Det är inte bra att ge sig på billighetsmärkena om någon skulle vara frestad. Skillnaden i pris äts rätt snabbt upp och livslängden är inte så lång. Vet flera Anslut från Jula som inte gått många år. Visst, om man är medveten om vad man ger sig in på, men inte som huvudvärmekälla till sitt boningshus.

Nu var det förvisso bara "märkes"- pumpar som diskuterades i den här tråden. Ska man ha en lågprisvärmepump ska man antingen vara beredd att acceptera att den inte blir så långlivad, eller också får man ta det som en utmaning och hobbyprojekt att hålla den vid liv.  Jag har två ökända lågprisvärmepumpar i drift, en Argo från 2004 och en Foma (samma modell såldes senare som Anslut) från 2006. Argon har helt klart varit mer driftsäker, och ger också ett mer välbyggt intryck, Foman är istället betydligt mer effektiv vid de tillfällen då den råkar fungera.
Om det nu visar sig att gårdagens takras medför att Foman måste skrotas, så återstår att se om den byts ut mot något fabriksnytt eller mot en begagnad Mitsubishi som egentligen var tänkt att installeras på ett annat ställe.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #55 skrivet: 02 feb-18 kl 11:21 »
Ja, jag ville bara göra den som inte är så insatt uppmärksam på att det finns en sämre liga med pumpar. Det är ju inte en liten skillnad heller.

andtol

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 02 feb-18 kl 11:44 »
Vi värmer vårt hus med direktel, värmepump och kamin/vedspis. Ca 140 kvadrat med övervåningen. Källare som är ca 10 grader i på vintern. Gör av med ca 8000 kWh per år på uppvärmingen. Det känns helt ok med smala väggar och dragit hus.

Se bild. Luften är tänkt att den ska strömma enligt bilden, men har man inte på så hög fläktstyrka värmer den mest i hallen samt köket. Värmepumpen sitter inte optimalt men det var det bästa placeringen jag hittade pga fönster osv. Vi ville ej ha den i vardagsrummet pga fläktljudet.
« Senast ändrad: 02 feb-18 kl 11:49 av Toll »

ensamhet

• Lappland
« Svar #57 skrivet: 02 feb-18 kl 15:36 »
Frågade idag en som har sjövärme i verkstaden vad det kostade.
Allt material inklusive en vatten aerotemper och installation, kostade 45 000 för 7 år sen. Grävde gjorde han själv.

Tidigare hade han en oljepanna och det gick ca 2000 liter, nu går det el för 2000-2300 kr/år inklusive lyse och lite ström vid service av grävaren.

Han räknade ut att det tog mindre än 2 år så var investeringen betald

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #58 skrivet: 02 feb-18 kl 22:32 »
Har man en sjö intill (eller ett rinnande vatten) så är det ju smidigt att ta värmen därifrån. Inte en massa grävande eller borrande, och man står sig i kallare klimat. Men man måste ha en pump som är gjord för det, eller bygga om en luft/luft om man vill spar kronor och är normalhändig.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #59 skrivet: 03 feb-18 kl 18:44 »
Ni är underbara!!! Som har gett mig så mycket information. Jag har bestämt mig för att vända mig till en renomerad VVS- firma och be dom installera min luftvärmepump. Min täljstenskamin i vardagsrummet står på önskelistan när nästa omgång EU-bidragen kommer in 😀😀😀
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Dela detta:

* Inloggade just nu

52 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser