Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppvärmningsalternativ? Hjälp!  (läst 12624 gånger)

Ahlman

• Uppland
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #60 skrivet: 03 feb-18 kl 19:15 »
En effektiv modern luftvärmepump av känt märke värmer i stort sett hela huset om dörrarna står lite öppna. Billigare värme går inte att få så länge utetemperaturen håller sig under -10.
Som komplettering sätter du en modern självuraskande pelletsbrännare i pannan som då behöver gå väldigt lite. Har installerat så här på flera ställen och nöjdheten har varit stor. Luftvärmepumpen har Polarpumpen installerat.
Luft-vattenpump behöver i alla fall hjälp av pellets om det blir riktig vinter ute och en bra luft-vatten kostar 5 gånger så mycket som en motsvarande luft-luft installerat och klart. Bra begagnade pelletsbrännare kan man få tag på men begagnade värmepumpar ska man undvika, de kostar ju ändå en hel del att installera och funktionen är tveksam.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #61 skrivet: 03 feb-18 kl 21:41 »
Ett mycket bra inlägg i debatten! Att som malarmaster påstå att det blir jämnare värme i hela huset med luft/luft är ju rent nonsens. Med ett vattenburet system får man varmt överallt där man önskar, men med luft/luft blir fördelningen i huset alldeles tokig.

Tja...  Hmmmm...     nonsens är det faktiskt när du sågar något utan att känna till något som helst om just den kåken.
Man kan säga att normalt sett så blir det inte speciellt bra.

Men ibland så fungerar även lösningar som inte är helt vanliga.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #62 skrivet: 03 feb-18 kl 21:51 »
Det vanligaste felet vid detta problem med vattenvärme är felaktiga inställningar så att det inte längre är synkat.

Tror han syftade på fläkten som pumpar runt luften.

Rent tekniskt så räcker min luftvärmepump, men värmen når ej ut i rummen ordentligt, samma med spisinsatsen.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #63 skrivet: 04 feb-18 kl 09:31 »
Vallhunden ska du fortsätta elda i din vedpanna för att få varmvatten? Jag menar att ditt behov av varmvatten är halva värmebehovet.  På sikt kanske du ska byta vedpannan. Det skiljer mycket i pris på dom fån 18tusen till50. så det är värt att kolla upp.
kretslopp

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #64 skrivet: 04 feb-18 kl 10:11 »
En ensam person i ett fristående hus kan knappast ha sådan varmvattenförbrukning. Det har inte vi som är många.

TEF 20

« Svar #65 skrivet: 05 feb-18 kl 13:23 »

Tja...  Hmmmm...     nonsens är det faktiskt när du sågar något utan att känna till något som helst om just den kåken.
Man kan säga att normalt sett så blir det inte speciellt bra.

Men ibland så fungerar även lösningar som inte är helt vanliga.
Instämmer, planlösningen betyder mkt. Vi har haft tre bostäder där vi installerat luft/luft. Den första med öppen planlösning i ett plan fungerade det perfekt, även de veckor med mindre än tio minus, var en Toschiba med fördelen att fläkten i innedelen gick hela tiden. Tanken var att det skulle bli en bra värmefördelare när vi eldade med braskaminen. Dock blev värmen så jämn och bra att vi endast eldade en ggn/månad i myssyfte:). Andra huset var ett dåligt planerat timmerhus i två plan. Likadan pump och här fungerade det bara ned till typ minus två grader, därefter var det ner i pannrummet för att låtsas att man var eldare på en gammal atlantångare... I fritidshuset fungerar en ny Daikin lika fint som i första huset, jämn fin värme, investering på under tjugotusen och nästintill oförskämd låg driftkostnad.
Hade jag varit i ts situation hade jag alla ggr installerat en luft/luft, kompletterat med vanlig vvb och behållt pannan som komplement den veckan/år som det blir riktigt kallt.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #66 skrivet: 05 feb-18 kl 14:20 »
Tittade för skojs skull vad våran elförbrukning för varmvatten kan ligga på. Vi är fem personer som i genomsnitt nog är rätt normala i vattenanvändning och vi hamnar högt räknat på 500 kr/månad. Direktverkande elvarmvattenberedare. Elräkningen pendlar mellan 1500 och 3000 här per månad, och då kan jag gissa att den elvärme (förutom varmvattnet) vi har drar 1500 eftersom ingen elvärme är på sommartid. Eldningen står för den stora delen av värmen, de där 1500 kronorna elvärme värmer bara vissa delar.

Alltså, en ensam person behöver inte vara orolig för att elvarmvattnet knäcker budgeten. Det krävs det några tonåringar till, och att man missat att informera dem om hur länge man får duscha innan det påverkar andra förmåner.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #67 skrivet: 05 feb-18 kl 15:03 »
Alltså, en ensam person behöver inte vara orolig för att elvarmvattnet knäcker budgeten. Det krävs det några tonåringar till, och att man missat att informera dem om hur länge man får duscha innan det påverkar andra förmåner.

Man kan också få ner varmvattenförbrukningen genom en liten beredare med måttlig värmeeffekt. En sådan i kombination med tonåringar blir ett självreglerande system.

andtol

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 05 feb-18 kl 15:22 »
Man kan också få ner varmvattenförbrukningen genom en liten beredare med måttlig värmeeffekt. En sådan i kombination med tonåringar blir ett självreglerande system.

:)

Jag funderade på det när vi bytte för några år sen. Men det är flera i familjen som gärna badar badkar så jag blev nedröstad! Dessutom är det väldigt praktiskt om alla ska duscha på morgonen.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #69 skrivet: 05 feb-18 kl 20:06 »
När värsta duscharen bodde hemma så fick han alltid duscha sist. Annars kunde det bli kallvatten för någon oskyldig.

malarmaster

• Småland
« Svar #70 skrivet: 06 feb-18 kl 07:08 »
så sant. Själv har jag en 50-liters i ett ensamhushåll,räcker o blir över.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #71 skrivet: 09 feb-18 kl 17:22 »
Hej!
Jo jag har redan installerat en varmvattenberedare för ca 8 år sedan. Jag konstaterade att kroppsarbetande människor duschar på kvällen - då funkar det med varmvatten från pannan. Tjänstemän (kontorsarbetare) duschar innan de går till jobbet (däribland jag) Det var ett jäkla trixande med veden och pannan för att ha åtminstone 40 gradigt vatten till duschen på morgonen... >:D

Nu kommer en kille och installerar luftvärmepumpen på tisdag, har hittat det ultimata stället att placera den på ;D 8)

Så nu har jag kommit till kaminfrågan. Har varit i en sån där butik som säljer kaminer (Elda).
Den snyggaste kaminen som jag gillade bäst var en i täljsten för 35 papp. Så nu vet jag att jag har god smak ;D

Sen började jag att surfa runt och kolla. Man kan ha kamin med låg eldstad, eller med eldstaden i midjehöjd (ung). Jag tänker mig att låg är bättre (värme stiger ju)
Man kan ha kamin i plåt. Det finns riktigt snygga såna som bara kostar 12-16 tusen. Vad ska man tänka på när man köper kamin??! ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #72 skrivet: 09 feb-18 kl 19:32 »
Det finns mycket att tänka på när man ska köpa kamin.
Tål golvet en tung gjutjärns- eller täljstenskamin, eller tvingar det en att använda lättast möjliga plåtkamin?
Annars kan man nog säga att gjutjärnskaminer har längre livslängd än plåtkaminer, och är mer lämpliga om man tänker elda i kaminen hela vintrarna igenom.
Ska rökröret gå ut uppåt eller bakåt från kaminen? Ska den ha kokplatta?
Hur hög effekt / hur stor kamin behövs?
Duger det om kaminen bara tar 30 cm ved, eller är det önskvärt med en längre/bredare eldstad som man kan få in 40 eller 50 cm vedträn i?
Om det förekommer mycket grova, vresiga och svårkluvna klabbar i den ved man använder, så kan det vara bra om kaminen är så stor att det går att baxa in sådana genom luckan.
Kaminer med konvektionsmantlar kan vara bra för att få självcirkulation på luften och värma upp en större del av huset, dessutom har de fördelen att det inte går ut så mycket strålningsvärme från sidorna, alltså mindre säkerhetsavstånd till möbler om man inte finner sig i att färgen krullar ihop sig.
Har man ännu större krav på värmespridningen kan det vara bra att välja en kamin med fläkt.
En del kaminer har möjlighet att ta in förbränningsluft utifrån så man slipper kalldrag av den anledningen, men den finessen har man ju ingen nytta av om det inte går lätt att dra fram ett rör utifrån till den plats där kaminen ska stå.
Kolla om kommunen har några egna krav på miljögodkännanden och sånt i det område där du bor, i så fall måste man se till att välja en kamin som uppfyller dessa krav. Det är inte säkert att det räcker bara med att den är CE-märkt.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #73 skrivet: 09 feb-18 kl 20:27 »
Jag som inte har så god smak bytte nyss ut min huskvarna mot en bastukamin i plåt. Det är i och för sig tillfälligt för när köket blir i ordning skall där bara vara en vedspis.

Men för att göra en lång historia kort så är det fin och bra värme från en plåtkamin med ett liter fönster. Kaminen väger 45 kg och kostade 2 000 kr ny (ordinarie pris 2 600). Typad 16 kW, men med min ved ger den nog ca 10kW. Vi värmer i stort sett hela kåken med den och en kakelugn, men kakelugnen ligger inte alls på den effekten.

Har du en tung murstock och går in lågt med en plåtkamin så får du det bästa av två världar, snabb uppvärmning av rummet kaminen står i och magasinerad värme i murstocken. Jag värmer kanske 3-4 ton blottad murstock med kaminen så det krävs rätt tung täljstenskamin för att slå det ;D

Eldar du mycket i kaminen kanske du skall fundera på verkningsgraden för att slippa köpa så mycket ved. Jag hade en söndereldad Huskvarna som nog låg på över 70% verkningsgrad, men bytte (för att sotarn var lite kinkig) till en renoverad nästan likadan som till min förvåning mest eldade för kråkorna (säkert under 50% verkningsgrad som Ahlman tror jag det var kommenterade i en tråd för något år sedan). Rökgaserna blev för varma i min smak, och huset för kallt, så då bytte jag till den här kaminen som det står 69% verkningsgrad på. Men min ena bror har en kamin som har typad verkningsgrad 83%, så hans kråkor fryser nog ;D
« Senast ändrad: 09 feb-18 kl 20:38 av Själv är bäste dräng »

vallhunden

• Västergötland
« Svar #74 skrivet: 09 feb-18 kl 20:45 »
Det här var ju svårare än luftvärmepumpen. Har en murstock i tegel som har 6 pipor. 2 upptagna av vedspis o panna. Trägolv, misstänker att det har stått en kakelugn där en gång i tiden. Skorstensröret kommer att vara riktat bakåt.
Vresig ved går till pannan. Kommer bara att eldas i för mysfaktor och komplement när det är extra kallt ute. Ingen kokplatta behövs eftersom jag har vedspis.
”Blottad murstock” vad är det?
Komvektionsmantlar, vad är det?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #75 skrivet: 09 feb-18 kl 21:10 »
Blottad är att man ser den. Du vet, ett tag var det ju populärt att bygga in murstocken, och då har man ingen nytta av den värmen som fastnar i den.

Någon form av kamin med fönster skulle jag föreslå, för att det är så mysigt med eld (som inte skvätter gnistor över golvet) ;D Sedan är ju en del gjutjärnskaminer och även täljstenskaminer rätt vackra.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #76 skrivet: 10 feb-18 kl 11:43 »
Jag har en skorsten som mäter 75x80 cm. Bara ett lager puts och tapet på.
Kommer den skorstenen föra värme upp på andra våningen och lagra värme i huset?! (Ursäkta den dumma frågan, klart att den gör - men är det något man kan utnyttja?!)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #77 skrivet: 10 feb-18 kl 13:55 »
Jag har en skorsten som mäter 75x80 cm. Bara ett lager puts och tapet på.
Kommer den skorstenen föra värme upp på andra våningen och lagra värme i huset?! (Ursäkta den dumma frågan, klart att den gör - men är det något man kan utnyttja?!)

Murstocken lär avge värme även på andra våningen. I vårt hus känns den ljummen på den sidan som pipan till rörspisen sitter. Rörspisen är den enda värmekällan som finns i dagsläget. Sen beroende på hur väl isolerat det är mellan botten- och övervåning så stiger en del av värmen också upp till övervåningen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

torbjorn

• Medelpad
« Svar #78 skrivet: 10 feb-18 kl 18:28 »
Ett tillägg till vad jag skrev om placering av värmepumpens utedel i denna tråd - med anledning av vad som hände här vid 6-tiden i morse:
Placera den så att den är skyddad mot takras - helst vid en gavel, annars kan det vara bra att ordna ett stadigt skärmtak över den.

Mitt markstativ blev tillknölat och utedelen inknuffad mot husväggen. Den ser hel ut, det mesta verkar fungera men fläkten går inte och jordfelsbrytaren löser ut när den försöker avfrosta. Eftersom det trots allt blir lite värme, så har rören klarat sig och kylmediet finns kvar på plats.

Nu är den igång - har gått snart 2 timmar utan att lösa ut jordfelsbrytaren. Har dock inte bevakat den så noga att jag kan säga säkert om den har hunnit med någon avfrostning.
Anledningen till att fläkten inte gick var att lådan hade bucklats till så den tog i gammal is på botten, det var lätt åtgärdat.
Trolig orsak till jordfelet var en kabel som hade skavts av mot en vass plåtkant.
Tittar man närmare på utomhusdelen så ser man att den är bucklig som en folkracebil vid det här laget. Undrar om det kommer att bli en utmaning att hålla den där värmepumpen igång så länge det bara går...

Hokuspokus

• Södermanland
« Svar #79 skrivet: 11 feb-18 kl 08:42 »
 Tänk på att det kommer nya regler from 1 juli 2018 som gör det svårare att sätta in gamla spisar och kaminer. Finns att läsa om på boverkets hemsída.
Ang varmvatten så utgör den ca 30% av totalen om man ser på genomsnittsförbrukningen i fjärrvärmenätet.
Eftersläpning o tröghet i golvvärme gäller väl främst betongplattor. Slingor i träskivor är väl inte så tröga antar jag, någon som har erfarenhet ?

Värmer ett timmerhus med vedspis, kakelugn  o luft-luft-VP, Håller dörrarna öppna. Ett elelementi badrummet. Värmen skiktar sig så har tänkt göra ett rör från tak till golv med fläkt i på prov.
« Senast ändrad: 11 feb-18 kl 08:51 av Hokuspokus »

Dela detta:

* Inloggade just nu

44 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser