Grebban
On 7 Mars, 2001 - 12:06
--------------------------------------------------------------------------------
Under de senaste åren har vi fått allt större problem med vattensorkar i vår odlingsbara trädgårdsyta. Vi odlar (försöker i alla fall) ca 200 kvm och får mycket dåliga resultat pga av ovan nämda djur. Vi har försökt med "avskräckande" växter, "rökbomer", ljud som ska driva bort dem mm och ingenting har fungerat hittentills. Det som återstår vad vår kunskap anbelangar är att sätta ut fäller men det är vi inte så intresserade av.
Finns det någon som har en bra lösning på det här problemet?
Vi har sett att det finns vattensork eventuellt kan det också finnas mullvad i området.
Carina
To 8 Mars, 2001 - 06:01
--------------------------------------------------------------------------------
Har ni katt?
Vår gräsmatta mm var översållat av gångar och stora sorkhögar innan vi skaffade en skicklig jägare. Nu ser jag aldrig några högar längre, men jag vet inte om det är enbart kattens förtjänst. Det kan bidra att vi har hästar som går i hagarna. De stör antagligen sorken en del också.
I sommar tänkte jag odla lite mer än jag gjort tidigare så vi får se om sorken lever ett dolt liv som jag inte vet om eller om skörden kommer att klara sig.
Jag ska bla odla potatis en bra bit bort och där finns säkert sorken kvar.
Grebban
To 8 Mars, 2001 - 07:31
Vi har hund som inte tycker om katter så någon sådan kommer inte i huset. Grannen däremot har katt och inga sorkhögar så det kan mycket väl betyda att katter håller "odjuren" borta. Tiden före sorkinvasionen hade vi två äppelträd som ståtade med fina frukter. Året efter, på våren stod det ett par lutande stammar utan tillstymmelse till rötter på deras plats - tömda på allt liv. Sorgligt! I princip så försvinner allt som växer under marken och jag blir bara så besviken.
Carina
To 8 Mars, 2001 - 09:49
Min hund gillade inte heller katter, så det löste vi genom att katten fick ett eget isolerat hus högt uppe på väggen (kattholk istället för fågelholk) i stallet där hon sov gott. Nu lever inte hunden längre och katten har fått flytta in, men om hon inte vill komma in någon kväll så sover hon fortfarande i sitt hus när hon väl bestämmer sig för att gå och lägga sig.
Jag har kollat runt lite på odlingssajter men hittar inga andra rekommendationer än de du redan provat. Inga universalmedel finns.
En kanske tokig idé som jag kom att tänka på är Pärlhöns. De sägs vara skickliga jägare. Om ni har möjlighet att ha höns kan det kanske vara värt att kolla upp.
Jag förstår att du blir besviken när sorkarna förstör så mycket.
Camilla
To 8 Mars, 2001 - 14:37
Hej,
Råkade på den här sidan när jag letade efter nåt helt annat... Här föreslås rutten sill, hundbajs utblandat i vatten och bondbönor som "mullvadsstopp". Även om det handlar om mullvadar så kanske det kan vara nåt?
http://www.sydsvenskan.com/red/tradgard/trad99/17mull.html /Camilla
Sven Bergersjö
Fre 9 Mars, 2001 - 08:47
Hej Camilla!
Rutten sill och hundbajs?!
Låter skitäckligt!!!
Vitsen är väl att mullvadarna också ska tycka det... =)
Sven
Sven Bergersjö
Fre 12 Jul, 2002 - 09:33
Grebban:
Att skaffa en skånsk terrier ("råttehund") som kompis åt er andra hund kanske är lösningen? Den ska ju vara en bra gnagarjägare...
Cina
Må 19 Maj, 2003 - 18:39
Hejsan
Jag heter Cina och är ny här. Jag råkade in här av en slump och upptäckte att det passade mig förträffligt! Jag har blivit mer och mer intresserad av att försöka odla grönsaker själv och detta med alternativa möjligheter, inte bara när det gäller ekologiskt odlat utan också ett lite annat levnadssätt t ex att vara hemmaförälder, tycker jag stämmer överrens med själva livet.
Jag har ett annat problem och det är mördarsnigel...
Jag behöver tips utöver de vanliga, öl, salt och handplockning, för utrotning. Nu är det så att vi bor i skogen och har grannar som också har mördarsniglar och de tar sig ju från trädgård till trädgård...
Vänligen Cina
hönapöna
Lö 24 Maj, 2003 - 13:58
Myskankor
används mot sork i en stor ekologisk äppelodling i Hallstahammar. Ankorna går och rotar överallt och gärna i hålen efter sorkarna. Sorkarna störs och flyttar. Det var mycket effektivt sa dem. Hur det funkar i en grönsaksodling vet jag inte men nu har jag delat med mig av vad jag vet.