Jag använder inte dessa enkla småmotorer mer än villafolk i allmänhet, snarare gör jag mitt bästa för att undvika det eftersom jag avskyr både gräsklippning och att slunga snö...

Som maskiner är de däremot intressanta just för sin enkelhet. Jag läste igår om Hondas senaste serie "gräsklipparmotorer" med någon form av programmerbar ECU, och därmed börjar de ju närma sig moderna bilmotorer en smula, säkert också vad gäller bränsleförbrukning. Klipper man gräset en gång i veckan kring egna villan märker man nog ingen skillnad, men kan man maskinerna hela dagarna som proffs blir det en annan sak.
Redan som ung undrade jag hur länge en klassisk B&S gräsklipparmotor skulle hålla om man satte den i en mopedram och gav sig ut på långtur. Då blir det ju helt andra drifttimmar än på villatomten där man imponeras av att man haft samma gräsklippare i 20 år. I en vanlig rotorgräsklippare går ju motorn mestadels på tomgång och stånkar bara till lite extra vid tuffare grästuvor. Axelbelastningen kan inte heller vara speciellt stor, så glidlager utan trycksmörjning är knappast något problem. Men att köra en sidventilmotor, med redan från början låg kompression, på låg effekt vid relativt högt varvtal måste vara väldigt ineffektivt.
En mer optimal gräsklippare borde förutom toppventilmotor (vilket jag antar de flesta har idag) ha en motor som INTE är onödigt mycket tilltagen i effekt, och kanske i stället ett rejält svänghjul som hjälper till att tugga igenom de tjockare tuvorna...? (med slirkoppling så det inte blir total förödelse när man träffar en sten)
Kinamotorerna kan jag tänka mig man tagit många genvägar med, och att detta återspeglas i både driftsäkerhet och bränsleförbrukning. Jag läste att Hondas GX-serie inte bara har CDI, utan att tändpunkten också är variabel efter motorvarvet. Även om kinamotorerna säkert också har CDI nuförtiden kan jag tänka mig att den inte är lika sofistikerad.