jag har beställt många gånger frön från kina och jag tror jag fått det jag beställt oftast, men säkert inte alltid.
visst ska man inte lita på dem, det ska man inte med folk här heller. speciellt inte de som har ekonomiska eller maktintressen hos dig.
sen får man vara lite smart, tror jag, genom att kolla upp butiken man tänkt beställa av först, och leta efter uppenbara fake's som t.ex svarta eller flerfärgade rosor som tydligt visar att det nog inte är en (ärlig) frökännare eller växtintresserad som säljer dessa.
många "kinashoppar" verkar vara rena kopior av andra och det är förmodligen samma men olika namn bara.
nästa gång jag beställer från kina ska det bli från den delen av internet där västerlänningar inte direkt är välkommna att handla från, men däremot så kan man köpa genom kineser som efter en kostnad på drygt 10% erbjuder sig att skicka vidare varorna till en. planen var att införskaffa mig en lista på drygt 1000st olika slags fröer och sprida riskerna till kanske 5 eller 10st olika shoppar. borde bli bra mycket billigare och säkrare än aliexpress.