Nja, jag kan inte hålla med om att bränslet skulle förbrännas särskilt ineffektivt i en diesel- eller bensinvärmare, förbränningen sker på ungefär samma sätt som i vilken oljepanna som helst, men i betydligt mindre format. Det skulle förstås vara intressant att mäta kolsyrehalt och temperatur i värmarens avgasrör, och beräkna verkningsgraden utifrån detta.Värmaren i sig brukar hålla sig ganska måttlig i effektförbrukning. På sin höjd 30-50 W för cirkulationspump och förbränningsluftfläkt. Glödstiftet kan förstås dra 100-200 W, men bara under ca 30 sekunder i samband med start.Vad som däremot verkligen kan dra ström är bilens värmefläkt, i synnerhet om styrningen av den sker på mindre klyftigt sätt eller om den körs på onödigt hög hastighet. Det vanliga, åtminstone på en vattenvärmande värmare som inte är integrerad i en modern klimatanläggning, är att värmarens styrenhet har en reläutgång som slår till vid t ex 65 °C vattentemperatur och då startar värmefläkten, ofta via ett fast seriemotstånd för att få lagom hastighet på den. Där skulle man kunna spara en del ström genom att ersätta motståndet med en PWM-styrning.Efter att denna vinter ha kört en del i kallt väder med en relativt modern dieselbil som dock saknar tillsatsvärmare, har jag insett att den nog skulle vinna en hel del på att man låter en tillsatsvärmare gå så länge innan start, att även kupén är varm. Motorn avger så lite värme till kylvattnet vid låg belastning (t ex körning på småvägar vid 50-70 km/h, till stor del i lätt utförsbacke), att även om man har låtit bli kupévärme helt och hållet tills motorn har kommit upp i full temperatur, så är det inga problem för värmesystemet att suga ur så mycket värme ur motorn att tempmätaren går ner till bottenläge (40-50 °C). Jag har inga funderingar på att installera någon dieseldriven tillsatsvärmare i den bilen, men däremot har jag lekt med tanken att på något sätt koppla in en elvärmare som lär ha använts i något buss-sammanhang, det är en trefasvärmepatron på 6 kW + cirkulationspump. Åbäket är för stort för att få plats med på rimligt sätt i bilens motorrum, men man skulle ju kunna tänka sig att ha den fast monterad vid parkeringsplatsen hemma, och lämpliga snabbkopplingar för kylvätskan.
Och värmepump ligger en bra bit över 100%
nja det kan väl ändå inte säga? vad är förutsättningarna? Vid t ex -20° så har du högre verknkngsgrad ur ett elelement än en luftvärmepump.Skickat från min SM-G950F via Tapatalk