Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stor sten  (läst 1171 gånger)

Norrsken

• -
Stor sten
« skrivet: 18 maj-07 kl 22:55 »
Nu är jag installerad i vårt lilla radhus! Inte hann jag förså något innan flytten som jag tänkt, men har pillrat ner några små frön i jorden förra veckan. Squash och tomater hoppas jag på, och de tittar redan upp ur jorden! Så kul! Men tomaterna kändes sena, så jag köpte ett par färdiga plantor till hutlösa priser, och började dra ogräs ur de igenväxta rabatterna. Och vad hittar jag väl då? Den bästa rabatten är ca 1,5x1 meter, men när jag grävde bara ett par centimeter så kommer det sand, och i mitten är en stor sten. Riktigt stor. Vad göra? Ska man försöka bygga på höjden? Och hur gör man då? Jag funderade på att spika ihop några träramar, och bara fylla med jord. Ska man sätta dem på gräsmattan då istället? Bör man gräva innan eller hur var det? Jag skulle helst vilja få till nån lösning innan helgen är slut, för sen drar jag norrut igen och städar ur min gamla lägenhet. Det känns säkrare att lämna över utplanterade plantor till min man än att ha dem i fönstret :-[
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
Re:Stor sten
« Svar #1 skrivet: 19 maj-07 kl 01:27 »
Försök få tag i pallkragar :DDom går ju att stapla på varandra i lagom höjd utan att du behöver gräva. Lägg ett tjockt lager tidningar i botten eller markduk för att kväva ogräset, på med jord och sätt igång att odla. ;D
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Norrsken

• -
« Svar #2 skrivet: 19 maj-07 kl 19:12 »
Pallkragar vore toppen! Men jag behöver dem i så fall illa kvickt! Reser på måndag morgon, och då hade jag tänkt att ha planterat ut det jag har. Med fiberduk på bodre karln min klara att hålla liv i småplantorna ett par veckor. Var får man tag i pallkragar i sista minuten? Utan att behöva betala allt för mycket för dem? De verkar ha blivit redigt populära de senaste åren.. Kostar det för mycket använder jag hellre hammare och spik. Och detta med tidningar.. Är det bara att lägga ut på gräsmattan, ställa en pallkrage på och fylla med jord? Blir det nog djupt för plantorna, eller behöver man gräva innan?

Mossie

« Svar #3 skrivet: 26 maj-07 kl 00:21 »
Lite för sent svar? Det beror på vad du ska odla, en pallkrage räcker om du ska så dom flesta grönsaker. Ska du däremot plantera växter som kräver djupare jord, sätt 2 pallkragar på varandra. Sätt upp pallkragarna först, sen i med tidningar, låt dom gärna gå upp en bit på sidorna så att inte ogräset kryper in.

Norrsken

• -
« Svar #4 skrivet: 04 jun-07 kl 21:55 »
Tack för svaret! Vilka växter klarar sig på en krage, och vilka behöver mer? Jag är tillbaks nu, och gläds åt att squashplantorna växer och tomaterna blommar! Tomaterna jag satte som frö börjar växa till sig, så jag hoppas att de hinner ge några tomater i alla fall. Jag funderar på landet där ute, kanske sätta några morötter.. Några tips på grönsaker som man kan så såhär pass sent?

Mossie

« Svar #5 skrivet: 05 jun-07 kl 09:15 »
Rädisor, ruccola, små runda morötter, vinterrättika(vänta lite med den annars blommar den)sockerärtor, mangold, spenat m.m. Lycka till!

Eulalia

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 jun-07 kl 18:19 »
Det kan ju tillochmed vara en fördel att ha en stor sten under din odling=värmemagasin!

Dela detta:

* Inloggade just nu

165 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser