Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Organiskt repellent för mol  (läst 1416 gånger)

Aaron Cossey

Organiskt repellent för mol
« skrivet: 06 mar-19 kl 17:17 »
Hej!

Vi har mol i våra grönsakergård och söker efter en organisk metod att avvisa dem. Jag skulle tycka om att använda castor olja men jag vet inte var man köper det och skulla gärne vet att vad annat jag kan försöka.

Tacksam för hjälp!

Berberis

• Närke
SV: Organiskt repellent för mol
« Svar #1 skrivet: 06 mar-19 kl 17:50 »
Mol? Menar du mullvad?
kanske en sån där? https://www.viivilla.se/tradgard/tradgardsexperten/mullvadar-tradgarden/
Castor oil heter ricinolja här i landet (holl. wonderolie) och är laxerande: är det vad du söker?
« Senast ändrad: 06 mar-19 kl 17:59 av Berberis »

christelle

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 06 mar-19 kl 17:50 »
Vad är mol? Eller menar du kanske mal?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 06 mar-19 kl 18:49 »
Och är det mole (mullvad) eller vole (sork) som är problemet? För i ett trädgårdsland är det väl sorken man helst vill slippa?

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 06 mar-19 kl 18:52 »
Castor är väl bäver på spanska?

Dränka mullvaden i bäverolja låter spännande...
Det är aldrig för sent att ge upp.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 06 mar-19 kl 19:00 »
Illerskit har avskräckande effekt enligt en studie jag läste (från SLU har jag för mig).

Rcinoljan kanske gör att kräken skiter ner sig och inte trivs i sina gångar längre ;D

torbjorn

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 06 mar-19 kl 19:09 »
På engelska och diverse latinska språk kallas små självstyrande  länkhjul (typ kontorsstols- eller kundvagnshjul) castor.

Aaron Cossey

« Svar #7 skrivet: 06 mar-19 kl 21:15 »
Tackar för svarar, jag menar mullvadar - de små grubbande djurer som kommer upp med bergen av jord överallt på gård.

Jag vill inte skade de men bara avskräke de från plats som jag will odla. Jag vill inte använda fällor eller gift. Jag tycker inte att jag kan använda illerskit(illrar?).

När jag söker på engelska sidor kommer upp ricinolja som frånstötande till mullvadar. Ochså finns det sonisk stakar som ge ut störande ljud till mullvadarna. Både är dyr således jag ville fråga om någon har erfarenhet med.

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #8 skrivet: 06 mar-19 kl 21:57 »
 Har haft framgång med att peta ner fisk i deras gångar. Det är väll lukten när fisken ruttnar som de inte gillar.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 06 mar-19 kl 23:03 »
Det finns flera som lyckats få dem att flytta genom köra ned stänger i jorden som de sätter något på som vinden gör att det blir vibrationer och oljud ned i marken. Mullvaden letar ju djur att äta, och blir tydligen störd av ljud.

Det finns en tråd som har varit uppe nyligen där en del idéer kom fram, bl a hade väl jag någon idé om att man kunde ställa en högtalare riktad nedåt under en ljudisolerad låda och spela något för dem (hårdrock, Thomas DiLeva eller något annat man vill prova). Kan kanske klassas som plågsamt djurförsök beroende på musikval, men de har ju valmöjligheten att lämna lokalen ;D

Sorkar däremot äter ju rötter så de kanske inte bryr sig så mycket om ljud.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 07 mar-19 kl 13:55 »
Vi har med framgång använt Biltemas sorkskrämare. Det är en platta med solceller och under den en pinne som sticks ned i jorden.
kretslopp

von tratt

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 08 mar-19 kl 03:29 »
Jag minns att jag har sett en skiss med nedgrävd kakburk som på något sätt var kopplad till något vinddrivet. Nån kanske vet mer om den lösningen?
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

159 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser