Tänker att det inte behöver vara så "formpressat" som de man kan köpa, kanske räcker om det liknar en bred knivskida?
Får du tag på riktigt vegetabilgarvat läder, alltså inte kromgarvat som det ofta är i väskor eller stolsitsar, så kan du lägga det i blöt några minuter och sen forma det kring din sekatör och låta torka. Sen håller det formen tills det blir blött igen.
Svep in sekatören i plastfolie så slipper den ligga mot fuktigt läder och bli rostig medan det torkar och du får en väldigt tajt passform.
Svep in sekatören i något tjockare först, kanske tyg eller en wettextrasa, innan plastfolien så får du lite mildare passform.
Så gör man en knivskida som passar. Sen syr du sadelmakarsöm.
Allt du behöver finns på Slöjddetaljer. Det blir ju lite grann med nålar, tråd, två sylar, lädersax, läder (kanske shaftläder tillomed), bivax. Kanske du vill passa på att modellera in mönster i lädret? Då tillkommer några modelleringsjärn (mitt första gjorde jag av en 4tumspik). Vill du färga lädret? Knacka dit nitar istället för/tillsammans med söm?
Men sen har du grejer så du kan sy det du behöver även i framtiden. Laga en grimma kanske? Eggskydd till yxan? Eller lien?
Jag gillar läder. Kanske märks
![Smiley :)](https://www.alternativ.nu/Smileys/classic/smiley.gif)