Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sticklingar i akvarium.  (läst 934 gånger)

Fixasjälvkille

• Gäst
Sticklingar i akvarium.
« skrivet: 31 mar-19 kl 09:35 »
Jag såg en ny grej på Youtube. En kille som gjorde rötter på Rosor ock annat (såg ut som Hibiskus)  genom att ha dem i ett litet akvarium.
Han satte svart papper runt runtom akvarie sidorna. Sen hade han i en akvarie syrepump med bubblande sten. Sen slängde i en Aspirin tablett.

Sen tryckte ner en skiva plast med hål i. Typ frigolit eller cellplast. Sen ner med sticklingarna i hålet. Det började bli rötter efter 5 dagar på en ros. Förmodligen var det syret i vattnet som satte fart på rötterna. Intressant men lite pilligt.

För övrigt har sticklingar har en förmåga att ruttna i krukor under bar himmel. Jag har slängt massor av svarta sticklingar i vår.
Men mycket har tagit sig. Bl. a Apotekarrosen en del andra rosor, perenna kryddor ock buskar mm. Kanske ska prova lite grövre grus i jorden så det blir mer luft. Sand/jord som jag blandar blir möjligtvis lite för kompakt.

Tångräkan

• Åland
SV: Sticklingar i akvarium.
« Svar #1 skrivet: 31 mar-19 kl 10:30 »
Jag fattar inte riktigt. Kan du lägga ut länk så man får titta?
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

malarmaster

• Småland
« Svar #2 skrivet: 31 mar-19 kl 17:32 »
Jag sätter alla sticklingar i perlit i vanligt odlingstråg med lock. Det blir luftigt och bra för rötterna. Oftast använder jag också  något rotningspreparat. Alternativ till det är någon kvist av salix som också läggs underst i tråget,givetvis i vatten. Salix innehåller samma ämne som aspirin och befrämjar rottillväxt. Akvarie brukar jag använda till frösådder,i med krukorna och man har belysning och hög luftfuktighet på köpet.

Fixasjälvkille

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 apr-19 kl 17:19 »
Intressant. Bara perlite? Det måste jag prova. När det gällde sticklingar i akvarium så gäller det ju att låta dem hänga ner i det bubblande vattnet. Då använder man ju någon plast med hål i så de inte trillar ner helt i vattnet..Möjligt jag skrev "gardening tips" på Youtube. Lite svårt att hitta då jag inte sparade den sidan.

Znibban

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 07 apr-19 kl 09:07 »
På tal om rotningshormon så fick jag lära mig nå´t nytt på årets trädgårdsmässa i Malmö.
En havrekärna som gror utvecklar detta, så när en sår kan en med fördel samodla med havre.
Problemet är ju bara att hitta oskalade havrekärnor, sommartorkan med låg skörd och hungriga hästar gör att en får köpa fågelfröblandningar och sortera ut havrekärnorna.
Fungerar det bara så kan det ju vara värt besväret.
Alla mina förkultiverade plantor är samsådda med havre. Ska bli intressant att se om rotsystemet blir bra!

Dela detta:

* Inloggade just nu

156 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser