Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fungerar blötbädd?  (läst 2193 gånger)

Tine

• Blekinge
Fungerar blötbädd?
« skrivet: 26 apr-19 kl 16:24 »
Hej!
Efter förra sommarens torka funderar jag på att anlägga en blötbädd, också kallad vattensäng (pallkrage som isoleras med presenning, rör ner för vattenpåfyllning, olika lager av grövre kvistar, kompost, jord...). Där kan man sedan odla t.ex. zucchini. Men: Överallt läser man att det är viktigt med bra dränering. En blötbädd verkar inte ha någon dränering alls (det verkar vara just vitsen med detta) för att hålla fukten länge. Vad händer om jag fyller med för mycket vatten eller om det kommer ett ösregn någon dag efter påfyllning? Ruttnar inte då allt?

Är det någon som erfarenhet av blötbäddar? Tacksam för alla tips!

Tine

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fungerar blötbädd?
« Svar #1 skrivet: 26 apr-19 kl 16:37 »
Det fungerar klockrent om man gör det rätt.

Jag fyller botten med sågspån, vedklabbar, brädbitar och/eller grenar som fått gå genom kompostkvarnen.
Sedan på med ett lager gräs, halm och/eller ensilage som jag packar hyfsat hårt ochbsedan jord på toppen.
Räkna 1 krage till bassängen, 2 kragar till stråmatrialet och sedan 5 cm jord på toppen.
När växterna kommer upp så täcker du runt dom med gräsklipp.

Överskottsvattnet rinner ut av sig själv. Rötterna letar sig ner till fukten.
Täckningen är till för att förhindra att vattnet avgår som ånga.

Modellen liknar hügelkultur.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tine

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 26 apr-19 kl 16:55 »
Hej Skogsvilde!
Tack för snabbt svar! Isolerar du detta med en presenning? Och kan man använda kutterspån istället för sågspån? (Vi har mycket kutterspån med kaninbajs i ...)

Tine

Skogsvilde

• -
« Svar #3 skrivet: 26 apr-19 kl 20:35 »
Om man väljer att använda pressening så behöver det vara sådan där gummerad som man hittar på lastbilssläp eller liknande.
Hur bra det är rent miljömässigt vill jag inte veta om dom är illa.
Jag resonerar att det står mer eller mindre stilla och då täcks det snart av ett lager alger.
Dessutom så har jag noterat att det växer mossa på mina presseningar.

För att svara på frågan så ja man kan använda pressening eller dammduk.
Kutterspån fungerar oxå. Och att det är kaninbajs i det är snarare bra än dåligt. Tänk bara på att det sjunker ihop rejält när det är blött så ha gärna i för " mycket" innan du fyller på mer.
Men inte nödvändigtvis.

Tine

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 27 apr-19 kl 09:43 »
Bauhaus har giftfri dammduk på rulle (av ej återanvänd plast), ska titta på det. Jag vill ju helst inte ha någon plast/gummi i trädgården alls, men om man vill få det vattentät verkar det inte finnas någon annan lösning.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 27 apr-19 kl 16:07 »
Förra sommaren såg jag ett växthus som en dansk har. Han hade färdiga täta frigolitlådor med lock på fyllda med vatten. Genom locket var det grövre rör nedstuckna, som det var jord i. Ovanpå varge låda hade han lagt en jordsäck, i den hade han skurit kryss och planterat direkt i säcken. Det var också hål mittför rören. Han hade fina plantor trotts torkan.
kretslopp

Skogsvilde

• -
« Svar #6 skrivet: 27 apr-19 kl 16:43 »
Förra sommaren såg jag ett växthus som en dansk har. Han hade färdiga täta frigolitlådor med lock på fyllda med vatten. Genom locket var det grövre rör nedstuckna, som det var jord i. Ovanpå varge låda hade han lagt en jordsäck, i den hade han skurit kryss och planterat direkt i säcken. Det var också hål mittför rören. Han hade fina plantor trotts torkan.

Det finns massor av framkomliga vägar att samla vatten och ta ut det när man behöver det.
Min senaste odlingslåda som blir färdig i dagarna stod hela vintern med ett 30 cm tjockt lager flisat sly.
På det la jag ca 20 cm gräs från en rundbal som legat i 1,5 år efter att blivit rullat blött.
Och på toppen har jag dit 5-10 cm jord som jag flyttat från ett annat ställe på tomten.

Den första bädden jag byggde så hade jag ungefär samma proportioner på matrialet men mer stråmatrial odlade jag västeråsgurka förra sommaren och dom blev gigantiska.  :o
De bäddar som är uppbyggda på detta sättet gav ett riktigt bra resultat. Så det kommer bli den melodi vi kommer att jobba efter framöver.
Vattning då? Dom fick i storleksordningen 40 liter per kvm under förra sommaren.
Under vintern har jag skottat upp extra snö i bäddarna

Jag kommer att bygga minst två blötbäddar under vår ek för att ha som referens framöver.
Men det händer antagligen inte i år då jag måste se till orken i betydligt större utsträckning än tidigare.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

160 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser