Förra sommaren såg jag ett växthus som en dansk har. Han hade färdiga täta frigolitlådor med lock på fyllda med vatten. Genom locket var det grövre rör nedstuckna, som det var jord i. Ovanpå varge låda hade han lagt en jordsäck, i den hade han skurit kryss och planterat direkt i säcken. Det var också hål mittför rören. Han hade fina plantor trotts torkan.
Det finns massor av framkomliga vägar att samla vatten och ta ut det när man behöver det.
Min senaste odlingslåda som blir färdig i dagarna stod hela vintern med ett 30 cm tjockt lager flisat sly.
På det la jag ca 20 cm gräs från en rundbal som legat i 1,5 år efter att blivit rullat blött.
Och på toppen har jag dit 5-10 cm jord som jag flyttat från ett annat ställe på tomten.
Den första bädden jag byggde så hade jag ungefär samma proportioner på matrialet men mer stråmatrial odlade jag västeråsgurka förra sommaren och dom blev gigantiska.
![Shocked :o](https://www.alternativ.nu/Smileys/classic/shocked.gif)
De bäddar som är uppbyggda på detta sättet gav ett riktigt bra resultat. Så det kommer bli den melodi vi kommer att jobba efter framöver.
Vattning då? Dom fick i storleksordningen 40 liter per kvm under förra sommaren.
Under vintern har jag skottat upp extra snö i bäddarna
Jag kommer att bygga minst två blötbäddar under vår ek för att ha som referens framöver.
Men det händer antagligen inte i år då jag måste se till orken i betydligt större utsträckning än tidigare.