Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är alla lavendel ätbar?  (läst 3852 gånger)

Asterix

Är alla lavendel ätbar?
« skrivet: 01 maj-19 kl 10:11 »
Sökt runt lite och finner mest recept med lavendel och sidor där det står att lavendel är ätbar. Men så sökte jag på te-recept på Youtube då första jag hittar säger "välj en ätbar lavendel". Finns de giftiga och farliga lavendel?

Jag har köpt tre sorter, Purple (Lavandula stoechas L), Mini blue (Lavandula angustifolia Mill, denna är ätbar då den finns nämnd i recept) samt pink (Lavandula angustifolia, tror jag det var).

Så är den lila o rosa ätbar också? Lite osäker på namnet på den sista dock. Ska se om jag kan hitta paketet till den.

von tratt

• Skåne
SV: Är alla lavendel ätbar?
« Svar #1 skrivet: 01 maj-19 kl 12:56 »
Det verkar inte röra sig om giftighet utan oaptitlighet (pga kamfer): https://www.richters.com/show.cgi?page=QandA/Culinary/20050616-1.html
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Asterix

SV: Är alla lavendel ätbar?
« Svar #2 skrivet: 01 maj-19 kl 13:42 »
Tack, det var precis svaret. Då är det bara Purple som kanske inte passar så bra med smaken, men den får bli sköljmedel eller doft till kläderna istället. Tack för hjälpen. :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

158 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser