Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slystaket  (läst 1464 gånger)

emmamaria1

• Ångermanland
Slystaket
« skrivet: 06 maj-19 kl 12:34 »
Vi tänkte göra ett slystaket på nord- och ostsidan av vår grönsaksodling, dels för att ge lite vindskydd och dels för att fungera som avskiljare mot djurbetet på andra sidan trädgårdslandet (+ att jag fattat att det ger bra miljö för insekter och att vi får någonstans att göra av allt ris). Vi har tänkt oss ett slystaket där vi sätter dubbla stolp och fyller på med ris mellan stolpen. Har ni tips och råd angående bredden på staketet och hur långt det ska vara mellan stolparna? Kan 20 cm bredd räcka? Kan 150 cm mellan stolpen vara lagom?

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Slystaket
« Svar #1 skrivet: 06 maj-19 kl 13:23 »
Jag gjorde ett försök för några år sedan, då jag trodde att jag hade tillräckligt med ris, det går åt ganska mycket...

Satte mina stolpar något omlott så att det skulle kunna flätas lite av dom större pinnarna men då fick jag aldrig ihop den där tjockheten där man kan lägga kortare pinnar utan dom ramlade bara ner på marken bredvid, till slut var det bara dom grova kvar som satt i spänn mellan stolparna.

Jag skulle fundera lite på hur korta pinnar ni har och vad för typ av stolpar, med snygga/diskreta stolpar så kan man nog med fördel stoppa ner fler. Jag hade några tryckta stolpar så det blev inte så snyggt.

Minns att det blev bäst om man hade sekatören till hands och klippte till så att det sjönk ihop, att bara ta direkt från träden, då blev det för luftigt.
Det är aldrig för sent att ge upp.

köksträdgård

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 06 maj-19 kl 17:17 »
Jag har 90 cm mellan stolparna både på längden o bredden. Ju bredare man har mellan stolparna desto yvigare grenar kan man använda, och det blir riktigt tätt. I mitten kan man göra av med "småkrattet". Bästa sätt att få det packat och tätt är att ge sig upp på det och trampa - eller ännu bättre: hoppa! Gärna flera gånger under byggandet.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 06 maj-19 kl 17:42 »
Det där lät intressant! I stället för att göra en flätad variant så sätter ni dubbla stolpar och mer eller mindre knölar ner ris emellan? Håller det 10 år eller är det kompostjord efter 5?

Jag har en jordvall jag skulle vilja höja för siktens/vindens skull, men den är inte så bred att jag kan lägga på så mycket mer, men lite stolp, ris och kanske lite slingerväxter skulle göra susen. Småfåglarna blir nog glada också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

163 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser