Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dåligt ensilage!  (läst 2519 gånger)

skrot matte

• Småland
Dåligt ensilage!
« skrivet: 31 maj-19 kl 09:23 »
Hejsan!
Sitter och kör dåliga ensilageballar till tipen, och funderar på om man kan använda dom i trädgårdsodlingen?
Någon här som har tips eller har testat? Dom är mögliga (grönt och vit) någon har jästsvamp plus att några luktar riktigt illa!

Be

• Finland
SV: Dåligt ensilage!
« Svar #1 skrivet: 31 maj-19 kl 10:27 »
Absolut! Det är väldigt bra täckmaterial för odlingar, om du inte själv har användning för dem finns det säkert någon annan som gärna tar emot!  8)
Ingen människa är illegal

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 31 maj-19 kl 11:11 »
Hejsan!
Sitter och kör dåliga ensilageballar till tipen, och funderar på om man kan använda dom i trädgårdsodlingen?
Någon här som har tips eller har testat? Dom är mögliga (grönt och vit) någon har jästsvamp plus att några luktar riktigt illa!

Nä för fan inte till tippen!
Läs på om täckodling där detta är rena guldgruvan.
Och i det långa loppet arbetsbesparande då det innebär att du kommer slippa gräva om bäddarna du gödslar bäddarna och slipper den större delar av ogräsrensnin.

Sådant som du inte använder gör du helt enkelt jordfabriker av.
Börja gärna med att samla sly och annat som du flisar om du har den möjligheten, går bra med helt oxå.
Gör limpor av detta och täck med det dåliga ensilaget,  du kan odla i det gärna Squach och gurka.
Efter ett par år så är det nerbrutet till perfekt jord.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skrot matte

• Småland
« Svar #3 skrivet: 31 maj-19 kl 17:37 »
Trodde det inte gick för det var mögligt! Kan jag täcka potatislandet med det i år?

Rassemouse

• -
« Svar #4 skrivet: 31 maj-19 kl 18:35 »
Trodde det inte gick för det var mögligt! Kan jag täcka potatislandet med det i år?
Har för mig att potatis inte ska ha för mycket grönt gräs. Att det mest blir bladväxt och inte så mycket potatis då. Men andra växter kan nog gilla det mycket :-)

Skogsvilde

• -
« Svar #5 skrivet: 31 maj-19 kl 18:46 »

Inga problem, bara rocka på på potatisen.
Har du redan potäterna i jorden så är det inga som helst problem.
Kvävet som finns i gräs minskar en del när det blir ensilage och det tar bra mycket längre tid att smita ner till jorden än med färskt gräs.
Men inte nödvändigtvis.

skrot matte

• Småland
« Svar #6 skrivet: 02 jun-19 kl 09:16 »
Kanon, ligger ca 10 cm på landet nu! Har även läst lite, kan jag lägga ut tidning och kartong sedan ensilaget direkt på gräset där det ska bli ny odling? Hur tjockt ska man lägga?

Skogsvilde

• -
« Svar #7 skrivet: 02 jun-19 kl 09:41 »

Ja, det funkar kanon att använda ett pappersmembran i botten.
Använder det så räcker det att använda som du la på potatisen 10 cm, men 20-30 cm är inget fel alls. 
Jag har nog 40 cm i delar av bärbäddarna, dels för att täcka och så blir det jord av det.

Men inte nödvändigtvis.

t4bb3

• Medelpad
    • Jakt med hund
« Svar #8 skrivet: 02 jun-19 kl 22:48 »
Vågar man använda dåligt polskt hösilage? Tänker främst på förekomst av eventuellt ogräs.
Drömmer om ett liv som månskensbonde utöver lönelivet.
http://www.nedanbo.se - Resan påbörjad mot livet som månskensbonde!

Skogsvilde

• -
« Svar #9 skrivet: 02 jun-19 kl 22:54 »
Vågar man använda dåligt polskt hösilage? Tänker främst på förekomst av eventuellt ogräs.

Ja.. 
ensilage grundar sig på mjölksyrning och det innebär bland annat att fröerna dör och går upp i en annan dimension.
Men inte nödvändigtvis.

skogaliten

• -
« Svar #10 skrivet: 03 jun-19 kl 00:45 »

Hösilage är så torrt (har hög TS, det blir liten eller ingen process i balen) så jag VET att frö kan gro från hösilage balar.

Vi har en del väldigt speciella vallfrösorter i våra vallar, som har spridit sig runt utfodringsplatser på åkermarksbeten t.ex.

Dela detta:

* Inloggade just nu

158 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser