Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rabatt i österläge  (läst 1623 gånger)

ulfgustav

• Lappland
Rabatt i österläge
« skrivet: 08 jun-19 kl 07:52 »
Önskar förslag på  perenna växter för rabatt i österläge vid hus odlingszon V, rabatten har en "framsida" i form av natursten. Kan man använda odlingsduk i rabatten samt att lägga odlingsduken även under naturstenen för att undvika ogräs?

Be

• Finland
SV: Rabatt i österläge
« Svar #1 skrivet: 02 jul-19 kl 08:47 »
Man kan väl säkert använda odlingsduk, men själv odlar jag hellre tätt och använder marktäckande växter istället. Ska det alltså vara ätbara perenner, eller vad som helst? Är det väldigt torrt eller finns det naturlig tillgång på fukt där? T.ex. dagliljor är perenner, ätliga och rätt fina kan jag tycka :) Hostor trivs i halvskugga så österläge borde väl funka fint; vårskotten är ätliga (och väldigt goda!). Många nävor är ju fina och kunde tänkas trivas. Humle, om det är ok att den klättrar vilt kring. T.ex. luktviol, myskmadra eller timjan som marktäckare, beroende på hur soligt och torrt eller friskt det är. (Tror de alla är sånt som klarar sig i zon 5, själv odlar jag i motsvarande zon 3, tror jag, och har mycket av det här)
Ingen människa är illegal

Dela detta:

* Inloggade just nu

130 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser