Jag vill ordna en liten odlingsplatå på en nordsluttning, nedanför en blivande uteplats. Odlingsplatån ska även kunna stabilisera för uteplatsens skull. Men sluttningen är rättså inadekvat för att sätta en ren jordhög på, då en sådan mycket möjligt skulle kunna sköljas neråt av regn. ...
I närheten finns det kullfallna träd, som verkar gå att passa in för att räta ut sluttningen, på ett till en början stabilt sätt. Därovanför skulle det väl kunna gå att sätta jord och plantor. Men jag vill inte behöva impregnera träet (åtminstone inte med nåt som är giftigt). Jag vet inte vad som behövs för att skydda mot att insektsangrepp, eller så, som riskerar urholka träet så småningom.
Hur väl skyddar jord runt och odling ovanpå träet? Finns det annat man kan göra för att träet i marken ska förbli hyfsat stabilt (med vilket jag inte menar att det inte ska förmultna, men att det inte ska ätas upp, så att platån kan rasa ihop)?
Ett annat alternativ vore nog att sätta sten av nåt slag där. Finns det någon billig och bra utfyllnads-sten för sådant?
Har någon några andra förslag?