Hade vi haft mindre pissigt styre i Sverige senaste 15-20 åren så hade dagens elproblem nog inte funnits.
Det är betydligt äldre än så, tankeförbudet kom väl - 86?Vi måste haft rätt bra styre på 50-80talet då kraftförsörjningen faktiskt har räckt ända tills nu när vi är dryga 10 miljoner invånare.Vad jag vet är det väl att snåla på kWh, välja ved eller annat förnybart och kanske skaffa solceller vi kan göra som vanliga medborgare.
Läste denna artikel om Öresundsbron och deras solcellspark.https://www.newsoresund.se/oresundsbron-fordubblar-sin-solcellspark
Förr hade nästan varje kommun lokala elbolag. De bestod oftast av oljeeldade verk alternativt kokspannor. Då miljön var en ickefråga så eldades det flitigt. Senare kom ju kärnkraften in och slog då ut dessa mindre anläggningar pga lägre priser. Vi hade ju också energikriser på 70-talet då oljeimporten delvis stängdes. Många hade då egna oljepannor men gick över till direktverkande el vilket orsakade ansträngningar i elsystemet. Byggnormen förespråkade också direktverkande elvärme då staten menade att kärnkraften var det allena saliggörande. Nu fasas även den ut med motiveringen olönsamhet. Tyvärr saknas stabil ersättningskraft. Någon tänkte inte på det....
Tack för länken, spännande och upplyftande läsning. Visste inte ens att de hade solceller över huvud taget.Nu har jag inga siffror men Mobilia i Malmö har oxå stor solcellsanläggning.
Ja, och det är mycket värre än så. Många kommuner investerade långsiktigt för 100 år sedan i vattenkraft, när den byggdes ut. Det räckte ofta med några procent av de stora verken för att trygga kommuninnevånarnas basbehov. Alla dessa andelar har nu sålts av kortsiktiga kommunpolitiker, ofta till långsiktiga tyska bolag. Så nu äger bolag i andra länder den svenska vattenkraften. Och så köper vi istället kolkraft och kärnkraft i Tyskland för dyra pengar. Vad värre är, den läggs sedan omedelbart ner. De besluten har kostat varje svensk flera tusen.För några dagar sedan fick vi veta att även den svenska vindkraften, alltså de stora parkerna, ägs till 80% av ett kinesiskt bolag. Där undrar jag lite hur svenska politiker tänker. Någon minister borde säga till Vattenfall att investera där istället för i kokraft i Tyskland. Varför bygger inte Vattenfall de stora vindkraftsparkerna?
Ett notabene!Det går faktisk att köpa andelar i en solcellspark exempelvis i Helsingborg (företag och privatpersoner)!Klimatsmart energi engagera på gräsrotsnivå!
Vem som äger olika anläggningar är ju rätt ointressant.
Det är verkligen inte ointressant, energiförsörjningen till svenska hushåll är inte alls samma sak som t ex bilfabriker som kan ligga lite varsom, eller ägas av vemsom.
Är du för förstatligande av all elproduktion i landet?
Nej, men jag tycker att Vattenfall ska äga stora andelar av den svenska grundkraften, vattenkraft och vindkraft, istället för att investera i kolkraft utomlands som sedan måste läggas ner. Och jag tycker att man måste vara uppmärksam på diktaturer som Kina. Det är ett land som med hjälp av miljoner kameror i varje sekund kan namnge alla som är utomhus i många stora städer. Det är inte "1984" eller "Brave new world", utan verklighet idag.
Det har visat sig att vindkraften fungerar bra som baskraft, när kraften som nu kan fördelas mellan Finland, Norge, Danmark, Tyskland, GB etc. Det är aldrig vindstilla i flera länder samtidigt.
Om ditt påstående hadde haft verklighetsförankring skulle inte det oljeeldade reservkraftverket i Karlshamn behövt startas i September.Att vindkraften kan producera mycket kraft till låg kostnad när det väl blåser är sant, men till baskraft i ett välfärdssamhälle är den totalt opålitlig och borde inte få byggas med gratis nätanslutening om inte motsvarande mängd balanskraft garanteras.