Hej!
Flodkräftor lever ner till fyra meters djup. De sätter igång sitt födosök vid ett-tvåtiden om dagen. Ju mer klockan vandrar framåt, ju grundare kommer de. Nån gång efter midnatt, börjar de söka sig tillbaka till viloplatserna sina.
Detta kanske kan vara en ledtråd, till ett mer spännande och ”tonnage mässigt” mer givande fiske. Exprementera lite och lär känna ”era kräftvatten.
Bete; det är lukt som ”sladdrar och informerar, om föda i vattnet. Fett för med sig lukt längre sträckor,( har jag fått för mig). Alltså fet fisk sprider sig bättre än mager. Strömriktningen för med sig lukten. Var är det bäst att börja fiska? Kanske tänka flera dagar framåt.
Ruttet agn, tja, ska ju äta dem efter att de är bärjade. Fassan berättade att, de en gång i barnaåren prövade med terpentin. Funkade djävligt bra. Massa massa kräftor. Men det stank överallt och de var inget att äta. Det var en ytterlighet. Men varför mata med ruttet agn? Det vill jag inte ha i mina kräftor. Visst de är oxå till viss del asätare. Men nej tack! Det går nog att, tänka ut nått trevligare att locka dem med.
Bästa och trevligaste är att, tänka ut egna strategier i fisket och pröva sig fram. Intressant är oxå att föra egen statistik från år till år.
Sen att tänka på de små kräftorna. Hur ge dem goda uppväxtplatser och skydd.
Vid eventuell sumpning av kräftor. Så tänk på att, de är till största delen växtätare. Lite sly funkar. Men det syns på kräftor om de varit sumpade. De får en lite blåare färg då. Detta beroende på tid. Pröva och se.
Hur få kräftorna att, gilla att vara där ni fiskar dem?
Det ör skoj att skapa sina fiske platser.
Signalkräftor kan gå djupare är flodkräftor.
För övrigt finns det en del att läsa om kräftor. Sök på nätet eller i böcker.
Skriver inte detta i augusti. Men de finns där i vattnet nu oxå. Under leken tycker de flesta att, handjuren inte är så delikata. Det är väl för att mjölken inte ser skoj ut.
Shit fiske