Har vanlig glödlampa i mitt hönshus. Det enda jag hört är att man inte ska ha lysrör , de blinkar och höns är tydligen väldigt känsliga för det. Jag vet inte om det finns lysrör som inte blinkar, om du förstår vad jag menar.
Det beror inte på lysröret om det blinkar/flimrar eller inte, utan det är drivdonet i lysrörsarmaturen som avgör den saken.
Rent allmänt kan man säga att armaturer av gammaldags/billig sort med drossel och glimtändare, liksom en del av de allra enklaste och billigaste med elektroniskt drivdon, blinkar med dubbla nätfrekvensen (100 Hz). Lite mer påkostade elektroniska drivdon ger däremot blinkfritt ljus.
LED-belysningar som matas med växelström från elnätet beter sig på precis samma sätt som lysrör med elektroniskt drivdon, dvs att många billiga typer blinkar men mer påkostade inte gör det.
Ett enkelt sätt att avgöra om en lampa avger den där typen av blinkningar som höns ser men inte människor, är att filma den med t ex en äldre mobilkamera eller billig webkamera. Titta sedan på filmen och se om det syns flimmer där.