Jag såg nyss en facebookvideo där ett gäng under lättsamt gasglada former blåste igång en lastbilsturbo som gasturbin med en relativt tät vedkamin som brännkammare. Jag har inte tänkt på detta förut, men så här i spontan entusiasm känns det som en mycket intressant idé.
https://www.facebook.com/aaron.sumner.984/videos/10215065516259993/Det ryker illa och verkar allmänt okontrollerat. Sedan hittade jag en liknande maskin på Youtube som känns mer seriöst menad, i synnerhet som videotiteln innehåller ordet "generator". Det finns dock ingen generator i videon, men jag antar skaparna har tänkt att det skulle kunna vara nästa steg.
https://youtu.be/PfDr-XXuvmoFör många år sedan var jag via dåvarande arbetet i kontakt med några forskare från KTH som i ett tidigare projekt arbetat för Volvo med att ta fram en höghastighetsgenerator för små gasturbiner, inte mycket större än en vanlig personbilsturbo. I princip handlar det om att sätta en permanentmagnet direkt på turboaxeln, men eftersom varvtalen är extrema blir också G-grafterna extrema. Det blir även problem med virvelströmmar i statorkärnan till följd av de höga frekvenser växelströmmen uppnår.
Eftersom jag skriver i avdelningen för fordonsdrift ska jag nu svänga in på "rätt" frågeställningar.

Hur skulle det fungera att köra gengas i en bil med turbomotor? Kvickt tänkt borde det vara utmärkt att överladda gengasmotorn för att kompensera för den annars ungefär halverade motoreffekten. Gengas/koloxid har väl dessutom högt oktantal så att den tål höga laddtryck? För att fungera måste gengasen blandas med luft innan den når kompressorhjulet, men eftersom gengas inte lär kondensera i första taget borde det ändå fungera fint att ha en laddluftkylare. Däremot bör man kanske ha en avledning för kondensvatten i botten på laddluftkylaren.
Slutligen funderar jag åter på den lilla brittiska hybridbilen Riversimple Rasa, en tvåsitsig sak med bränslecell på ca 10kW följd av superkondensatorer och elmotorer på sammanlagt 40-50kW. Bränslecellen räcker lagom för att hålla uppnådd marchfart och till accelerationen tas extra energi från kondensatorerna. Med tanke på att gengasgeneratorer sägs vara lite långsamma med att anpassa sig till plötsliga ändringar i begärd effekt tänker jag att en seriehybrid liknande Rasa fast med gengas och gasturbin + höghastighetsgenerator vore intressant. Vedgasgeneratorn behöver inte vara större än att den med viss marginal täcker gasbehovet vid marschfart och man kan kanske snåla in på framför allt kylning och utkondensering av vattenånga, men det kanske heller inte är något jätteproblem om det följer med en del sotpartiklar. Alltså en turboladdad vedkamin precis som i videoklippen ovan, fast lite mer high-tech, och med elektrisk generator på turbon.