Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kul ras!  (läst 2661 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Kul ras!
« skrivet: 23 maj-07 kl 22:10 »
Vet ej vad den heter.. därav denna tråd. Ifall det finns nån som känner igen..
Under min tid i Italien såg jag hundar som såg ut typ som en doberman i miniatyr! Tax storlek!
Dom var livliga o glada hundar!
Minns ej namnet på rasen men tror dom km från ungern..
« Senast ändrad: 17 jun-07 kl 12:52 av tessmoliis »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Frances

• Västergötland
Re:Kul ras!
« Svar #1 skrivet: 17 jun-07 kl 12:51 »
Prazsky Krysarik , tror jag dom heter!!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #2 skrivet: 17 jun-07 kl 13:21 »
Dvärgpincher kanske?  ::)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 17 jun-07 kl 13:25 »
Hej!

Tjeckien kommer de från. Om de inte är godkända som ras i Sverige, så är det på gång i alla fall. Rasen är godkänd av FCI.

Det första namnet i rasen har tydligen något att göra med Prag.

Eftersom namnet på rasen är outtalbart för svenskar, kallar man den kort och gott för PK.

Den är mycket mindre än en dvärgpinscher, men påminner om den i utseende. Den finns i färgen svart och röd, dvärgpinscher finns ju förutom denna även helt röda.

Edgar

Lusa

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 jun-07 kl 13:51 »

Mysla

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 17 jun-07 kl 13:54 »
En i mina ogon nagot battre lank.. http://www.pkgs.se/

Frances

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 17 jun-07 kl 14:34 »
Hmm  hmm.. Har nu studerat bilderna..o är lite osäker om det ändå kan stämma..  ::) minns hundrasen som lite "biffigare" dessa ser lite taniga ut.. o stora öron.. Ska be gubben titta ifall han tycker att det ser bekant ut..  :D

Lusa

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 jun-07 kl 17:42 »
Hmm  hmm.. Har nu studerat bilderna..o är lite osäker om det ändå kan stämma..  ::) minns hundrasen som lite "biffigare" dessa ser lite taniga ut.. o stora öron.. Ska be gubben titta ifall han tycker att det ser bekant ut..  :D

Kanske var det Ett du såg? fast kommer ju inte från Ungen ioförsig..
http://images.google.se/images?hl=sv&q=english%20toy%20terrier&ie=UTF-8&oe=UTF-8&um=1&sa=N&tab=wi
« Senast ändrad: 17 jun-07 kl 17:45 av Lusa »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #8 skrivet: 17 jun-07 kl 19:24 »

PK är pyttesmå hundar, väger ett par kg. Stor som en chihuahua. En normalstor tax väger runt 8 kg.  Var hunden jämförbar med en normalstor tax var det inte en pk.

Frågade min älskade hustru om hon visste någon ungersk ras som ser ut så, men ingen av de här i Sverige godkända ungerska raserna liknar en dobberman.

Edgar

Frances

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 17 jun-07 kl 19:44 »
Ah.. man kanske kan tycka att den är lite kraftigare.. inte som rottwailer men kanske lite boxer kroppsbyggnad... ::) O tror inte en sekund det är nån ras som är godkänd i sverige!

Frances

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 17 jun-07 kl 19:45 »
O ifall det var ungern är jag inte hundra på heller.......... Kan bara inte för mitt liv minnas vad den hette!!! Tänkte då att det lät enkelt o logiskt.. Men inte nu längre..  :-[

Frances

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 17 jun-07 kl 19:46 »
Hur kan jag va så trög att jag inte knäppte nåt kort på nån sån. Vår transportör hade en sån o vi träffade hunden flera gånger i veckan..

ledup

« Svar #12 skrivet: 19 jun-07 kl 21:44 »
Lanceshire heeler?
De  kan se lite olika ut så titta runt på lite olika bilder på nätet en del är biffiga andra lite nättare/smalare...

ledup

« Svar #13 skrivet: 19 jun-07 kl 21:45 »
Sök på heeler så får du upp fler sidor förresten...

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 19 jun-07 kl 22:33 »
Lanceshire heeler?
De  kan se lite olika ut så titta runt på lite olika bilder på nätet en del är biffiga andra lite nättare/smalare...

Jag funderade oxå på om det kunde vara heeler, finns bilder på min kille på min hemsida.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Frances

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 19 jun-07 kl 23:05 »
Nej nej! Inte heeler! Det är jag säker på.. Även om beskrivningen stämmer rätt bra.. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

156 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser