Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa hönor.  (läst 850 gånger)

Chrsal85

• Blekinge
Köpa hönor.
« skrivet: 01 feb-20 kl 22:49 »
Hej.
Jag är igång med att köpa några hönor.
Har 4 st på gång men är lite skeptisk, de har precis blivit behandlade mot troligtvis spolmask? De är lite över året gamla.
Nu har människan över 20 höns och de verkar vara helt frigående och de hade bara hittat mask i några enstaka avföringar.
Är dessa hönor värda att köpa? Har läst att det är väldigt svårt att bli av med mask när man väl fått de i sin flock?.
Är risken stor att de fortsätta få mask?

Skriv gärna era tips och vad ni hade gjort.
Mvh Christian
« Senast ändrad: 02 feb-20 kl 00:08 av Chrsal85 »

Pumba

• Småland
SV: Köpa hönor.
« Svar #1 skrivet: 02 feb-20 kl 15:41 »
Jag skulle avstå, det bästa sättet att tröttna på höns är att de drabbas av några parasiter/löss eller annan ohyra.
Är oftast ett rent hel'''e att bli av med så inte värt att chansa.

Sen är ju risken rätt stor att bli lurad ändå, framförallt om hönsen är något år gamla.

Ska du bara ha 4st så kan ju en värphybrid funka bra med, de får du ju för runt 100-lappen för unghöns.

Landet

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 03 feb-20 kl 06:54 »
Håller med pumba. Varför vill du ha just de fyra? Välj så bra utgpngsmaterial som möjligt, det kommer bli "bekymmer" ändå. Tar du de som kycklingar (så tidigt som möjligt) så är risken för att du får med parasiter minimal.

Chrsal85

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 03 feb-20 kl 08:45 »
Jag tackade nej till affären iallafall. Har fått bra kontakt med en annan som föder upp några andra raser.
Vi får ha max 5 st för vi bor mitt i byn och denna människa hade 4 till salu.
Men, lutar nu åt att de blir kycklingar istället. Men hade ju varit kul med vuxna med så man, hade kunnat prova på de direkt så att säga. Jag är ju nybörjare.  :laugh:

Dela detta:

* Inloggade just nu

128 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser