Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halt höna - fraktur, utväxt?  (läst 1512 gånger)

Omega1

• Småland
Halt höna - fraktur, utväxt?
« skrivet: 02 feb-20 kl 16:46 »
Förmodligen inget hopp för denna unga höna. Hon haltar rejält och lyfte upp henne för att kolla närmare. Ser verkligen inte bra ut. Jag tror faktiskt att hon haltade lite för några månader sedan, fast mindre och det gick över. Hon går med de andra men, haltar väldigt. Synd med en annars till synes frisk ung silverudds  :(. Har ni något räddningsförslag, eller mest humant att avliva?

Pumba

• Småland
SV: Halt höna - fraktur, utväxt?
« Svar #1 skrivet: 02 feb-20 kl 18:22 »
Det första kan ju vara att försöka få rent såret, det kan se mer illa ut än det är ibland, jag har en höna som fick någon form av tagg i foten, blev ganska stort sår av det, men min haltade inte, någon vecka med extra rengöring av såret och så den fick vara inne i rent strömaterial så var det betydligt bättre.

De läker ju ofta rätt snabbt annars

Permission

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 02 feb-20 kl 19:54 »
Det där är en böld i foten, inte en fraktur.

Blöt upp foten ordentligt så "proppen" som nu täpper till hålet mjukas upp, sedan kan du pilla bort det, efter det bör såret kunna läka ut av sig själv förutsatt att det hålls relativt rent.

Alternativet annars är att avliva.

Efwa

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 02 feb-20 kl 22:19 »
Är det inte bumblefoot?

Finns massor av olika sätt att behandla. Dock bör man inte göra några större karvningar i fötterna själv utan kontakta veterinär i så fall.

Omega1

• Småland
« Svar #4 skrivet: 03 feb-20 kl 11:37 »
Hej och tack för era svar. Vi tittade under foten igår för att se om hon stuckit sig på nåt, men syns inget under foten. Vi försökte ”lösa upp” klumpen igår, men vi gjorde inte tillräckligt tror jag. Jag ska försöka blöta upp mer för att lossa på det yttersta, men hon hade ont när vi försökte igår. Usch, svårt med dessa avvägningar om hur länge man ska låta det gå. Oftast brukar jag ”bara låta det vara” och då har hönsen blivit bra. Men det kändes ändå positivt utifrån era svar att det kanske inte är ” kört” utan kan behandlas.

Efwa

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 03 feb-20 kl 15:43 »
Hej och tack för era svar. Vi tittade under foten igår för att se om hon stuckit sig på nåt, men syns inget under foten. Vi försökte ”lösa upp” klumpen igår, men vi gjorde inte tillräckligt tror jag. Jag ska försöka blöta upp mer för att lossa på det yttersta, men hon hade ont när vi försökte igår. Usch, svårt med dessa avvägningar om hur länge man ska låta det gå. Oftast brukar jag ”bara låta det vara” och då har hönsen blivit bra. Men det kändes ändå positivt utifrån era svar att det kanske inte är ” kört” utan kan behandlas.

Jag har klarat bumblefoot på en höna och en vaktel. De har dock upptäckts väldigt tidigt, vid minsta lilla haltande. Då har det varit relativt lätt att lösa upp skorpan, spraya på lite väteperoxid, en duett tjära och sedan bandage som får sitta en vecka åt gången. Vakteln tog två bandageringar och den tyngre hönan tre veckor.

Om den haltar rejält och det ”blåst” upp till en rödskiftande färg är processen långdragen och smärtsam, efter vad jag hört. Är den dock behandlad av veterinär under den tiden känns väl processen legitim men med egen behandling utan att ta upp det infekterade området ordentligt känns mer tveksamt.

Det finns många som behandlar själv med skalpell och urgröpning av foten och klarar det men det går mot alla Sveriges djurlagar och ska självfallet inte göras.

Dela detta:

* Inloggade just nu

170 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser