Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammal jord  (läst 929 gånger)

Hannah86

Gammal jord
« skrivet: 06 maj-20 kl 10:15 »
Är en villaägare med inte allt för stor trädgård, så har odlat en hel del i krukor och hinkar. Det går bra, stor skörd och så men jorden är ju inte så rolig nästa år. Har inte plats för stor kompost, och tycker det är tråkigt att behöva köpa ny jord varje år med mängder med torv i. Har börjat lite med sand iår och gräsklipp, får se hur det går. Men nu har jag sparat all gammal jord i plastsäckar, undrar om man kan få ordning på den på något sätt? Blanda med gräsklipp, sand, odla gröngödningsväxter på eller något? Vore ju kul att kunna slippa köpa jord! Tips och idéer?

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Gammal jord
« Svar #1 skrivet: 06 maj-20 kl 11:59 »
Det är säkert inget fel på den gamla jorden, möjligen kan den vara lite låg på kväve och behöva gödslas en aning

malarmaster

• Småland
« Svar #2 skrivet: 06 maj-20 kl 12:45 »
jag återanvänder all jord som använts i krukor o lådor. blandar upp den med ny jord och kogödsel samt antingen använder den igen i krukor eller sprider ut den i mina upphöjda planteringar. köpejord innehåller mkt torv men den bryts ju ner snabbt och blir en bra mulljord. Däremot bör den ju gödslas precis som "vanlig" jord med kompost eller annat. rekommenderar en varmkompost som snabbt levererar bra kompost.

Be

• Finland
« Svar #3 skrivet: 07 maj-20 kl 09:06 »
Återanvänder också all jord jag bara kan och får ofta brist på den. Har också lite plats så komposterar genom att först fermentera matrester (dvs bokashi) och sen blanda med gammal jord. Men behöver ju inte vara matrester - går ju att blanda upp med organiskt material för mer näring och bättre struktur. Om du har plats för en liten trädgårdskompost kan du blanda i löv- och grönkompost när den förmultnat lite. Eller genast och låta stå lite längre.
Ingen människa är illegal

Dela detta:

* Inloggade just nu

163 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser