Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gratis sätt att fylla odlingslådor (hugelkultur)  (läst 2561 gånger)

Humle

• Västerbotten
Gratis sätt att fylla odlingslådor (hugelkultur)
« skrivet: 11 maj-20 kl 12:12 »
Fyllt ca 4 kvm odlingslådor utan att behöva köpa en gnutta jord eller frakta in jord utifrån! Grävde ner tills matjorden tog slut ungefär, la ut kartong sen på med massor av träkvistar/stammar/ris/löv och tillbaka med siktad jord.

Växt massor med mjölkört och hallon på platsen innan.

Fyller en låda i taget på så vis får jag ett hum om hur mycket jord jag behöver gräva ur för att det ska räcka.

Låda nummer två på g dags att fylla resten med jord.

Använde halvan till en gammal soptunna att sikta jorden och rensa bort ogräs och sten med.

Ser ut att va fin jord på platsen.

Klart! La löv ovanpå för att täcka jorden tills jag planterat. Blev kanske en skottkärra jord över som jag bar krattade ut runt om.

Kommer såklart sätta sig eftersom men det är bara att fylla på nästa år.

Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

MystL

• -
SV: Gratis sätt att fylla odlingslådor (hugelkultur)
« Svar #1 skrivet: 11 maj-20 kl 13:09 »
Nice! Det är alltid kul att använda det som finns på platsen! [emoji2]
surrender

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 11 maj-20 kl 14:00 »
Jag jobbar på samma sätt.
Allt som går åt till odlingarna kommer från tomten eller i en radie på 1000 meter från huset.

Jag har även ett par rejäla limpor som inte odlas speciellt nogsamt utan är mest utfyllnad, dessa täcker jag vart år för att skapa mer jord till odlingarna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tångräkan

• Åland
« Svar #3 skrivet: 11 maj-20 kl 17:06 »
Samma här. När barnen hälsar på har de med sig gamla dagstidningar och toapappersrullar. Dessutom hämtar jag tång och hötter från stranden. Allt organiskt "skräp" från trädgården hamnar i odlingslådorna eller i komposthäckar där jag hämtar och fyller på vartefter.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

ManPåGården

• Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 11 maj-20 kl 21:39 »
Jag förstår inte alla dess som löper jord av olika sorter när det finns massor runt dem men de orkas kanske inte arbetet. Nästa sak är att all media? Verka lära ut att ta en säck och fyll på. Hurra för konsumtion.
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

Humle

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 11 maj-20 kl 22:17 »
Jag förstår inte alla dess som löper jord av olika sorter när det finns massor runt dem men de orkas kanske inte arbetet. Nästa sak är att all media? Verka lära ut att ta en säck och fyll på. Hurra för konsumtion.
Ja jag kan inte minnas jag sett denna metod på tv någonsin :(. Men å andra sidan har jag inte haft tv på 15 år...

Denna metod kostar tid men är bra motion och så får man leka arkeolog, hittade en gammal trasig fläktrem, ett rostigt handtag och nån glasbit. Har planer på att bygga en roterande jordsil av en betongblandare det kommer underlätta enormt!
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Tångräkan

• Åland
« Svar #6 skrivet: 12 maj-20 kl 09:23 »
Jag silar inte jorden heller. Sten och större klumpar organiskt material är inte farligt. Det jag inte kan plocka bort med händerna får vara kvar. Med lite planering och framförhållning sköter naturen också om finfördelningen av större "torvor". Tålamodet är en lat (smart!) odlares bästa vän!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Skogsvilde

• -
« Svar #7 skrivet: 12 maj-20 kl 10:40 »
Jag köper lite jord vart år några säckar sisådär.
Främst för att veta om att den är fröfri. Dvs det är för sådder inget annat.
Det tråkiga är att man ibland får med sig sådana där attans sorgmyggor, men det avhjälps enkelt genom att offra lite kaffebönor i jorden.

När jag bygger mina odlingslådor så är det inte försvarbart att köpa jord. Det är juh mina surt förvärvade pengar det handlar om utan då är det jordfabriken som får jobba.
Då är man tillbaka på problematiken som många har  och det är nu ska vi bygga odlingar..  och så ska det vara klart på en vecka. Och den där jordfabriken behöver en hel det tid på sig för att tillverka bra jord, det handlar om år och tom decenier.
Men inte nödvändigtvis.

karsan

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 12 maj-20 kl 11:45 »
Bor man i lägenhet och vill odla på balkongen är en köpt säck jord väl bästa lösningen. Alternativet, att gå ut i skogen och gräva är olagligt (fast det var vad vi gjorde. För 50 år sedan, så jag förmodar det är preskriberat)

Skogsvilde

• -
« Svar #9 skrivet: 12 maj-20 kl 12:24 »
Bor man i lägenhet och vill odla på balkongen är en köpt säck jord väl bästa lösningen. Alternativet, att gå ut i skogen och gräva är olagligt (fast det var vad vi gjorde. För 50 år sedan, så jag förmodar det är preskriberat)

Balkongodling skapar andra problem än de jag har...
Och då är "tjöpe" nog det bästa alternativet.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

122 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser