Hej jag har ett avlopp från mitt hus som går till en tvåkammarbrunn och sedan till ett dike där det är en stenbädd.Det blir stopp i systemet och nu har jag rensat så det är rent men problemet verkar vara stenbädden och jag har letat runt om hur en sådan ska vara konstruerad men hittar inget.Min stenbädd ligger i ett dike. Röret ligger ca. 30 cm ned och sedan ligger stenarna där precis vid utloppet, inte lägre än avloppet. Lite stenar på vardera sida om röret. Ska det vara så? Det kommer ju in grus och vattnet rinner inte undan. Det är lerjord under röret. Ska man gräva djupare eller kommer allt vatten från diket hamna där då också?Någon som vet?? Helena
naturvårdsverkat har nya hårdare riktlinjer för detta from aug 06.du kan inte längre använda endast en två/tre kammarbrunn.
En trekammarbrunn med filterbädd är väl ok? Eller menade du trekammarbrunn enbart kanske? Kommunen jag bor i har i alla fall godkänt vårt avlopp (2006) som är en trekammarbrunn med filterbädd.
innebär det att ni kör allt avlopp, klosett och BDT ner i en trekammarbrunn och sen en filterbädd ?ingen separation av urin eller liknande ingen slamavskiljare innan trkammarbrunnen?
Vet inte om det är någon slamavskiljare innan trekammarbrunnen men, första steget i trekammarbrunnen är väl där slammet samlas (typ mekanisk rening)? Den töms i alla fall en gång om året av slambilen. Någon urinseparation har vi inte utan allt dusch, toa, disk, tvätt, går ut i samma avlopp
Med risk för att bli ombedd att uttrycka mig begripligt angående länkar som har med vatten och avlopp att göra,titta på de adresser som "Tom" refererar till. Det är inte lätt, det där med vatten och avlopp på landet. Skall man syssla med vattenåterbruk, måste man definitivt vara sakunnig, här gäller det "bara" miljöfarlig verksamhet. De nya reglerna som gäller från 2006-06 har inte skapats för att djävlas med folk, utan för att skydda folk i från att bli sjuka, eller deras djur, eller vår natur.Snälla läs och försök förstå, ialla fall avloppsguiden.Hälsningar Leif
Vet inte om du tycker att det är jag som ska läsa eftersom du citerar mig. Vårt avlopp är godkännt av vår kommun förra året och därför så anser jag att vi följer de regler som finns. Annars borde vi fått en anmärkning skulle jag tro. Flera av fastigheterna i vår närhet fick anmärkningar på sina avloppssystem och var tvungna att åtgärda ganska omgående. Så jag känner mig nöjd med att ha ett godkänt avlopp utan att detaljstudera hur det fungerar.