Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minireningsverk  (läst 6156 gånger)

Tom

• Gäst
Minireningsverk
« skrivet: 27 maj-07 kl 00:58 »
Hej

har börjat titta på lösningar för att fixa mitt bristfälliga enskilda avlopp.
Har nog kommit fram till att det är ett minireningsverk som kommer fungera "bäst" ??? med tanke på de nya kraven som naturvårdsverket ställer  :(

Har tittat lite på dessa:

www.uponor.se
www.baga.se
www.evergreensolutions.se
www.wallax.com
www.raita.com
www.klargester.se

är det någon som har erfarenhet av ovanstående? ::)

mvh
T    

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:Minireningsverk
« Svar #1 skrivet: 27 maj-07 kl 09:44 »
Vilka nya krav är det? Vad jag förstår är trekammarbrunn med korrekt utförd infiltration fortfarande godkänt och i allmänhet billigast.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 27 maj-07 kl 10:28 »
Hej!

På den fastighet jag sålde för några år sedan installerade vi ett verk från http://www.greenrock.se/

Edgar

Tom

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 maj-07 kl 13:44 »
Vilka nya krav är det? Vad jag förstår är trekammarbrunn med korrekt utförd infiltration fortfarande godkänt och i allmänhet billigast.

Naturvårdsverkets nya krav är reduktion av
BOD7 till >90%
Fosfor till >90%
och kväve >50% (i känsliga miljöer)

lösningen med en trekammarbrunn och infiltration reducerar ju inte fosforn.... så tror kommunen kan ha svårt att godkänna en sådan lösning....

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 maj-07 kl 14:34 »
Naturvårdsverkets nya krav är reduktion av
BOD7 till >90%
Fosfor till >90%
och kväve >50% (i känsliga miljöer)

lösningen med en trekammarbrunn och infiltration reducerar ju inte fosforn.... så tror kommunen kan ha svårt att godkänna en sådan lösning....

Det tycks inte naturvårdsverket hålla med om:

Infiltrationsanläggningar som inrättas enligt god praxis, t.ex. SIS-CEN/TR
12566-2:2006 eller Naturvårdsverkets faktablad 8147 eller en urinavlastad eller
fosforavlastad på annat sätt, markbädd inrättad enligt god praxis, t.ex. prEN
12566-5 eller Naturvårdsverkets faktablad 8147 bör anses uppnå en reduktion
av organiska ämnen och fosfor motsvarande normal nivå för miljöskydd.

http://192.36.189.41/Documents/foreskrifter/nfs2006/nfs_2006_7.pdf

Krävs "hög nivå" kanske det behövs något annat.

Tom

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 maj-07 kl 16:38 »

hmm.. du kan har rätt i det du säger :)
Tråkigt bara om man bor i ett område som är "normalt"
och skall reducera fosfor till 70% och inget  kväve, sen blir området klassat som känsligt område
att då behöva byta sin anläggning för att den inte lever upp till de kraven... troligtvis bler ju bara miljökraven hårdare och hårdare med tiden... :-\

Hur låg livslängd har en infiltrationsanläggning ? 20-25år?
och vad kostar de?

minireingsverk har jag fått uppgifter på har en livslängd på 50år....

mvh
T

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 maj-07 kl 18:16 »
Vårt förra hus hade en ca 50 år gammal trekammarbrunn. 40 år i det nuvarande. Jag tror själva trekammarbrunnen har mycket lång livslängd, medan infiltrationen kan behöva göras om.

Vad det kan tänkas kosta vet jag inte, men får kanske anledning att ta reda på det om några år med tanke på anläggningens ålder.

Tom

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 maj-07 kl 23:49 »

Gäller inte detta då:
"Om urin eller fekalier tas om hand utan utsläpp (t.ex. urinsorterande torrtoalett)kan motsvarande skyddsnivå räknat som utsläpp per person klaras med mindre rening än vad som krävs för ett osorterat avlopp."

(står strax innan... http://192.36.189.41/Documents/foreskrifter/nfs2006/nfs_2006_7.pdf )

så jag måste ha delat avlopp, tex en septiktank, urintank eller likande som inte går in i trekammaren och sen ut i infiltrationen ???

ang. livslängd tvekar jag inte på livslängden på en trekammarbrunn
utan snarare på en markbädd/infiltration... den beror mycket på jordtypen man har (en kompis till mig har en infiltration som var lovad bra livslängd.... tog 17år sen kronglade den och nu efter 20 måste han slamtömma trekammarbrunnen minst en gång i månaden...)
han funderar på att ersätta det hela med ett minireningsverk som han delar med två andra hushåll....
men jag vet inte vilket som är bäst... undrar därför om era erfarneheter :)

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #8 skrivet: 01 jun-07 kl 22:15 »
Gäller inte detta då:
"Om urin eller fekalier tas om hand utan utsläpp (t.ex. urinsorterande torrtoalett)kan motsvarande skyddsnivå räknat som utsläpp per person klaras med mindre rening än vad som krävs för ett osorterat avlopp."

(står strax innan... http://192.36.189.41/Documents/foreskrifter/nfs2006/nfs_2006_7.pdf )

så jag måste ha delat avlopp, tex en septiktank, urintank eller likande som inte går in i trekammaren och sen ut i infiltrationen ???

ang. livslängd tvekar jag inte på livslängden på en trekammarbrunn
utan snarare på en markbädd/infiltration... den beror mycket på jordtypen man har (en kompis till mig har en infiltration som var lovad bra livslängd.... tog 17år sen kronglade den och nu efter 20 måste han slamtömma trekammarbrunnen minst en gång i månaden...)
han funderar på att ersätta det hela med ett minireningsverk som han delar med två andra hushåll....
men jag vet inte vilket som är bäst... undrar därför om era erfarneheter :)

Ursäkta att jag blandar mig i, nu igen.
En infiltrationsbädd, med makadam och grus, har en livsläng på mindre än 10 år. Mängden grus är den avgörande faktorn. Kan man komplettera bädden med stålull och vanlig kalk kan man förlänga den beträffande fosforreducering. Jag kan dimensionera en bädd för (ltar) long term......) för mer än 20 år, men det kräver en lösning med kalk och stålull, som miljökontoret kan godta.
Det finns även lösningar som kan reducera fosforutsläppet, via en dosering med hjälpligt flockningsmedel, innan trekammarbrunn.

Har du för avsikt att "bara" lösa utsläppesproblemen, eller har du för avsikt att återanvända vattnet till bevattning av grödor, skicka mig ett personligt mail. Jag lovar att Du skall få en lösning som miljökontoren, naturvårdsverket, boverket accepterar, annars läs "avloppsguiden" på detta forum.

Har Du frågor, eller funderingar, maila mig gärna, kan jag hjälpa dig gör jag det, utan kostnad.

/Leif
PS
Har Du för avsikt att använda , återanvända vattnet för bevattning, skicka mig ett mail, jag har fortfarande utrustning kvar, att fixa det, men jag har bara för en anläggning, och då gäller det allt använt vatten. Det kostar 4000:- plus frakt, och är en kosttnad av 1/5 del av nykostnad för del av material för ett godkänt återbruk av avloppsvatten.DS

Det gäller även andra på forumet.

SvenSven

« Svar #9 skrivet: 04 jun-07 kl 20:47 »

Vad kostar en installation av minireningsverk.... någon som vet?

Lars Pers Maria

• -
« Svar #10 skrivet: 04 jun-07 kl 23:07 »
Jag behöver avlopp till mitt lilla mejeri, i en bod, där jag bara kommer att släppa ut diskvatten. Ingen toa. Vad kan jag tänkas SLIPPA göra tror ni? Kommunen går väl aldrig med på att jag ska få bära ut de hinkar diskvatten som går åt och hälla i det i diskhon inne i huset...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #11 skrivet: 05 jun-07 kl 19:29 »
Finns väl bara ett sätt att ta reda på det, och det är att fråga. Livsmedelsinspektörer är olika funtade, en del förstår det här med små firmors begränsade resurser. Är bara de livsmedelshygieniska kraven uppfyllda, så bör man ju kunna få dispens någon tid för avlopp. Däremot rekommenderar jag att något slags avlopp fixas redan från början. Det blir mycket enklare. Man kan ju fixa golvbrunn och en pumpgrop, så avloppsvattnet kan pumpas vidare till normala avloppet, eller nåt

Edgar

Lars Pers Maria

• -
« Svar #12 skrivet: 05 jun-07 kl 22:55 »
Pumpgrop, menar du t ex en sluten tank som kan tömmas? eller en mellanlandning för pumpning till bef infiltration?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #13 skrivet: 15 jun-07 kl 14:46 »
Pumpgrop, menar du t ex en sluten tank som kan tömmas? eller en mellanlandning för pumpning till bef infiltration?

Jag menar att röret från golvbrunnen går ut i en liten behållare (kanske 100 liter), och i den sätter man en liten dränkbar pump med nivåreglering som kan pumpa vidare till ex.vis trekammarbrunnen. Diskutera med kommunen!

Edgar

Dela detta:

* Inloggade just nu

229 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser