Om man vill kosta på sig en "intelligent" styrning av bevattningen så antar jag att man gör det av tre skäl:
1) För att det är ett roligt projekt.
2) För att odlingen ska sköta sig mer själv och man ska slippa ett rutinarbete.
3) För att spara vatten respektive få bästa möjliga utbyte av det vatten man har tillgång till.
Och det är punkt 3 som kan vara intressant i detta fall.
Som regel är det ganska bortkastat att vattna mitt på dagen då solen steker som värst, då hinner det mesta vattnet avdunsta innan det har hunnit tränga ner i jorden. Ur denna synpunkt bör alltså bevattningen ske under den mörka delen av dygnet.
Tar man vatten från ett kommunalt vattenverk, så bör man vattna då den allmänna "borgerliga" förbrukningen är som lägst, och innan verkets kapacitet behövs för att fylla vattentornen inför morgonens förbrukningstopp. Alltså ungefär från midnatt till 04.00 .
De båda synpunkterna ger som synes samstämmiga resultat!
Ska man känna av fukthalten i jorden tror jag det kan vara bra att ha flera givare placerade på olika djup, och logga data från dem under en odlingssäsong för att förfina algoritmerna allteftersom. Man bör såklart också ta hänsyn till vilka slags grödor man odlar och hur djupt ner respektive gröda brukar skicka sina rötter.
Nu ska jag pallra mig ut och - för hand - stänga av vattenspridaren vid potatislandet innan jag gör kväll.