Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bevattning  (läst 731 gånger)

lillthorin

• Värmland
Bevattning
« skrivet: 27 jun-20 kl 16:54 »
Hej!

Är helt färsk här på forumet, och tänkte att expertisen här kanske kan hjälpa mig i ett projekt jag påbörjat.
Håller på med ett litet DIY projekt där jag försöker att bygga automatisk bevattning till landet med hjälp av mikrodatorer och sensorer.
Min fråga är egentligen vad ni som odlar mycket tänker på när det kommer till bevattning? Hur spelar ljus in i bevattningen? Påverkar temperaturen mycket?
Än så länge bygger bara bevattningen kring jordsensorer som läser fuktigheten i marken, men har läst lite angående bevattning och det verkar som att många har olika åsikter om när som är bästa tiden att vattna, hur mycket åt gången osv.

Alla tips och trixs på vad som kan vara intressant att ta hänsyn till är välkomnat!

torbjorn

• Medelpad
SV: Bevattning
« Svar #1 skrivet: 28 jun-20 kl 00:43 »
Om man vill kosta på sig en "intelligent" styrning av bevattningen så antar jag att man gör det av tre skäl:
1) För att det är ett roligt projekt.
2) För att odlingen ska sköta sig mer själv och man ska slippa ett rutinarbete.
3) För att spara vatten respektive få bästa möjliga utbyte av det vatten man har tillgång till.

Och det är punkt 3 som kan vara intressant i detta fall.
Som regel är det ganska bortkastat att vattna mitt på dagen då solen steker som värst, då hinner det mesta vattnet avdunsta innan det har hunnit tränga ner i jorden. Ur denna synpunkt bör alltså bevattningen ske under den mörka delen av dygnet.
Tar man vatten från ett kommunalt vattenverk, så bör man vattna då den allmänna "borgerliga" förbrukningen är som lägst, och innan verkets kapacitet behövs för att fylla vattentornen inför morgonens förbrukningstopp.  Alltså ungefär från midnatt till 04.00 . 
De båda synpunkterna ger som synes samstämmiga resultat!

Ska man känna av fukthalten i jorden tror jag det kan vara bra att ha flera givare placerade på olika djup, och logga data från dem under en odlingssäsong för att förfina algoritmerna allteftersom. Man bör såklart också ta hänsyn till vilka slags grödor man odlar och hur djupt ner respektive gröda brukar skicka sina rötter.

Nu ska jag pallra mig ut och - för hand - stänga av vattenspridaren vid potatislandet innan jag gör kväll.

lillthorin

• Värmland
SV: Bevattning
« Svar #2 skrivet: 28 jun-20 kl 05:09 »
Tack för svar!

Hade helt förbisett punkten angående kommunalt vatten då det inte påverkar något för mig, dels har vi egen brun där landet ligger men även så ligger Sveriges största sjö mindre än 20 meter från landet så tiden då vattnet tas är mer eller mindre oviktigt för min del. Trots det vill jag gärna bygga och programmera så användbart som möjligt för fler då jag tänk posta en DIY guide till hur jag gjort om jag skulle bli nöjd med resultatet själv.

Men som du skriver är det fortfarande intressant att få ett så effektivt utbyte av vattnet man brukar för att spara resurser men även för att eventuellt öka skörden.

Att logga data från en säsong är något jag varit inne på och funderar att göra detta, kräver trots allt mindre än vad man tror.

Har även sett videos och läst en del om att man bör sluta ”skämma bort” växterna då och då med för mycket bevattning för att de ska bli härdade. Stämmer detta? Och hur stor skillnad gör det?

Dela detta:

* Inloggade just nu

159 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser