Jag tror det har blivit fel vid någon omräkning här. Kanske råkat förväxla täljare och nämnare vid en division eller något sånt.Värmevärdet för den fordonsgas som säljs i Sverige är grovt räknat 13 kWh/kg enligt https://www.energigas.se/fakta-om-gas/biogas/faq-om-biogas/vad-aer-energiinnehaallet-i-naturgas-biogas-och-fordonsgas/ .Enligt samma källa är värmevärdet för bensin 8,94 kWh/l.4 kg fordonsgas per 100 km motsvarar alltså 4*13/8,94 = 5,82 l bensin per 100 km eller, om man så vill, 0,58 l/mil. Rätt normal siffra för en Golf, den Golf III med 1,8 l 66 kW motor ADZ jag hade en gång i tiden brukade nog ligga däromkring. En äldre Golf II med i grunden samma motor, beteckning RP, var någon dl/mil snålare. Det torde kunna förklaras dels av att Golf II är lättare än de senare modellerna, och dels att RP-motorn var byggd för de lindrigare avgaskraven som gällde 1989-1992. Från 1993, när kväveoxidkravet skärptes, valde VW åtminstone på de billigare massproducerade motortyperna att lösa detta genom senare tändning hellre än att kosta på EGR och annan motoroptimering, och det syntes också på bränsleförbrukningen.En modern liknande VAG-bil avsedd för bensin (Skoda Fabia kombi '2015) håller sig i allmänhet runt 4,5 l per 100 km då man kör den på ren bensin, strax över 5,0 då den går blandtankat med 30 % E85.
var också spekulant på gasbil vid senaste bytet. Dock begagnad,7 år gammal. Blev avrådd av de flesta . Vanligt fel är fel på ventiler mellan växling gas/bensin. Stor kostnad på gastank som skall bytas med jämna mellanrum. Vinsten ganska liten mellan gas och bensin,likaså miljönyttan. annars var just inköpspriset väldigt bra men det beror främst på att andrahandsvärdet är lågt. kommunen har i stort gasbilar idag men rapporteras från bolagen om mycket verkstadsbesök. Så alltså dyra underhållskostnader. Det blev ingen gasbil utan en traditionell diesel som faktiskt går billigare än gas. Dock är miljöproblemen kvar. Elbil blir mer o mer intressant,gäller bara att man löser räckvidd och batteriåldrandet.
Problemet med gastanken och dess bytesintervall gör ju att andrahandsvärdet på en 10 år gasbil är praktiskt taget lika med 0, hur välskött bilen än är i övrigt. Gamla gasbilar kan möjligen komma ifråga antingen för export till länder där det inte är så noga med tryckkärlsbesiktning, eller som reservdelskälla till motsvarande bilmodell för annat drivmedel.Jag blev pådyvlad en dieselbil härom året (en kollega, som inte ville ha bilen, var för husfridens skull tvungen att ta över den av en släkting), anser mig dock kunna hålla mig med relativt gott miljösamvete ändå, dels tack vare att bilen är av ett märke som har visat sig inte drabbat av "dieselgate" utan vars tillverkare såg till att avgaskraven faktiskt följs i praktisk drift också, och dels i och med att jag kör på HVO istället för fossil diesel. Visserligen kostar HVO någon krona mer per liter, men det vägs upp av att det sotar mindre så de bränsleslösande urbränningarna av partikelfiltret kommer mer sällan och medelbränsleförbrukningen blir lägre.Dock undviker jag att använda den där dieselbilen i stadstrafik med tanke på partikel- och NOx-utsläpp, har jag rena stadsärenden kör jag en annan bil på E85 eller möjligen bensin istället.Elbilar är redan idag fullt gångbara, under förutsättning att man har en profil på sina körningar som passar ihop med elbilens begränsningar. Typiskt regelbundna körningar där den dagliga körsträckan är anpassad till elbilens räckvidd, och möjlighet att ladda hemma över natten. Men i många fall måste man nog hålla sig med både en elbil och en förbränningsmotordriven bil i hushållet.En brist hos många elbilar som det inte talas särskilt högt om, är den låga eller obefintliga tillåtna släpvagnsvikten.Batterilivslängden verkar inte vara något större problem på någotsånär moderna elbilar, i min hemkommuns bilpool ingår ett antal elbilar från ca 2012 (huvudsakligen Renault), som ännu efter 8 år klarar de räckvidder som utlovades när de var nya. Problemen med de bilarna är snarast vissa förare som har svårt att anpassa sitt körsätt till elbilarnas egenheter, det är t ex ingen god idé att ha "blyfot" i stadstrafik, och det är nästan så man ser hur batterimätaren går ner mot 0 om man kör mer än 85 km/h på landsväg eller pressar för att hålla jämn fart i branta uppförsbackar med full last. De har också blivit impopulära pga en misslyckad inkoppling av alkolås, startförfarandet blir ett helt annat än på kommunens bensin- och dieselbilar med samma slags alkolås och det verkar vara för komplicerat för somliga förare.
Med tanke på xlabs vanligen slarviga stavning och då a och s tangenten ligger bredvid varandra så förstår jag att denne menar sportkombi. Hade varit intressant med årsmodell dock. Men tittar man på VW sortiment så har de en sportkombi för gas i sortimentet. Förbrukningen för den ligger på 3,5 kg gas blandad körning per 10 mil. alltså 0,35 per mil. I bensin motsvarar det 0,52 liter per mil. 1 kg gas motsvarar 1,5 liter bensin då gasen innehåller 50% mer energi. Landsvägskörning skall enl. VW förbruka 0,29 kg gas per mil vilket motsvarar 0,43 liter bensin . Hur xlab räknar vet jag inte så jag lämnar kommentarsfältet fritt till denne. om hans bil drar 4 kg per 10 mil i landsvägsfart lär denna bli dyr att köra . det motsvarar 0,6 liter bensin per mil och det kör man med de flesta nyare bilarna i den storleken. Min gamla Rover med V6 motor på 2,5l drar vid 90 km/timme runt 0,7. Min combo diesel drar runt 0,4 liter diesel i samma fart. Så investera massa pengar i en gasbil verkar inte lönande. Särskilt som andrahandsvärdet är rejält lägre än motsvarande bensinbil.
0,35 GÅNGER 1,5. Inte delat med. Delar gör du om du vill veta hur mycket bensin motsvarar i gas. dvs 0,52liter bensin delat med 1,5 ger 0,35 kg gas. vill man veta hur mycket gas motsvarar i bensin multiplicerar man med gasens energivärde dvs 1,5. då får man 0,35 x 1,5 = 0,52 liter bensin per mil vilket är samma som VW uppger i sin förbrukning. Jag har sedan länge förstått att du har problem med matte vilket vi sett i andra trådar där du uppger totalt felaktiga uppgifter. gasbilen går c.a 20% billigare i bränslekostnad än motsvarande bensinbil. så långt är det ok. Men det hänger också på körsättet. Dock lär du aldrig kunna tjäna in värdeminskningen på gasbilen jämfört med motsvarande bensinbil. Och ju äldre bilen blir desto mindre intressant för köpare pga underhåll. Dessutom klarar du dej inte utan bensin i bilen. På vintern lär du bli tvungen att starta på bensin och sedan skall systemet skifta över till gas. På de flesta gasbilar är det här ett problem då denna automatik ofta krånglar på lite äldre bilar. Klart större underhållsbehov alltså.Dessutom gäller det att hålla reda på var pumparna finns. I min kommun finns en (1).Det innebär att hemtjänstens bilar INTE går att ha som gasbilar då de ändå blivit tvungna att köra på bensin största delen. Gasen är inte heller särskilt mycket bättre än fossilbränslen. Den ger mindre CO2 utsläpp men det är ju de som skall ner till noll vilket innebär att även gasen skall bort från fordonsflottan. Fordonsgas är oftast en blandning av biogas och naturgas (som är ett fossilbränsle). I min kommun har vi en biogasanläggning som levererar ren biogas men som sagt,bara ett tappställe vilket gör gasbil i kommunens andra delar ointressant. Det lönar sig knappast att köra miltals för att tanka. Grannkommunen har några fler tappställen men bara i centralorten vilket gör deras problematik lika särskilt som ytan på kommunen är betydligt större. Slutsatsen är att gasen är en parentes och elbilar kommer i första vågen,sedan bränslecellsbilar när infrastrukturen för vätgas börjat komma på plats.Mig veterligen pågår ingen större utbyggnad för fordonsgas utan man planerar för elbilar och vätgas.
Jag tror du missuppfattad de sidor du läst. Vill du ha reda på hur mycket gaspriset motsvarar i bensinpris skall du använda din formel Dvs Gaspriset per kg dividerat med 1,5 ger motsvarande pris för bensin. Då ser du hur mycket skillnaden är i pengar .vill du däremot räkna ut förbrukning och vad 1 kg gas motsvarar i bensin skall du multiplicera din förbrukning av gas,dvs uppgiven förbrukning 0,35 kg per mil multipliceras med gasens energiinnehåll 1,5 vilket ger resultatet i bensinförbrukning per mil. 0,35 x 1,5 =0,52 liter bensin per mil. Vet inte hur jag annars skall förklara enkel matematik.
Jag vill veta vad bilen drar om 0,36 Kg/100 km vill jag vet vad det skulle motsvara i bensin, därför delar jag det med 1,5 då vet jag vad bilen skulle dra med bensin och inget annat
Vi kör på etanol nu för miljöns skull. Men min önskan är att nästa bil en gasbil. Va roligt att du är nöjd med din gasbil. Också att den är så billig att köra. Våran etanolbil är billig att köra den med, om man är lätt på gasen. 5 kr billigare per liter än en bensinbil. Visst är den slöare på etanol men det väger upp nytta och pris. Vi har sparat både miljö och många sköna tusenlappar var år.