Hej
Idag hände något som inte fick hända.... den ena kanin var så pass sjuk att den enbart andades och vi fick tyvärr avlida den hos veterinär. Honan är kvar och mår bra och det var hanen som gick bort
Båda kaniner var födda 27/5 och vi har haft de i 5 veckor. Båda har även blivit vaccinerade 3v tillbaka.
Rutiner och matvanor:
2ggr vattenbyte
Påfyllning av hö varje dag (rejält med hö!)
Städning av buren
Färskt gräs nästan varje dag (mina döttrar matar de varje dag med det, vitklöver/rödklöver, maskros blad och annat ogräs)
Grönsaker : morot - vartannan dag, färska grenar från rönne, körsbär träd, alm - 1 gång i veckan...
Pellets: varje / ibland varannan dag ca 1 st matsked
Följande hände:
Torsdag: de blev matade med två lagom stora morötter. även då märkte jag att hanen har gått ner lite i vikt. Så jag tänkte jag skall börja ge lite större mängder pellets från 1 till 2st matskedar
Fredag: när döttrarna skulle mata de med vitklöver som de har plockat märkte jag att hanen var i ett hörn och kom aldrig fram. Tyckte att det var märkligt! Så jag rörde vid honom och han pignade till men var inte så intresserad av mat. Märkligt tyckte jag!
Lördag: på kvällen tittade jag till kaninerna och tyckte att båda kaniner var pigga och hade aptit. Nice, tänkte jag, "det kanske var bara tillfälligt!" tänkte jag.
Nu på morgonen (söndagen,) upptäckte jag att hanen var stel och kunde inte röra sig, enbart andades svagt. Försökte ge honom vatten med en spruta och massera magen, tillslut fick det bli att köra honom till veterinären. Exempel på hur hans tillstånd:
https://youtu.be/QrIaptF1-bYEnligt veterinären gick det inte att rädda hans liv så de fick avlida den.
Han var väldigt mycket undernärd (tappat i vikt,) och det märktes mer när jag skvätte honom lite med vatten trodde att det var pga värme, (även om det funns utehagen i bottendelen av buren, ca 2m2 stort).
Sorlig dag idag 😞 vet inte vad jag skall berätta till mina döttrar, nu finns bara honan kvar och hon mår jättebra!
Vad kan ha hänt!? Vad är orsaken?
Vill veta om jag har gjort något fel med...
Veterinär tog några tusenlappar för allt detta idag utan att ge konkreta förslag på orsaken...😡😡