Hej!
Vi fällde nyligen en gammal Ek och det blev en massa fina stumpar över som jag tänkte göra podier, pallar av. Jag har noll erfarenhet av att jobba med trä, men någonstans måste man börja.
Jag har hyvlat den första stubben, tänkte imorgon gå på med slipmaskinen innan det är dags för inoljning.
Jag har kikat på några podier som tillverkat av Dry Things, dom är också gjorda i Ek. Det jag gillar med dom är att ekträts naturliga ljusa färg känns oförändrad och att ytfinishen inte är glansig.
Så jag undrar om någon har förslag på vad det kan vara för för olja? Linolja kanske? Podierna kommer stå inomhus, eventuellt användas för att ha blommor på eller något annat fint.
På inspirationsbilden som jag kollar så ser man små metalbeslag, som jag efter ha googlat runt tror mig ha hittat namnet på, brass bowtie eller brass butterfly?
Någon vet om det går att köpa dessa i Sverige eller är det något man i regel tillverkar själv?
Antar att dom primärt är till för att hålla ihop trät, om det har börjat spricka någonstans. Men jag kan tycka att det är ett fint inslag också.
Skulle gärna bifoga bilder men dom är tyvärr för stora.
Alla tips mottages gladeligen!
mvh,
Christoffer