Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elkostnader..  (läst 11907 gånger)

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
SV: Elkostnader..
« Svar #60 skrivet: 13 aug-21 kl 13:26 »
Hur ska timer på tvätt, disk och tork kunna lagra energi?
Det handlar i så fall om att styra förbrukningen och har inget med lagring att göra, det provades något liknande i vintras då statsmedia uppmanade oss att inte dammsuga, någon extemist hävdade t.o.m att vi inte skulle äta varm mat.

Elbilar skulle i en framtid kunna utgöra en viss lagring det måste jag medge, däremot är det orealistiskt i stenstädernas kärnor där folk bor utan möjlighet till egen elbilsladdning.

Att själv renovera och installera en vedspis är väl ekonomiskt vad man kan och får göra själv som alternativare,  elbilar är inte för alla och det saknas el till att driva dessa om man inte installerar egen elkraftsproduktion på sin fastighet.
Att själv installera sina solceller är ju fult möjligt men nuvarande regelverk gör ju att de då inte kan kopplas till elnätet.
Du ska förbruka energi för att tvätta... om du gör det när du vill så har du inte lagrat något men om den tex går under natten så har man förflyttat förbrukningen, resultatet är att du inet belastar nätet när de är mest ansträngt.
Kalla det "lagrad"energi i form av ren tröja om du vill ;)

Elbilar kan på samma sätt "lagra" energi redan idag.
Min elbil laddas uteslutande på "lågtid" eller för den delen mitt på dagen om elpriset är väldigt lågt( bättre att använda energin från solcellerna än att sälja den och få nästan ingen betalt.)
Det saknas inte el för att driva elbilarna, de har vi men alla kan inte laddas mellan kl 06.00-10.00 och mellan 15.00-19.00 det har vi inte kapacitet i elnätet till. Men mitt i natten är inte kapaciteten ett problem.
Elbilarna har dessutom möjlighet att effektreglera redan idag tro det eller ej. Inte genom att tillföra energi men genom att flytta förbrukningen.
Framtiden är här Yess

Jag har själv satt upp och kopplat in mina solceller, en elektriker kom och gjorde "inkopplingen" och nu säljer jag elen.
« Senast ändrad: 13 aug-21 kl 13:31 av Alexn72 »

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #61 skrivet: 13 aug-21 kl 15:09 »
Du ska förbruka energi för att tvätta... om du gör det när du vill så har du inte lagrat något men om den tex går under natten så har man förflyttat förbrukningen, resultatet är att du inet belastar nätet när de är mest ansträngt.
Kalla det "lagrad"energi i form av ren tröja om du vill ;)

Flytta förbrukningen till när tillgången på energi är bättre kan säkert vara bra, både vad gäller tvätt och uppvärmning av varmvatten. Timtaxor avser väl att styra förbrukningen till låglasttider och det är väl den vägen samhället valt.

Att kalla tidsstyrd tvätttid för lagring är helt felaktigt och visar på okunskap.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Små

• Skåne
« Svar #62 skrivet: 13 aug-21 kl 21:52 »
Att kalla tidsstyrd tvätttid för lagring är helt felaktigt och visar på okunskap.

Alexn72 sa inte att det var lagring, utan han föreslog att man kan kalla det "lagrad" energi. Jag tycker det var bra förklarat. Och han har rätt. Arbetet ska ändå utföras, gör man det tidigare med billigare energi, så har man ju sparad energi "lagrad" i en ren tröja. Helt logiskt.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #63 skrivet: 14 aug-21 kl 01:34 »
Samtidigt som det inte finns någon lagring så finns det en enorm potential att ändå lagra.
För att nämna några punkter.
Varmvattenberedare.
Elbil.
Värmepump.
Timer på tvätt, disk, torkmaskin.
"Timer på tvätt, disk, torkmaskin."
Hur är detta lagring? att du och en människa till på forumet anser det framgår nu, men jag kan inte se det som något annat än flyttad förbrukning.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.

Små

• Skåne
« Svar #64 skrivet: 14 aug-21 kl 09:32 »
"Timer på tvätt, disk, torkmaskin."
Hur är detta lagring? att du och en människa till på forumet anser det framgår nu, men jag kan inte se det som något annat än flyttad förbrukning.

Det är förstås också flyttad förbrukning, men Alexn72 har rätt, lagring är framtiden. Ett arbete som utförs vid en en annan tidpunkt än det normalt hade gjorts är självklart en slags lagring. Jag har svårt att förstå att du inte är med på det.

Elen i vårt land har ju den lilla egenheten att den måste tillverkas i exakt samma ögonblick som den konsumeras. Så tvättar man en tröja vid en tidpunkt när inte många andra vill ha el, så får man jobbet gjort för ett mycket lågt pris.
Man har också besparat elsystemet från en senare belastning. Detta eftersom man med timerns hjälp har undvikit att lägga in tvätten klockan 17-19, när alla andra i Sverige sätter på spisen och lägger in sina tvättar. Visst ligger det då lagrad energi i den rena tröjan?

Hagbard Handfast

• -
« Svar #65 skrivet: 14 aug-21 kl 10:38 »
Visst ligger det då lagrad energi i den rena tröjan?

Inte mer energi än i en smutsig tröja. Så svaret på din "fråga" är nej.

malarmaster

• Småland
« Svar #66 skrivet: 14 aug-21 kl 10:57 »
Det är förstås också flyttad förbrukning, men Alexn72 har rätt, lagring är framtiden. Ett arbete som utförs vid en en annan tidpunkt än det normalt hade gjorts är självklart en slags lagring. Jag har svårt att förstå att du inte är med på det.

Elen i vårt land har ju den lilla egenheten att den måste tillverkas i exakt samma ögonblick som den konsumeras. Så tvättar man en tröja vid en tidpunkt när inte många andra vill ha el, så får man jobbet gjort för ett mycket lågt pris.
Man har också besparat elsystemet från en senare belastning. Detta eftersom man med timerns hjälp har undvikit att lägga in tvätten klockan 17-19, när alla andra i Sverige sätter på spisen och lägger in sina tvättar. Visst ligger det då lagrad energi i den rena tröjan?

köper inte heller begreppet lagrad som det beskrivs. Lagrad energi finns t.ex i ett batteri eller ett vätgaslager. Du kan knappast få ut någon energi från en tröja. Däremot är det ofta en ekonomisk besparing att utnyttja lägre elpriser med hjälp av en timtaxa. Men det är en annan fråga.
Nu byggs det vätgasfabriker för energilagring även i Sverige så vindkraften kommer att kunna lagras i framtiden. När det sen behövs kommer bränsleceller att användas för att mata ut el på nätet. Då är man inte så beroende på om det blåser eller inte. Man bygger ju redan  batteribanker för att ta upp de fluktuationer som elnätet drabbas av när det blåser eller inte blåser. det kommer att ta lite tid men om några år kommer vi att ha ett stabilare elnät med lagrad reservkraft. Men mitt problem är fortfarande att man inte tar steget ut för att bygga överföringskapacitet mellan regionerna. Det är där huvudproblemet är idag. Att man släcker ner energiproduktion i södra Sverige och nonchalerar effektbehovet.

Små

• Skåne
« Svar #67 skrivet: 14 aug-21 kl 11:00 »
Om vi tar bilen som exempel, förstår du då? Vi låter den smutsiga tröjan vara en oladdad elbil istället. Båda har då en slags elskuld, alltså för att kunna användas måste el laddas in dem. Med bilen är det väl tydligt att när den är laddad så finns det energi i den, färdigt att användas? Precis som den rena tröjan som ligger och väntar i skåpet.

Och Alexn72 skrev i inte lagrad energi, utan "Kalla det "lagrad"energi i form av ren tröja om du vill ;)"

En viss skillnad, man måste VILJA förstå.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #68 skrivet: 14 aug-21 kl 11:14 »
Den energin som finns i en tröja kan jag inte frigöra på något annat sätt än med förbränning.

I batterier, vattenkraftsmagasin, och i flishögarna vid  kraftvärmeverket kan jag se och förstå att man kan lagra energi.
Kraftvärmeverken kan dessutom påverka tillgången på el och därmed elkostnaderna, vilket väl är vad som diskuteras i tråden.

I dag blåser det sannolikt i Danmark eftersom elpriset är under 60EUR i SE4

Små

• Skåne
« Svar #69 skrivet: 14 aug-21 kl 11:56 »
Jag skrev ännu ett svar där jag försökte förklara, men eftersom du inte vill förstå, så deletar jag det och ger upp.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #70 skrivet: 14 aug-21 kl 12:42 »
Jag skrev ännu ett svar där jag försökte förklara, men eftersom du inte vill förstå, så deletar jag det och ger upp.
Jag vill förstå, du är inte ensam om din åsikt även om jag inte delar den.

Hagbard Handfast

• -
« Svar #71 skrivet: 15 aug-21 kl 00:27 »

Om energi är lagrad eller inte är inte en filosofisk fråga.

Energi i en elbil är lagrad i bilens batteri. Vill man så kan man plocka ur den energin och använda den till att få en tröja ren.
Att använda en ren tröja till att fylla elbilens batteri är lika lätt som att använda en smutsig tröja...

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #72 skrivet: 15 aug-21 kl 07:16 »
Om energi är lagrad eller inte är inte en filosofisk fråga.

Energi i en elbil är lagrad i bilens batteri. Vill man så kan man plocka ur den energin och använda den till att få en tröja ren.
Att använda en ren tröja till att fylla elbilens batteri är lika lätt som att använda en smutsig tröja...
Jag skulle vilja ge detta inlägg 👍men det verkar jag inte få då det det bryter mot reglerna och är en enordskommentar

Lugnebergagård

• Uppland
« Svar #73 skrivet: 15 aug-21 kl 11:16 »
Eftersom det är fördröjandet av tvättningen som är själva lagringen så är det ju den smutsiga tröjan som utgör batteriet.

Jag hör mängder av liknande resonemang angående städning och disk från mina barn. Jag förstår resonemanget men jag köper inte definitionen.

Det handlar egentligen om el-ransonering. Nu frivilligt och längre fram mer styrt av ett instabilt elnät och kraftigt differentierade priser över dygnet.

Tyvärr betyder det att satsningar på fosilfri stålproduktion och cementtillverkning och annat blir lidande.

För övrigt är det inte svensson där hemma som står för merparten av förbrukningen. Det är industrin. Men flyttar man den så löser det ju problemet?

Hörde en siffra. Har ej dubbelkollat men källan är trovärdig normalt sett. EU släpper ut ca 8% av världens koldioxid. Kina 30%. Per capita mycket mer än EU dvs. Sverige 0.2%. Att för dyra pengar halvera våra utsläpp och jaga iväg produktion till länder som inte bryr sig om utsläpp är inte lösningen på en större skala enligt mig.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #74 skrivet: 15 aug-21 kl 11:27 »
Vi får helt enkelt gå med smutsiga tröjor för att vi inte förstår bättre  ;)

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #75 skrivet: 15 aug-21 kl 21:57 »
Hörde en siffra. Har ej dubbelkollat men källan är trovärdig normalt sett. EU släpper ut ca 8% av världens koldioxid. Kina 30%. Per capita mycket mer än EU dvs. Sverige 0.2%. Att för dyra pengar halvera våra utsläpp och jaga iväg produktion till länder som inte bryr sig om utsläpp är inte lösningen på en större skala enligt mig.
Henrik Jönsson  ;) Men ja, vi kan kväva Sveriges ekonomi helt och hållet och det kommer ändå inte märkas på världens utsläppsnivåer.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #76 skrivet: 15 aug-21 kl 22:04 »
Henrik Jönsson  ;) Men ja, vi kan kväva Sveriges ekonomi helt och hållet och det kommer ändå inte märkas på världens utsläppsnivåer.
Det kanske märks på värdens utsläpp om vi avvecklar det moderna Sverige, men då vill det ju till att Sveriges befolkning reduceras med minst 10 miljoner människor, inte kan vi flytta nån annan stans på jorden heller för då flyttar vi ju bara problemet.

DennisCA

• Finland
« Svar #77 skrivet: 16 aug-21 kl 07:11 »
Stor del av Kinas utsläpp är orsakade för att dom producerar produkter för vår konsumtion, så den co2 skulden faller på västvärlden enligt mig.

Hursomhelst är jag av avsikten att det moderna samhället bör avvecklas och ersättas med något nytt. Det är såklart ett modernt samhälle som ska ersätta det också. Fast utan dagens abnormala hyperkonsumtion och tron att det är normalt med årliga resor till Thailand.

Dagens samhälle ter sig allt mera dystoptiskt för mig, och många unga tycker jag delar åsikten. Det har utvecklat sig fel, då blir det att ta ett steg tillbaka och utvecklas i en annan, sundare riktning. Man skulle tro sajten alternativ i stor del skulle hålla med i det.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #78 skrivet: 16 aug-21 kl 08:14 »
Stor del av Kinas utsläpp är orsakade för att dom producerar produkter för vår konsumtion, så den co2 skulden faller på västvärlden enligt mig.
En stor del av våra utsläpp beror på att vi tillverkar stål åt resten av världen. Det borde väl dras av från våra siffror då?

DennisCA

• Finland
« Svar #79 skrivet: 16 aug-21 kl 08:39 »
Jag tycker inte det, jag tycker det är annorlunda scenario då vi tog produktion som brukade finnas här och sen flyttade den till låglöneländer. Det är fortfarande våra företag som opererar i Kina och andra länder.

Dela detta:

* Inloggade just nu

136 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser