Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur Bekämpa pelargonrost?  (läst 6386 gånger)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Hur Bekämpa pelargonrost?
« Svar #61 skrivet: 08 nov-21 kl 11:21 »

Bästa skogsvilde: Länken fungerar och det går att översätta denna till svenska!
I länk nr.2 finns där svar på hur bikarbonat fungerar på plantor och pelargon rost så läs
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Skogsvilde

• -
« Svar #62 skrivet: 08 nov-21 kl 12:45 »
Bästa skogsvilde: Länken fungerar och det går att översätta denna till svenska!
I länk nr.2 finns där svar på hur bikarbonat fungerar på plantor och pelargon rost så läs

Jag har allt klickat på överst länken och den är det fel på vid det tillfället.

Och ja... den andra där pratar man om det, hur det fungerar osv.
Men det finns inget som bevisar att det fungerar.

Och du behöver inte "bästa" mig. Jag blir inte imponerad av härskartekniker, utan snarare överbevisad att du inte kan styrka påståendet att det fungerar.
Men inte nödvändigtvis.

anne-li

• -
« Svar #63 skrivet: 08 nov-21 kl 13:11 »

Att det fungerar går jo att läsa i den första länk! (länk nr.1)
Jag undrar : Tror du verkligen att Rutgers universitet forskar i detta och skriver en avhandling
om ämnet ifall att bikarbonat inte fungerar mot pelargonrost!

Och jag är inte imponerad av människor som gillar/tycker att det är roligt att klaga på bristande källhänvisning!
Sko-storlek 42!

Skogsvilde

• -
« Svar #64 skrivet: 08 nov-21 kl 13:44 »

Jag undrar : Tror du verkligen att Rutgers universitet forskar i detta och skriver en avhandling

Och jag är inte imponerad av människor som gillar/tycker att det är roligt att klaga på bristande källhänvisning!

efter att du rättade till länken kl10:58 så fungerar den visst.   Yess
anledningen till att jag blev anal i frågan är du var så tvärsäker och inte ville eller kunde bevisa ditt påstående.
Och tråkigt nog är det väldigt ofta så att tvärsäkra människor som inte bevisar sitt påstående har helt fel. men det visade du trots allt.
Lite imponerande.
tänk på att gärna lägga in lite förklarande text när du lägger in länkar då det inte är helt ok att bara posta länkar.

skyll det på en annan "tvärsäker" person.
Att du tycker det är roligt att man klagar. det är faktiskt sorgligt att du gör det.
För det innebär att man lätt får uppfattningen att du kan komma med information som är felaktig för att dra igång ett bråk och att du gillar det.

när det gäller självhushållning är en viktig aspekt att hushålla med de resurser man har.
Och då inte ha möjlighet att grunda sitt beslut på en "tvärsäker" information är felaktigt om denna inte kommer med korrekt information.
Om du valt att formulera ditt påstående på ett annat sätt så hade man själv kunna fundera på om det är lönt att göra ett försök.

Men inte nödvändigtvis.

anne-li

• -
« Svar #65 skrivet: 08 nov-21 kl 13:57 »

Mitt svar till vargtand var försök med bikarbonat och vatten mot pelargon rost!
Vad menar du egentligen med att lägga in text när det handlar om källhänvisning/länkar
och forskning eller hur var det nu det var!
Läs nu även detta svar korrekt!
Jag tycker inte att det är roligt att man klagar när det inte är relevant!

Till de som vill veta vad bikarbonat är
finns denna länk https://en.wikipedia.org/wiki/bicarbonate
Sko-storlek 42!

eco-kalle

• Skåne
« Svar #66 skrivet: 08 nov-21 kl 14:24 »
,tydl stort användningsområde för bikarbonat jo de här m sporer i jorden hjälper skölja genom kokhett vatten och mot oönskade insekter ska testa bikarbonat  på litte  vetegräsodling hinner aldrig bli sporer i den lilla jorden och högst 2 skördar är ju högt ph värde i bikarbonat använder de i tvättmaskin blandar de i färg där de vill komma upp mögelfläckar , ja den heter blästersoda(är bikarbonat)men de är den inte så bra till ,

anne-li

• -
« Svar #67 skrivet: 08 nov-21 kl 15:07 »
,tydl stort användningsområde för bikarbonat jo de här m sporer i jorden hjälper skölja genom kokhett vatten och mot oönskade insekter ska testa bikarbonat  på litte  vetegräsodling hinner aldrig bli sporer i den lilla jorden och högst 2 skördar är ju högt ph värde i bikarbonat använder de i tvättmaskin blandar de i färg där de vill komma upp mögelfläckar , ja den heter blästersoda(är bikarbonat)men de är den inte så bra till ,

Där finns många möjligheter med bikarbonat!
Sko-storlek 42!

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #68 skrivet: 08 nov-21 kl 15:25 »
Just pelargonrost är högst relevant då det tillhör kategorin aggressivt invasiva arter (även om den är endemisk i Sydafrika men antar det är som med almsjukan att det hela fungerar om hela biotopen stämmer men alla naturliga regleringsmekanismer sätts ur spel när arterna tas ur sitt ursprungliga sammanhang). Andra arter kan vara mycket lättare att bekämpa, tex fruktmögel som tillhör en helt annan familj och inte riktigt går att jämföra. Arter som tillhör denna familj (Monilia) kan bekämpas med svavelpreparat, vilket dock inte fungerar mot Puccinia familjen.
Den enda gången jag någonsin haft seriösa problem med Monilia var på experimentalfältets plommon men jag har den i olika former här varje år på alla andra fruktträd utan att den orsakar större problem än vad de vilda djuren gör (eftersom jag är fågelvän låter jag dem ta några så länge de inte skövlar trädet).
Bokstavligen behöver vi skilja på äpplen och pelargoner... :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #69 skrivet: 09 nov-21 kl 21:28 »

Det står ingenting om att natriumbikarbonat skulle fungera i din länk #1. Däremot nämns det långt ner på sidan, att kaliumbikarbonat (potassium bicarbonate), vilket ju kemiskt sett är något helt annat, kan ingå i en del kommersiella rostbekämningsmedel.  Men, som sagt, ingenstans står att det verkligen fungerar.

Faktum kvarstår att det inte verkar finnas någon vetenskapligt acceptabel dokumentation alls om att "vanligt" natriumbikarbonat skulle ha verkan mot pelargonrost.

Det är inte roligt att klaga på bristande källhänvisning, men det är absolut nödvändigt i kampen för källkritiskt tänkande och mot desinformation och "fake news".

anne-li

• -
« Svar #70 skrivet: 10 nov-21 kl 10:30 »

Om du söker på Dr. Kenneth Horst bicarbonate : Får du fram att Texas Organic researchcenter har testat Baking Soda och vatten med ett positivt resultat
och jag kan konstatera att bikarbonat-bicarbonate-baking-soda-bakpulver eller natron fungerar!

Sko-storlek 42!

Skogsvilde

• -
« Svar #71 skrivet: 10 nov-21 kl 12:29 »
Om du söker på Dr. Kenneth Horst bicarbonate : Får du fram att Texas Organic researchcenter har testat Baking Soda och vatten med ett positivt resultat
och jag kan konstatera att bikarbonat-bicarbonate-baking-soda-bakpulver eller natron fungerar!

Kan du länka?
Men inte nödvändigtvis.

anne-li

• -
« Svar #72 skrivet: 10 nov-21 kl 12:35 »

Nej tyvärr det går inte men länken kommer fram når du söker på Dr. Kenneth Horst bicarbonate (på engelsk skal det vara)!
Om det lyckas för dig för du gärna skriva länken i denna tråd
Sko-storlek 42!

Skogsvilde

• -
« Svar #73 skrivet: 10 nov-21 kl 12:41 »
Nej tyvärr det går inte men länken kommer fram når du söker på Dr. Kenneth Horst bicarbonate (på engelsk skal det vara)!
Om det lyckas för dig för du gärna skriva länken i denna tråd

Jag har ingen anledning att leta efter länken, den blir intressant om du redovisar den.
Tills dess så är det bara hörsägen och möjligtvis tro på att det fungerar.
Men inte nödvändigtvis.

anne-li

• -
« Svar #74 skrivet: 10 nov-21 kl 12:49 »
Jag har ingen anledning att leta efter länken, den blir intressant om du redovisar den.
Tills dess så är det bara hörsägen och möjligtvis tro på att det fungerar.

Du frågor efter en länk och jag skriver att du kan läsa denna på Dr. Kenneth Horst bicarbonate
och är du verkligen intresserad i länken letar du upp denna
Sko-storlek 42!

anne-li

• -
Sko-storlek 42!

anne-li

• -
« Svar #76 skrivet: 10 nov-21 kl 13:10 »
Det är du som hänvisar till något, då är det ditt ansvar komma med länkningen.
Jag behöver ju inte bevisa ett skit, jag tvivlar helt enkelt på att det fungerar.
Och jag vet att jag har rätt.
Du vill övertyga mig, och det du säger biter inte det minsta lilla.

Du behöver inte att bevisa ett skit som du själv skriver!
Sko-storlek 42!

torbjorn

• Medelpad
« Svar #77 skrivet: 10 nov-21 kl 16:32 »
https://www.texasorganicresearchcenter.org/organic-research-page/Baking-Soda_vq4433.htm

Det där är ingen vetenskaplig avhandling, bara litegrann allmänt pladder.
Organisationen Texas Organic Research Center verkar vara en ganska liten, snarast ideell inrättning som inte har något alls med seriös akademisk forskning att göra. Deras årsomsättning på ca 8000 US$ skulle ju inte ens räcka till en dräglig lön för en enda heltidsanställd. Se t ex https://projects.propublica.org/nonprofits/organizations/752927872

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #78 skrivet: 10 nov-21 kl 16:43 »
Organisationen Texas Organic Research Center verkar vara en ganska liten, snarast ideell inrättning som inte har något alls med seriös akademisk forskning att göra. Deras årsomsättning på ca 8000 US$ skulle ju inte ens räcka till en dräglig lön för en enda heltidsanställd. Se t ex https://projects.propublica.org/nonprofits/organizations/752927872
Låt människan ha sin tro torbjörn, det kommer inga bevis och vetenskapliga avhandlingar på sådant som endast är tro.
Själv kan jag tro att såpvatten är lika effektivt, men det är ju oxå bara en tro.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

anne-li

• -
« Svar #79 skrivet: 11 nov-21 kl 10:33 »

Det är en del av en vetenskaplig avhandling om Geraniums diseases och pelargon rost inkl. alternativa behandling med bikarbonat av exempelvis pelargonrost!
Dr. Kenneth Horst är professor/emeritus of Plant Pathology och har även skrivit en bok om just Geraniums diseases!
Du kunna jo också ta kontakt Texas Research Center ifall att du inte anser att just deras forskning inte är seriös (det går bra att skicka mail)!
Och istället för ditt pladder som du gentar i repris hela tiden i denna tråd kunna du jo damma av ditt engelska och läsa Geraniums Diseases av Dr. Kenneth Horst!
Jag undrar egentligen vilket du menar: När du skriver att deras årsomsättning endast är 8000 dollar!
Att forska ideellt är jo endast positivt för att uppnå seriösa resultat!

« Senast ändrad: 11 nov-21 kl 12:48 av anne-li »
Sko-storlek 42!

Dela detta:

* Inloggade just nu

175 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser