Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilda ätbara växter!  (läst 9563 gånger)

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Vilda ätbara växter!
« Svar #20 skrivet: 15 nov-21 kl 13:54 »

Här kan du läsa om Islands lav ( men där finns många arter av lav här i Sverige)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Islandslav
läggar till en länk: https://www.natursidan.se/nyheter/var-guide-till-lavar-luftens-kvalitetsmatare/
« Senast ändrad: 15 nov-21 kl 14:06 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #21 skrivet: 15 nov-21 kl 15:28 »
Ja, vit näckros är giftig.
Hönsbär kan man göra vin av, det var populärt på 70-80 talet, det går dock åt minst en halv säck...
(Jag fick givet inte dricka vin när jag var liten, men farsan sade att det var helt ok. litet syrlig, fruktig smak).
Maskros blommor använder fransmännen ibland, vet en släkting testade på 80 talet att göra maskrosvin, det fungerar men man behöver en hel säck med bara det gula frötet från blommorna...
(Blad har kanske redan någon här nämnt att de går att äta i sallader och annat, det går faktiskt att köpa maskrosfrön i Frankrike, undrar hur bra det skulle sälja här...)
Pors är ju klassiska krydda om man dricker starksprit eller vill göra litet beskare öl, dock inte ätlig i egentlig mening. Jag dricker inte sprit längre (i allafall inte hemma, man må ju ha någon att dela den med i så fall om det skall vara vett och mening med det  :) ) men vill minnas att det var gott till midsommar sillen.
Enbär verkar bortglömt idag verkar det som, men det är ju en fin krydda i grytor med viltkött, tex. De ger en god accent tycker jag, de blå mogna har rikast smak även om man får ha i ett par extra, helt klart bäst är de som växter i utkanten av norrländska myrar. Man behöver inte så många, överdoserar man enbär kan det bli beskt i stället. De gå bra att torka.
Det finns faktiskt tryffel långt upp i Norrland man ser den bara inte då den lever helt under jorden, tyvärr är den gula tjockhudiga giftig men den luktar gott även om man inte kan äta den.  :)
Vattenklöver betecknas som oätlig men den fungerar i folkmedicin som ett milt laxermedel man kan använda bladen som kosttillskott om man behöver sätta fart på systemet, bladen går att torka.
Definitivt Bättre än tveksamma kurer som marmelad på potatisfrukter och liknande... I liten mängd skall det dock vara ok för en i övrigt frisk person vad jag hört. Men vattenklöver skall vara ok att använda. Växter som tillhör kalla familjerna bör man som sagt inte äta även om det förr fanns metoder att rena missnestammar till mjöl, den är dock som sagt giftig obehandlad, inklusive bären.
ormbär är giftiga, de går således ej att äta om man dyker på dem vid sjöstranden Känns igen på att de har fyra spetsiga blad på en rak stam med bäret i mitten, man dör kanske inte av dem men man kan nog bli rätt magsjuk om man äter dem. Tibast är också en giftig växt man bör lära sig innan man börjar prova olika bär, annars är det mesta med ett fåtal fler undantag i allafall harmlöst, jag skulle nog våga påstå att minst 98% av alla växter och svampar är harmlösa att prova, men tyvärr finns det ett fåtal arter bland undantagen som kan vara dödliga eller i allafall göra att man blir ordentligt sjuk, dessa bör man lära sig ordentligt innan man börjar att laborera. Resterande oätliga saker är väl mer sådant som tex gräs, björklöv, granbarr, mm som av lättbegripliga skäl inte betecknas såsom ätliga men går bra att experimentera med, tex som krydda, koka te, mm.
Odon som växter på myrar är däremot fullt ätliga även om de av någon anledning har rykte om sig att vara giftiga, de är dock en nära släkting till blåbär om man tycker om dem så är de goda att äta på plats.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Tångräkan

• Åland
« Svar #22 skrivet: 15 nov-21 kl 17:08 »
Maskrosvin har jag gjort många gånger. Det är inte alls svårt och man kommer långt med 2 liter blommor (det gula).

Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Tångräkan

• Åland
« Svar #23 skrivet: 15 nov-21 kl 17:09 »
Om syftet med tråden är att tipsa om ätliga vilda växter skulle det vara bra med lite struktur. Det är lite svårt att hänga med i inläggen här. Eller vill ni hellre att vi skriver om giftiga växter? Jag tänker att det är som med svamp, om man lär sig vilka man kan plocka och äta kan man strunta i alla andra.

Jättelånga inlägg utan stycke-indelning gör att man minns namnen på växterna men inte vad de rekommenderas till. Skriv hellre flera korta inlägg! Tycker jag.  ;)

Berberis

• Närke
« Svar #24 skrivet: 15 nov-21 kl 17:30 »
Maskrosvin har jag gjort många gånger. Det är inte alls svårt och man kommer långt med 2 liter blommor (det gula).
Maskrosvin är en riktig höjdare. Jag har gjort det flera gånger. Blommorna är lite knepiga att rensa - allt det gröna skall bort - men det finns väl knep. Jag rensar i några omgångar och lägger /löst packat) i byttor i frysen. Ingen jag bjudit på detta vin har någonsin grinat illa.

anne-li

• -
« Svar #25 skrivet: 16 nov-21 kl 10:11 »

Maskrosvin är en riktig höjdare. Jag har gjort det flera gånger. Blommorna är lite knepiga att rensa - allt det gröna skall bort - men det finns väl knep. Jag rensar i några omgångar och lägger /löst packat) i byttor i frysen. Ingen jag bjudit på detta vin har någonsin grinat illa.

Det har jag inte testat maskrosvin men däremot pesto av maskrosblad och rostade bokollon och det var gott och nyttigt!
Sko-storlek 42!

anne-li

• -
« Svar #26 skrivet: 17 nov-21 kl 11:58 »

I kökslandet kan du odla Söt-lupin och Grå-ärt samt Åkerböna som ersättning för kött och även soja!
Ätbara odlat växter tillsammans med vilda ätbara växter och du får även vackra blommor!
Här är information om Söt-lupin: https://www.axfoundation.se/projekt/sotlupin
« Senast ändrad: 17 nov-21 kl 13:07 av anne-li »
Sko-storlek 42!

Radar

• Jämtland
« Svar #27 skrivet: 17 nov-21 kl 16:47 »
Angående sötlupin hittar jag inte mycket mer information än att de går odla i svenskt klimat. Sverige är ett avlångt land och jag väntar nog några år innan jag försöker mig på dessa. Tydligen kallas de även blålupin.
Jag är inte på något sätt vegetarian, men har inget emot att äta vegetariska rätter.
Som komplement eller i stället för ärtor kan jag tänka mig att odla andra kvävesamlande växter, men det gäller att de hinner bli färdiga för skörd här. I år blev inga ärter färdiga hos oss. Visserligen blev den sådden aningen sen, inte förrän första veckan i juli. Men man tycker att det borde räcka till.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #28 skrivet: 17 nov-21 kl 18:12 »
Angående sötlupin hittar jag inte mycket mer information än att de går odla i svenskt klimat. Sverige är ett avlångt land och jag väntar nog några år innan jag försöker mig på dessa. Tydligen kallas de även blålupin.
Jag är inte på något sätt vegetarian, men har inget emot att äta vegetariska rätter.
Som komplement eller i stället för ärtor kan jag tänka mig att odla andra kvävesamlande växter, men det gäller att de hinner bli färdiga för skörd här. I år blev inga ärter färdiga hos oss. Visserligen blev den sådden aningen sen, inte förrän första veckan i juli. Men man tycker att det borde räcka till.
Men det är väl rejält off-topic i 'Vilda ätbara växter'?

Själv plockade jag en näve enbär i skymningen och hoppades få tips om annat att ta tillvara i mitten av november.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Radar

• Jämtland
« Svar #29 skrivet: 17 nov-21 kl 18:15 »
Ja. du har rätt. Det tänkte jag inte på när jag följde på i inlägget av anne-li.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #30 skrivet: 17 nov-21 kl 18:29 »
Ja. du har rätt. Det tänkte jag inte på när jag följde på i inlägget av anne-li.
Nä, det är mänskligt att fela
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #31 skrivet: 17 nov-21 kl 18:29 »
Jag kan inte så mycket om det söderöver, men häruppe kan man ju skörda barkmjöl hela året när någon skall avverka, lav kan man ibland gräva fram om man vet var den brukar finnas.
Tång har jag ofta funderat över om inte många arter borde vara ätliga, jag lever i allafall ännu (men det finns bara typ två arter här så det är inte så mycket som kan förväxlas) smaken är dock helt ok tycker jag annars...  ;D
Men jag har ingen aning om eventuella nackdelar med att äta tång.

Tushlav går att äta på liknande vis som islandslav om man kan hitta mycket av den, den innehåller inte lavsyra (i allafall inte så att det påverkar smaken), så denna behöver man inte laka ur dock behöver den något längre koktid.

Även manlav skall gå att äta men jag har aldrig provat, kanske om man kokar den först.

Tångräkan

• Åland
« Svar #32 skrivet: 18 nov-21 kl 06:19 »
Men det är väl rejält off-topic i 'Vilda ätbara växter'?

Men det var ju TS själv som spårade ur sin egen tråd! Rubriken på tråden var lockande och intressant och jag skulle kunna ha en del att bidra med men jag förstår ärligt talat inte syftet. Ska vi försöka hålla oss till "vilda ätbara växter" och tipsa om det eller vad är tanken?

Enbär är lite pilliga att plocka men goda att ha i grytor och annat om man vill ha lite vilt stuk. De är lätta att torka och anses vara urindrivande och bra mot svullnader. Koka te på en tsk enbär till en kopp vatten, koka ca 5 min, mot hosta!

Angående lavar och barkmjöl betraktas de nog närmast som nödföda i extremsituationer. Det finns många andra växter som har betydligt större värde "däruppe". Hur långt norrut är du? Maskros, nässlor och kirskål växer i princip överallt. Granskott kan du skörda på våren om du har egna granar. De är också superbra mot hosta. Björklöv är jättenyttiga och växer också norrut. Hur är det med vilda löksorter, fetbladsväxter, harsyra? Och glöm inte svampen!

anne-li

• -
« Svar #33 skrivet: 18 nov-21 kl 10:20 »
Men det var ju TS själv som spårade ur sin egen tråd! Rubriken på tråden var lockande och intressant och jag skulle kunna ha en del att bidra med men jag förstår ärligt talat inte syftet. Ska vi försöka hålla oss till "vilda ätbara växter" och tipsa om det eller vad är tanken?

Enbär är lite pilliga att plocka men goda att ha i grytor och annat om man vill ha lite vilt stuk. De är lätta att torka och anses vara urindrivande och bra mot svullnader. Koka te på en tsk enbär till en kopp vatten, koka ca 5 min, mot hosta!

Angående lavar och barkmjöl betraktas de nog närmast som nödföda i extremsituationer. Det finns många andra växter som har betydligt större värde "däruppe". Hur långt norrut är du? Maskros, nässlor och kirskål växer i princip överallt. Granskott kan du skörda på våren om du har egna granar. De är också superbra mot hosta. Björklöv är jättenyttiga och växer också norrut. Hur är det med vilda löksorter, fetbladsväxter, harsyra? Och glöm inte svampen!

Det som är meningen med denna tråd är att du eller andre bidrag med deras erfarenheter även länkar ifall att det är bra information om vilda ätbara växter även i en städ!
Och min information om söt-lupin grå-ärt och lupin var endast information om att de finns och att de går att odla i kökslandet tillsammans med vilda ätbara växter.
Du har jo exempelvis bidraget med erfarenheter och gode råd och även Vargtand!

« Senast ändrad: 18 nov-21 kl 10:36 av anne-li »
Sko-storlek 42!

anne-li

• -
« Svar #34 skrivet: 18 nov-21 kl 11:42 »

Exempelvis backlök växter på torra ställen även ängs-lök!
Ramslök och skogslök är "vilda" lökarter som växter här i södra Sverige!
Själv använder jag gärna ramslök och smaken är lik gräslök/vanlig gul lök/vitlök!
Du kan torka ramslöksblad i en ugn (plock gärna i april och endast det du behöver) och är också utmärkt i pesto eller som ramslök smaksätt olja
exempelvis till grönsaker!
Alla blomster av de olika vilda lökarter går att använda i sallad och annat!
Har du någon råd eller använder du själv vilda lökarter?
Sko-storlek 42!

anne-li

• -
« Svar #35 skrivet: 18 nov-21 kl 12:16 »

Jag är själv intresserad i att hitta nya alternativ till importerat soja!
Något ätbart till de vilda ätbara växter
och tyckte därför att informationen om Grå-ärt, Söt-lupin, Åkerböna kunna uppvisas här i denna tråd!
Skal testa nu på våren!
« Senast ändrad: 18 nov-21 kl 12:35 av anne-li »
Sko-storlek 42!

Tångräkan

• Åland
« Svar #36 skrivet: 18 nov-21 kl 15:11 »
Ok, men det finns redan många trådar om grå- och andra ärter. Det blir lättare att hänga med i en tråd om den motsvarar rubriken.

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #37 skrivet: 18 nov-21 kl 20:12 »
Mitt svar i det inlägget var på vad man hittar att äta i skog och mark just denna tid på året.  :)
Sommartid finns det som sagt i tidigare inlägg mycket mer, egentligen är det som jag sade där så att man först bör lära sig att identifiera alla dödligt giftiga eller växter man blir svårt sjuk av, sedan kan man experimentera med annat i en icke nödsituation, det finns ju till och med saker som tex ekorrbär och visa fingersvampar (vissa är ätliga, andra inte inom de familjerna) som innehåller gift men går att äta i mindre mängd.
Men nu är det inte det denna tråd handlar om, utan vad man kan skörda under årets olika tidsperioder.
Det kan ju faktiskt vara relevant att veta vad man hittar vintertid om man åkt vilse på skidor tex och behöver fylla på energi för att kunna ta sig hem när det ljusnar.

I en nödsituation kan man förvälla rötter av kabbeleka ordentligt (och hälla av vattnet ett par gånger) dock smakar de inte så mycket då ( man kan INTE äta dem råa då den råa växten innehåller ett nervgift ) men detta kan vara bra att veta om man hamnar i en nödsituation men inte vill kalla in fullt polispådrag för att ta sig hem.

Växter såsom rosenrot/kärleksört, mfl är vad jag vet ätliga, jag har dock inte provat själv i större mängd ännu trots att jag odlar rosenrot i trädgården.

anne-li

• -
« Svar #38 skrivet: 19 nov-21 kl 10:39 »
Mitt svar i det inlägget var på vad man hittar att äta i skog och mark just denna tid på året.  :)
Sommartid finns det som sagt i tidigare inlägg mycket mer, egentligen är det som jag sade där så att man först bör lära sig att identifiera alla dödligt giftiga eller växter man blir svårt sjuk av, sedan kan man experimentera med annat i en icke nödsituation, det finns ju till och med saker som tex ekorrbär och visa fingersvampar (vissa är ätliga, andra inte inom de familjerna) som innehåller gift men går att äta i mindre mängd.
Men nu är det inte det denna tråd handlar om, utan vad man kan skörda under årets olika tidsperioder.
Det kan ju faktiskt vara relevant att veta vad man hittar vintertid om man åkt vilse på skidor tex och behöver fylla på energi för att kunna ta sig hem när det ljusnar.

I en nödsituation kan man förvälla rötter av kabbeleka ordentligt (och hälla av vattnet ett par gånger) dock smakar de inte så mycket då ( man kan INTE äta dem råa då den råa växten innehåller ett nervgift ) men detta kan vara bra att veta om man hamnar i en nödsituation men inte vill kalla in fullt polispådrag för att ta sig hem.

Växter såsom rosenrot/kärleksört, mfl är vad jag vet ätliga, jag har dock inte provat själv i större mängd ännu trots att jag odlar rosenrot i trädgården.

Ett notabene!
Rosenrot är också en fetbladsväxt för de som inte vet!
Sko-storlek 42!

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #39 skrivet: 19 nov-21 kl 19:35 »
Sorry, Missade att de redan stod med...
Tyvärr kommer man inte på allt man har i skallen i ett svep men jag försöker att skriva ned det som är någorlunda användbart i praktiken när jag kommer på det så att vi kanske kan göra en riktig sammanställning sedan.

Havssallat är ju ätlig om man bor längre söderut vid havet, den kan användas till mycket, soppor, sallader, mm.

Dela detta:

* Inloggade just nu

150 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser