Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?  (läst 7023 gånger)

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #40 skrivet: 01 dec-21 kl 12:08 »
Jag skulle inte klä husväggarna av trä med klätterväxter.
Det skulle kunna vara möjligt att det isolerar i viss mån, men i slutändan går det nog back ekonomiskt ändå.
Jag tror att träfasaderna tar för mycket stryk av att ha fuktbindande växter uppefter väggarna så de ruttnar upp. Vilket innebär att man inom en överskådlig tid blir tvungen att renovera utsidan av huset.
Däremot tror jag på att ha täta högväxta buskar och träd några meter ifrån huset som kan minska de kalla vindarna att kyla ner. Det skulle dessutom förlänga intervallerna mellan att måla om huset. Snödrev blästrar och solen bryter ner färgen. Enligt mig då.

Där finns konstruktioner som man sätter upp på husväggen och låtar växterna gro på dessa exempelvis murgröna som är vintergrön!
I forsknings var det murgröna på skal-mur och inte på en trävägg!
Det kan vara helt rätt: Att träd nära en byggnad kan minska exempelvis kalla vindar!

A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

torbjorn

• Medelpad
« Svar #41 skrivet: 01 dec-21 kl 12:15 »
Även växtlighet nära intill ett hus (typ sly som växer upp av sig själv bakom ett uthus) bidrar till att hålla fukt som fasaden inte mår bra av. Beroende på hur huset är grundlagt, kan man också behöva se upp med grova rötter som tar sig in under huset och trycker upp markytan mot trossbotten.
Det är nog klokt att hålla rent från växtlighet åtminstone 2-3 meter från huset om man inte har fullständig koll på byggnadskonstruktionen och att den i längden tål det hela.

anne-li

• -
« Svar #42 skrivet: 01 dec-21 kl 12:23 »
Även växtlighet nära intill ett hus (typ sly som växer upp av sig själv bakom ett uthus) bidrar till att hålla fukt som fasaden inte mår bra av. Beroende på hur huset är grundlagt, kan man också behöva se upp med grova rötter som tar sig in under huset och trycker upp markytan mot trossbotten.
Det är nog klokt att hålla rent från växtlighet åtminstone 2-3 meter från huset om man inte har fullständig koll på byggnadskonstruktionen och att den i längden tål det hela.

Jag hänvisar till forskningen om gröna väggar att där var ett positivt forskningsresultat i denna!
Sko-storlek 42!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #43 skrivet: 01 dec-21 kl 12:27 »
Jag skulle inte klä husväggarna av trä med klätterväxter.
Det skulle kunna vara möjligt att det isolerar i viss mån, men i slutändan går det nog back ekonomiskt ändå.
Jag tror att träfasaderna tar för mycket stryk av att ha fuktbindande växter uppefter väggarna så de ruttnar upp. Vilket innebär att man inom en överskådlig tid blir tvungen att renovera utsidan av huset.
Däremot tror jag på att ha täta högväxta buskar och träd några meter ifrån huset som kan minska de kalla vindarna att kyla ner. Det skulle dessutom förlänga intervallerna mellan att måla om huset. Snödrev blästrar och solen bryter ner färgen. Enligt mig då.

Du har helt rätt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

• -
« Svar #44 skrivet: 01 dec-21 kl 12:30 »
Jag hänvisar till forskningen om gröna väggar att där var ett positivt forskningsresultat i denna!

Kan du komma med egna tolkningar av forskningen som förklarar för oss vad som egentligen skulle vara så bra att att gå ifrån de traditioner och kunskaper vi har i dag.
Peka gärna på vilka material man ska släppa loss växterna.

Om du kör den taktiken istället för att bara hänvisa till forskning så kanske vi kan få en diskussion som handlar om ämnet istället för en sandlåda.
Men inte nödvändigtvis.

anne-li

• -
« Svar #45 skrivet: 01 dec-21 kl 12:34 »
Kan du komma med egna tolkningar av forskningen som förklarar för oss vad som egentligen skulle vara så bra att att gå ifrån de traditioner och kunskaper vi har i dag.
Peka gärna på vilka material man ska släppa loss växterna.

Om du kör den taktiken istället för att bara hänvisa till forskning så kanske vi kan få en diskussion som handlar om ämnet istället för en sandlåda.

Jag hänvisar till forskningen för att däri finns de fakta som är ett forskningsresultatet
att grönaväggar exempelvis en vägg med murgröna har en bra energieffekt på äldre hus (31% i förhållande till en vägg utan växtlighet)!
Och det var i det här tillfälle skal-mur och inte på träväggar!
Sko-storlek 42!

Radar

• Jämtland
« Svar #46 skrivet: 01 dec-21 kl 12:46 »
Där finns konstruktioner som man sätter upp på husväggen och låtar växterna gro på dessa exempelvis murgröna som är vintergrön!
I forsknings var det murgröna på skal-mur och inte på en trävägg!
Det kan vara helt rätt: Att träd nära en byggnad kan minska exempelvis kalla vindar!
Nu gick ju jag efter rubriken på tråden. Det här huset är ca 110 år gammalt.
Vilket avstånd från husväggen ska konstruktioner sitta för att det ska luftas tillräckligt?

För den delen, Murgröna tror jag inte växer speciellt bra högst uppe på den här vindpinade åsen, ca 385 m.ö.h.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

anne-li

• -
« Svar #47 skrivet: 01 dec-21 kl 12:47 »

Och ifall att där är någon som skulle kunna tänka sig att bygga en grön vägg på deras hus eller annat!
(bygger du först en konstruktion som du monterar på väggen och därefter växter)!
Vinter gröna växter är att föredra!
Sko-storlek 42!

Skogsvilde

• -
« Svar #48 skrivet: 01 dec-21 kl 12:51 »
Jag hänvisar till forskningen för att däri finns de fakta som är ett forskningsresultatet
att grönaväggar exempelvis en vägg med murgröna har en bra energieffekt på äldre hus (31% i förhållande till en vägg utan växtlighet)!
Och det var i det här tillfälle skal-mur och inte på träväggar!

Perfekt...   då framgår det. 

Det innebär att vi med träfasader kan skita fullständigt i det och vara nöjda och belåtna..  ;D

Vilken typ av skalväggar kan man använda? Är det lämpligt på sandsten tex?
Men inte nödvändigtvis.

anne-li

• -
« Svar #49 skrivet: 01 dec-21 kl 12:58 »
Nu gick ju jag efter rubriken på tråden. Det här huset är ca 110 år gammalt.
Vilket avstånd från husväggen ska konstruktioner sitta för att det ska luftas tillräckligt?

För den delen, Murgröna tror jag inte växer speciellt bra högst uppe på den här vindpinade åsen, ca 385 m.ö.h.

Ja jag förstår att det är ett gammalt hus och ett trähus !
Murgröna klarar sig bra även på en blåsig ås efter som de sätter sig fast på en vägg eller om du har en konstruktion på denna!
Avståndet mellan husvägg och en konstruktion är olika efter vilka växter du väljer!

Sko-storlek 42!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #50 skrivet: 01 dec-21 kl 13:15 »
Murgrönan har väl en nordlig gräns den inte går över som de flesta växter, och utsatta lägen kan göra att man hamnar i en annan odlingszon. Min murgröna hade det svårt här ett par vintrar.

Jag orkar inte läsa alla forskningsrapporter som dyker upp i trådarna, men en sak vet jag generellt med forskning, och det är att man tittar på sitt område. Alltså, är man intresserad av att lyfta fram grönskande väggar som en energibesparing så tittar man inte på hur huset mår 30 år fram i tiden.

Men jag skiter i forskningen, kaprifolen luktar gott så den blir kvar vilket som :) Och den ger liv åt huset.

anne-li

• -
« Svar #51 skrivet: 01 dec-21 kl 13:21 »
Murgrönan har väl en nordlig gräns den inte går över som de flesta växter, och utsatta lägen kan göra att man hamnar i en annan odlingszon. Min murgröna hade det svårt här ett par vintrar.

Jag orkar inte läsa alla forskningsrapporter som dyker upp i trådarna, men en sak vet jag generellt med forskning, och det är att man tittar på sitt område. Alltså, är man intresserad av att lyfta fram grönskande väggar som en energibesparing så tittar man inte på hur huset mår 30 år fram i tiden.

Men jag skiter i forskningen, kaprifolen luktar gott så den blir kvar vilket som :) Och den ger liv åt huset.

De byggnader som byggs idag och som kommer att ha gröna väggar i framtiden skal ses som energibesparande även 30 år fram i tiden
däremot kan det vara frusterende med tänk ut over den tid vi existera/levar!
Sko-storlek 42!

Skogsvilde

• -
« Svar #52 skrivet: 01 dec-21 kl 13:39 »
De byggnader som byggs idag och som kommer att ha gröna väggar i framtiden skal ses som energibesparande även 30 år fram i tiden
däremot kan det vara frusterende med tänk ut over den tid vi existera/levar!

Då ska man se detsamma en möjlighet att genom planering så kan man använda den lösningen utan att huset mår dåligt.

Dock måste man se det i ett betydligt längre perspektiv än 30 år då miljkonsekvensneutrailitet inte uppnås förren efter 100-150 år.
Men inte nödvändigtvis.

anne-li

• -
« Svar #53 skrivet: 01 dec-21 kl 13:45 »

Då ska man se detsamma en möjlighet att genom planering så kan man använda den lösningen utan att huset mår dåligt.

Dock måste man se det i ett betydligt längre perspektiv än 30 år då miljkonsekvensneutrailitet inte uppnås förren efter 100-150 år.

Ja det ifall att man är intresserad i en grön vägg på en byggnad!
Mitt svar på 30 år var endast ett tal som blev nämnt i ett svar (ett exempel)!
Sko-storlek 42!

Skogsvilde

• -
« Svar #54 skrivet: 01 dec-21 kl 13:47 »

Ja det ifall att man är intresserad i en grön vägg på en byggnad!
Mitt svar på 30 år var endast ett tal som blev nämnt i ett svar (ett exempel)!

Dvs man kan behöva riva och göra om i stora delar innan man uppnått klimatneutralitet.
Men inte nödvändigtvis.

anne-li

• -
« Svar #55 skrivet: 01 dec-21 kl 13:53 »
Dvs man kan behöva riva och göra om i stora delar innan man uppnått klimatneutralitet.

Nej dvs att när man planerar nya byggnader i framtiden kanske där också ingår en grön vägg och solceller även självhushållsodlingar samt
återbruk (återvinning)!
Sko-storlek 42!

Lugnebergagård

• Uppland
« Svar #56 skrivet: 01 dec-21 kl 14:07 »
PDF-en är ett examensarbete Det är en skoluppsats som någon elev gjort.

Med modern isolering så är värmeförlusterna genom väggarna inget att bekymra sig för. Det är så litet. Fönsterna var den stora boven ett tag men dom har man fått ordning på. Skärmar allt inklusive mobilsignaler! :P

Förlusterna i nyproduktionen idag är främst via driften. Dvs ventilation och avloppsvatten och annat dylika. Värmer du upp vatten i ett hus och spolar ut det via avloppet så är det en energiförlust. Finns tekniska lösningar på det också. En del fungerar bra, andra lite mer "sådär". Som värmeväxlare på avloppsvattnet.

Det finns ett klassificeringssystem för energiförluster i byggnader. Det heter Miljöbyggnad. Dom kommer i tre klasser. Guld, Silver, Brons. Vanligaste är Silver. För att uppnå guld ska byggnaden vara energineutral. Dvs den ska producera lika mycket energi som den gör av med. Jag har projekterat byggnader av samtliga typer.

anne-li

• -
« Svar #57 skrivet: 01 dec-21 kl 14:18 »

PDF-en är ett examensarbete Det är en skoluppsats som någon elev gjort.

Med modern isolering så är värmeförlusterna genom väggarna inget att bekymra sig för. Det är så litet. Fönsterna var den stora boven ett tag men dom har man fått ordning på. Skärmar allt inklusive mobilsignaler! :P

Förlusterna i nyproduktionen idag är främst via driften. Dvs ventilation och avloppsvatten och annat dylika. Värmer du upp vatten i ett hus och spolar ut det via avloppet så är det en energiförlust. Finns tekniska lösningar på det också. En del fungerar bra, andra lite mer "sådär". Som värmeväxlare på avloppsvattnet.

Det finns ett klassificeringssystem för energiförluster i byggnader. Det heter Miljöbyggnad. Dom kommer i tre klasser. Guld, Silver, Brons. Vanligaste är Silver. För att uppnå guld ska byggnaden vara energineutral. Dvs den ska producera lika mycket energi som den gör av med. Jag har projekterat byggnader av samtliga typer.

PDF-en är ett examensarbete och resultat av forskning på Malmö universitet om projektering i svenska förehållande!
Men där finns ytterligare en länk till Science som är ett forskningresultat!
Sko-storlek 42!

Radar

• Jämtland
« Svar #58 skrivet: 01 dec-21 kl 14:29 »
För att man överhuvud taget ska fundera på "gröna väggar" bör man då alltså hitta någon vintergrön klätterväxt som klarar växtzon 6 - 7. Det tvivlar jag på att det finns.
"anne-li" nämnde att studien pågått fem veckor. Det kan jag anse är lite väl kort tid för att dra några slutsatser av. Nämns det i rapporten vilken årstid studien gjordes. Och vilken årstid skulle det motsvara på mina breddgrader?
Jag har läst i en av länkarna. Det verkar inte vara någon speciellt objektiv sida. Jag fick uppfattningen att det var ett företag som ägnar sig åt att "bygga" gröna väggar och bara tog upp de positiva egenskaperna detta skulle ha. Några negativa synpunkter såg jag inte till.

Nää, för min del blir det då inga växtklädda väggar.
Gröna växter ska vara i storlek av minst 30 år gamla träd, som man fäller, kvistar, kapar, klyver och eldar upp i köksspisen om det ska minska energikostnaderna för att hålla huset varmt.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

anne-li

• -
« Svar #59 skrivet: 01 dec-21 kl 14:39 »

Där finns många gröna vinterväxter (murgröna var aktuellt i forskningsrapporten)
5 veckor räcker väl till att se temperatur skillnad på en vägg utan eller med växtlighet
ock konstaterar att en grön vägg är energieffektiv på äldre hus med skal-vägg!
Och nej där var ingen årstid eller tidsrum där forskningen pågick! ( se länk 1)!
Du kan även se i en annan länk i tråden angående årstid och svenska förehållande!

PÅ nya byggnader är detta aktuellt tillsammans med exempelvis solceller i framtiden!
Sko-storlek 42!

Dela detta:

* Inloggade just nu

144 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser