Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odlar du Sötpotatis?  (läst 9117 gånger)

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Odlar du Sötpotatis?
« Svar #40 skrivet: 01 apr-22 kl 10:53 »
När du skriver ca 3 månader. Är det från det du sätter sticklingen i jorden, eller är det från att man börjar grodda bataten?

Ungefär vilket datum började du grodda?
När planterade du dina skott?
Hur långt har dina batater kommit i utvecklingen?

Det är från starten när man läggar sötpotatisen i jord eller vatten!

Februari och de första skott här i mars och själva plantering blir när jorden är omkring 10 grader!
Just nu är det minus på nätterna därför är sticklingarna inomhus!

De utvecklas bra (har testat med jord och vatten) bästa resultat är de skott som kommer från jord.
De sötpotatis som ligger i vatten ger små skott!

« Senast ändrad: 01 apr-22 kl 11:04 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Radar

• Jämtland
« Svar #41 skrivet: 01 apr-22 kl 11:11 »
Alltså tre månader från det man börjar grodda tills man kan börja skörda?

I så fall bör det inte vara för sent att börja grodda nu och kunna börja skörda i början av Juli.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

anne-li

• -
« Svar #42 skrivet: 01 apr-22 kl 11:18 »

I så fall bör det inte vara för sent att börja grodda nu och kunna börja skörda i början av Juli.

Nej du kan med fördel börja med att grodda nu inomhus och kan skörda i juli beroende på hur vädret blir hos dig/er!

(Jag menar att det är inte för sent att börja odla sötpotatis nu)!
« Senast ändrad: 01 apr-22 kl 11:25 av anne-li »
Sko-storlek 42!

Radar

• Jämtland
« Svar #43 skrivet: 01 apr-22 kl 11:23 »
Citera

Citera
Nej du kan med fördel börja med att grodda nu inomhus och kan skörda i juli beroende på hur vädret blir hos dig/er!
Ett obegripligt svar från dig. Du inleder med "Nej" och fortsätter sedan med något som jag tolkar som ja.
Var snäll och utveckla ditt svar så man förstår vad du menar.

Tångräkan

• Åland
« Svar #44 skrivet: 01 apr-22 kl 11:29 »

(Jag menar att det är inte för sent att börja odla sötpotatis nu)!

Detta stämmer inte. Sötpotatisen kan ta ganska lång tid att grodda. Jag brukar börja kring jul. Sedan kräver den rejält varm jord och jag skulle inte plantera ut den vid +10 utan vänta ytterligare någon vecka. Skörd i juli kanske funkar i Skåne men jag har svårt att tro det. Här i zon 2 (i hugelbädd under väv) behöver den mera tid än så. Jag skördar i slutet av augusti tidigast.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

anne-li

• -
« Svar #45 skrivet: 01 apr-22 kl 11:35 »
Detta stämmer inte. Sötpotatisen kan ta ganska lång tid att grodda. Jag brukar börja kring jul. Sedan kräver den rejält varm jord och jag skulle inte plantera ut den vid +10 utan vänta ytterligare någon vecka. Skörd i juli kanske funkar i Skåne men jag har svårt att tro det. Här i zon 2 (i hugelbädd under väv) behöver den mera tid än så. Jag skördar i slutet av augusti tidigast.

Det är beroende på hur vädret blir i år där Radar bor som jag skrev i mitt svar!
Vi får att se eller du kan läsa om min skörd senare i denna tråd!
« Senast ändrad: 01 apr-22 kl 11:40 av anne-li »
Sko-storlek 42!

Radar

• Jämtland
« Svar #46 skrivet: 01 apr-22 kl 11:40 »
Det är några miljoner år sedan det senast var tropisk värme här.
Enligt Tångräkans erfarenhet så räknar hon med ungefär åtta månader snarare än tre.
Har du själv lyckats få fram något att skörda på tre månader?

anne-li

• -
« Svar #47 skrivet: 01 apr-22 kl 11:42 »

Jag skal testa sötpotatis för första gång i år och du även tångräkan kan läsa om resultatet
i denna tråd!
Sko-storlek 42!

anne-li

• -
« Svar #48 skrivet: 01 apr-22 kl 11:45 »
Det är några miljoner år sedan det senast var tropisk värme här.
Enligt Tångräkans erfarenhet så räknar hon med ungefär åtta månader snarare än tre.

Du får jo testa hur det kan bli i ditt område eller odla som där står i tråden i ett växthus eller liknande!
Odla sötpotatis inomhus?
Sko-storlek 42!

Tångräkan

• Åland
« Svar #49 skrivet: 01 apr-22 kl 11:52 »
Ser nu att jag senast skördade 2 september. Så 8 månader är nog ett rimligt antagande. I växthus kan det kanske gå fortare.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

anne-li

• -
« Svar #50 skrivet: 01 apr-22 kl 11:55 »
Ser nu att jag senast skördade 2 september. Så 8 månader är nog ett rimligt antagande. I växthus kan det kanske gå fortare.

Hos dig men inte här i Skåne. Radar kan jo testa inomhus eller i ett växthus liknande !
« Senast ändrad: 01 apr-22 kl 12:27 av anne-li »
Sko-storlek 42!

Radar

• Jämtland
« Svar #51 skrivet: 01 apr-22 kl 11:55 »
Jag skal testa sötpotatis för första gång i år och du även tångräkan kan läsa om resultatet
i denna tråd!
Så dina "expertråd" kommer sig alltså inte av egna erfarenheter utan de baserar sig på vad du hittar på internet?
Ett internet som kryllar av både sanna och osanna faktauppgifter. Det är därför som man måste vara källkritisk och bedöma sanningshalten på de olika sidor som internet består av.

anne-li

• -
« Svar #52 skrivet: 01 apr-22 kl 12:02 »
Så dina "expertråd" kommer sig alltså inte av egna erfarenheter utan de baserar sig på vad du hittar på internet?
Ett internet som kryllar av både sanna och osanna faktauppgifter. Det är därför som man måste vara källkritisk och bedöma sanningshalten på de olika sidor som internet består av.

I min tråd frågar jag : Odlar du sötpotatis och olika har skrivit i tråden om hur man odlar sötpotatis och jag har lämnat länkar från exempelvis SLU
Informationen är därför inte baserat upplysningar från internet men däremot också på andras erfarenheter från Alternativ.nu!
Min källkritik av olika informationer fungerar utmärkt också på svenska!
« Senast ändrad: 01 apr-22 kl 12:25 av anne-li »
Sko-storlek 42!

Radar

• Jämtland
« Svar #53 skrivet: 01 apr-22 kl 12:45 »
Om jag försöker med ett antagande baserat från det du skriver.
Om man tänker sig att du kanske sätter i jorden på växtplatsen i början på juni så blir det ca tre månader till början på september.
Kanske det är dessa tre månader anne-Li tänker på.
Det kan knappast skilja så mycket mellan Åland och Skåne att det räcker med tre månader från groddning till skörd i Skåne.

anne-li

• -
« Svar #54 skrivet: 01 apr-22 kl 12:56 »
Om jag försöker med ett antagande baserat från det du skriver.
Om man tänker sig att du kanske sätter i jorden på växtplatsen i början på juni så blir det ca tre månader till början på september.
Kanske det är dessa tre månader anne-Li tänker på.
Det kan knappast skilja så mycket mellan Åland och Skåne att det räcker med tre månader från groddning till skörd i Skåne.

Hela proceduren kan ta ca. 3 månader beroende på vädret och temperaturen i jorden! (Skåne väder).
Och jag delar gärna med mina första erfarenheter med sötpotatis också ifall att det tar en längre tid än 3 månader
men just nu stannar projektet därför att det är minus grader i jorden men sticklingarna /skott är klara till att planteras ute!

Sko-storlek 42!

Radar

• Jämtland
« Svar #55 skrivet: 01 apr-22 kl 13:37 »
Här har jag hittat några uppgifter om att odla sötpotatis: Wexthuset
I de fall jag kunnat jämföra uppgifter från Wexthuset med mina egna erfarenheter har de stämt överens ganska bra, så jag har ingen anledning till att tvivla på vad de skriver om sötpotatis.
Citera
Utvecklingstid: 90-140 dagar från utplantering av en rotad planta till skörd beroende på odlingsförhållandena.
Det är alltså från det man sätter skotten på växtplatsen det tar från tre månader tills det är lämpligt att börja skörda.

Och jorden ska vara riktigt varm innan man sätter ut dem:
Citera
Utplantering:  När jorden blivit riktigt varm, minst 10 grader, gärna över 18 grader.

Ungefär när brukar det bli dessa jordtemperaturer i Skåne?

anne-li

• -
« Svar #56 skrivet: 01 apr-22 kl 13:55 »
Här har jag hittat några uppgifter om att odla sötpotatis: Wexthuset
I de fall jag kunnat jämföra uppgifter från Wexthuset med mina egna erfarenheter har de stämt överens ganska bra, så jag har ingen anledning till att tvivla på vad de skriver om sötpotatis.Det är alltså från det man sätter skotten på växtplatsen det tar från tre månader tills det är lämpligt att börja skörda.

Och jorden ska vara riktigt varm innan man sätter ut dem:
Ungefär när brukar det bli dessa jordtemperaturer i Skåne?

I år här i söder Skåne är där som skrivit tidigare fortfarande minus på nätterna.
Året innan i kökslandet (odlingen) var alla frö redan i jorden i april och det var en tidig varm vår.
Jag skal planterar mina sötpotatis i en upphöjd varm bädd därför: En ungefär tid här i söder Skåne i slutet på april om några veckor.
Angående skott/sticklingar från sötpotatis tar det cirka 2 veckor beroende på din inomhus temperaturen att få fram sticklingar.

Sko-storlek 42!

Radar

• Jämtland
« Svar #57 skrivet: 01 apr-22 kl 14:31 »
Citera
Angående skott/sticklingar från sötpotatis tar det cirka 2 veckor beroende på din inomhus temperaturen att få fram sticklingar.
Är det den tid det tog för dig att få fram sticklingar?

anne-li

• -
« Svar #58 skrivet: 01 apr-22 kl 14:37 »
Är det den tid det tog för dig att få fram sticklingar?

Det är den cirka tid det tar men beroende på temperaturen inomhus!
Sko-storlek 42!

Radar

• Jämtland
« Svar #59 skrivet: 01 apr-22 kl 14:39 »
Svara på min fråga i stället för att skriva vad du läst på internet!

Hur lång tid tog det för dig att få groddar/sticklingar?

Dela detta:

* Inloggade just nu

118 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser