Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odlar du Sötpotatis?  (läst 9113 gånger)

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Odlar du Sötpotatis?
« Svar #60 skrivet: 01 apr-22 kl 14:45 »
Svara på min fråga i stället för att skriva vad du läst på internet!

Hur lång tid tog det för dig att få groddar/sticklingar?

Jag har just precis skrivit ett svar till dig att det tar tog cirka 2 veckor: Är ingen kontrollfreak och skriver inte datum på mina odlingar
men levar livet med mina odlingar!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

anne-li

• -
« Svar #61 skrivet: 01 apr-22 kl 14:47 »
Svara på min fråga i stället för att skriva vad du läst på internet

Jag tycker verkligen att du kan ändre din attityd när du skriver: Svara på min fråga!
Fy för Sören.
Sko-storlek 42!

Radar

• Jämtland
« Svar #62 skrivet: 01 apr-22 kl 14:59 »
Citera
Angående skott/sticklingar från sötpotatis tar det cirka 2 veckor beroende på din inomhus temperaturen att få fram sticklingar.
Citera
Är det den tid det tog för dig att få fram sticklingar?
Det är den cirka tid det tar men beroende på temperaturen inomhus!
Du är obegripligt svår att få ett rakt och ärligt svar av. När jag frågar hur lång tid det tog för dig vill jag veta hur lång tid det tog för dig. Det behöver inte vara mer exakt än ungefärlig tid. När jag experimenterar med något jag inte testat förut är jag väldigt noggrann med att skriva upp så många uppgifter som möjligt och noteringar vid kontroller. Men alla är förstås inte lika petnoga med sånt.

Det svar du gav insinuerar att det är något du läst, och inte egen personlig erfarenhet.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Tångräkan

• Åland
« Svar #63 skrivet: 02 apr-22 kl 08:48 »
Det finns som sagt olika sätt att ta sticklingar. Man kan ha sötpotatisen över vatten eller bädda ner ner den till hälften i jord. Jag har testat båda metoderna och båda (när det har lyckats) har det tagit lång tid, minst 6-8 veckor. Ofta har det inte blivit någonting alls. Det beror förstås på utsädet, jag har bara testat sötpotatis från grönsaksdisken. Sedan ska skotten stå i vatten för att rotas, det tar några veckor. Är marken frusen kan man förstås inte plantera ut men det bör väl ingå i tidsberäkningen?

Min filippinska kompis och jag har testat detta tillsammans. Hon är van vid att odla sötpotatis och har flera gånger köpt färdiga plantor från trädgårdsbutik men inte fått några knölar på dem på friland. När hon testade att odla i murarbalja gick det bättre. Vi fick ungefär lika stor skörd det året, ca 30 knölar på 8 plantor för mig, samma antal på köpt planta för henne men hennes knölar var större.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Radar

• Jämtland
« Svar #64 skrivet: 02 apr-22 kl 10:22 »
Tångräkans beskrivning anser jag vara mer tillförlitlig än andra uppgifter i den här tråden.
Det verkar inte vara speciellt många erfarenheter publicerade på internet om hur man odlar sötpotatis. Det beror antagligen på att det i Sverige är en ny gröda som inte många hunnit försöka odla.
Jag har hittat några filmklipp på youtube som handlar om att odla sötpotatis.

Här är det en kille som verkar skörda 7 - 8 månader efter att han började grodda:
https://www.youtube.com/watch?v=nFCsw7tUfFw
Han odlar i en odlingstunnel. Jag har bara tittat en gång så jag hörde inte var han har sin odling, mer än att det är hos sina svärföräldrar.

Det här klippet beskriver att ta sticklingar. Jag uppfattade det som att det tar minst två veckor att få fram skott.
https://www.youtube.com/watch?v=mzLdv6eE9Qo

Ett annat klipp jag såg var det en SLU-kille som intervjuades. Den intervjun tolkade jag som att det under absolut perfekta förhållanden under hela proceduren skulle det kanske räcka med tre månader från groddning till första skörd. Tydligen hade han en försöksodling i Alnarp, lite norr om Malmö.

anne-li

• -
« Svar #65 skrivet: 02 apr-22 kl 11:29 »

Sötpotatis trivs utmärkt här i söder Skåne exempelvis i en varm bädd, växthus eller på friland. 
Beroende på hur mycket vill du odla : 200 kilo sötpotatis eller endast 30 knölar och även utsäde och sort har betydning för ett bra resultat.
Temperaturen inomhus är också viktigt för att odla fram skott och till att rota sticklingarna helst skal dessa placeras
vid  ljusinsläpp exempelvis ett fönster.
Det är ingen ny gröda i Sverige som Radar skriver: De första försök var redan i 2016
och för de som bor längre norrut kan de odla sötpotatis inomhus ifall att de vill lyckas!

Sko-storlek 42!

Radar

• Jämtland
« Svar #66 skrivet: 02 apr-22 kl 12:06 »
Nytt eller gammalt är ju relativt vad man jämför med. 2016 är bara sex år sedan och då tycker jag det är en ny gröda. Men för ett barn på tio år är det 60% av livstiden. Jag menar inte att du är bara tio år, det var bara för att sätta perspektiv till hur man kan uppleva tidsperioden sex år.
Jag vet inte hur många som hunnit provodla sötpotatis, men om man jämför med hur många som odlat t ex morötter så kan det inte vara många procent.
I år blir det ingen provodling av sötpotatis. Jag avvaktar tills du presenterat ditt resultat innan vi bestämmer oss för om vi ska avstå plats något annat år för detta. Utrymmet på altanen Prioriteras än så länge till chili, paprika, tomater och gurka.

anne-li

• -
« Svar #67 skrivet: 02 apr-22 kl 12:39 »
Nytt eller gammalt är ju relativt vad man jämför med. 2016 är bara sex år sedan och då tycker jag det är en ny gröda. Men för ett barn på tio år är det 60% av livstiden. Jag menar inte att du är bara tio år, det var bara för att sätta perspektiv till hur man kan uppleva tidsperioden sex år.
Jag vet inte hur många som hunnit provodla sötpotatis, men om man jämför med hur många som odlat t ex morötter så kan det inte vara många procent.
I år blir det ingen provodling av sötpotatis. Jag avvaktar tills du presenterat ditt resultat innan vi bestämmer oss för om vi ska avstå plats något annat år för detta. Utrymmet på altanen Prioriteras än så länge till chili, paprika, tomater och gurka.

Efter 6 år är det inte längre en ny gröda: I de länkar som jag har lämnat finns där redan många forskningsresultaten
men hur många självhushållare som har testat att odla sötpotatis är fortfarande ett frågetecken? Jag skapade endast tråden av nyfikenhet: Odlar du sötpotatis!
Nya spännande grödor som odlingsprojekt  är quinoa - linser - sötlupin!

Sko-storlek 42!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #68 skrivet: 02 apr-22 kl 13:12 »
Efter 6 år är det inte längre en ny gröda: I de länkar som jag har lämnat finns där redan många forskningsresultaten
men hur många självhushållare som har testat att odla sötpotatis är fortfarande ett frågetecken? Jag skapade endast tråden av nyfikenhet: Odlar du sötpotatis!
Nya spännande grödor som odlingsprojekt  är quinoa - linser - sötlupin!
Vem bestämmer det?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tångräkan

• Åland
« Svar #69 skrivet: 02 apr-22 kl 13:28 »
För ordningens skull: Jag har alltid haft mina groddknölar i söderfönster MED kompletterande växtljus 12 h/dag.

Tills vidare anser jag att det kostar mera än det smakar och fortsätter att köpa sötpotatis om jag blir sugen på det.

Skogsvilde

• -
« Svar #70 skrivet: 02 apr-22 kl 13:33 »
För ordningens skull: Jag har alltid haft mina groddknölar i söderfönster MED kompletterande växtljus 12 h/dag.

Tills vidare anser jag att det kostar mera än det smakar och fortsätter att köpa sötpotatis om jag blir sugen på det.
Det finns juh ingen anledning att kämpa i uppförsbacke när man kan lösa problemet enkelt.
Men inte nödvändigtvis.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #71 skrivet: 02 apr-22 kl 21:17 »
Jag skapade endast tråden av nyfikenhet: Odlar du sötpotatis!
Jag som trodde tråden hette "Odlar du Sötpotatis?" , men det ska kanske inte vara en fråga med ett frågetecken utan ett förvåningstecken på slutet.
Det är förvånande om man odlar och lyckas skörda sötpotatis här i norden.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

simon.arvestrand

• Östergötland
« Svar #72 skrivet: 02 apr-22 kl 21:36 »
Forskar runt lite nu för vi tänkte försöka odla sötpotatis, blev dock väldigt fundersam i denna tråd, vilka här har god erfarenhet av odling av sötpotatis?
trådstartaren tolkade jag som den va ny på sötpotatis men nån sida fram expert,  vad finns det för bra råd för att odla sötpotatis från nån som har god erfarenhet?

har just nu en stående i vatten och det har den gjort nån vecka .  inte kollat mer på hur det skall gå till

Tångräkan

• Åland
« Svar #73 skrivet: 03 apr-22 kl 08:32 »
Jag är ingen expert men har testat några gånger. Sötpotatis behöver värme. Du kan plantera ut dem på friland först efter att risken för frost är över men jag skulle ändå täcka dem eller odla i varmt läge i behållare eller växthus. Det är inte omöjligt att få skörd men för en hobbyodlare är frågan om det lönar sig. Knölarna hinner inte växa till sig i storlek på en sommar. I varje fall inte här och då har vi haft ovanligt varma och soliga somrar på sistone.

Lena på Högen

• Dalsland
« Svar #74 skrivet: 03 apr-22 kl 09:53 »

anne-li

• -
« Svar #75 skrivet: 03 apr-22 kl 11:25 »
Forskar runt lite nu för vi tänkte försöka odla sötpotatis, blev dock väldigt fundersam i denna tråd, vilka här har god erfarenhet av odling av sötpotatis?
trådstartaren tolkade jag som den va ny på sötpotatis men nån sida fram expert,  vad finns det för bra råd för att odla sötpotatis från nån som har god erfarenhet?

har just nu en stående i vatten och det har den gjort nån vecka .  inte kollat mer på hur det skall gå till

Jag startade denna tråd av nyfikenhet på hur många som har odlat söt potatis här på Alternativ.nu därför frågan: Odlar du sötpotatis?

Och lämnade flera länkar om sötpotatis-odlingar och forskning för de som vill läsa om sötpotatis och få goda råd!

Det är första gång att jag själv odlar sötpotatis men se till att du köper ordentligt utsäde
och ifall du köper sötpotatis i en butik: Lagom store (de orange sorter är bäst)!
Del eventuellt på sötpotatisen och placerar i en låda med en aning jord (vattna jorden en aning innan placeringen i jorden).
Ställ lådan varmt och ljust i några veckor (beroende på inomhus temperatur) och tar därefter skott: Skär gärna med en kniv sticklingar från sötpotatisen
och sätt dessa i vatten samlat eller enkelvis i exempelvis gröna flaskor (grönt glas ger en fortare rotning än klar plast eller glas)!
När där är välutvecklat rötter på sticklingarna kan dessa planteras ut i pallkragar, på friland, i ett växthus eller i en spann och andra alternativa lösningar.
I den kallare del av Sverige är ett växthus nödvändigt eller liknanden!
Här i söder Skåne har vi haft flera nätter med frost och mitt projekt väntar på att bli planterat på friland i upphöjd värm bäddar med en ram av halm!
Temperaturen i jorden vid plantering skal vara omkring de 16 grader.

« Senast ändrad: 03 apr-22 kl 12:09 av anne-li »
Sko-storlek 42!

Radar

• Jämtland
« Svar #76 skrivet: 03 apr-22 kl 11:53 »
Citera
i exempelvis gröna flaskor (grönt glas ger en fortare rotning än klar plast eller glas)!
När du tog dina sticklingar, kände du till att grönt glas anses gynnsamt för tillväxten, och använde du i så fall grönt glas?

Skogsvilde

• -
« Svar #77 skrivet: 03 apr-22 kl 11:56 »
Om man skulle svara på överskriften... 

Nä...  varför då?  Det är ingen växt som är lättodlad i Sverige, den smakar direkt otäckt.
Men inte nödvändigtvis.

anne-li

• -
« Svar #78 skrivet: 03 apr-22 kl 11:56 »
När du tog dina sticklingar, kände du till att grönt glas anses gynnsamt för tillväxten, och använde du i så fall grönt glas?

Jag läste om det i en länk innan att grönt glas (exempelvis ölflaskor) ger en fortare rotning.
(En sötpotatis nörd kom på denna lösning).
Och mina sötpotatis skott i år (sticklingar) står i grönt glas.
« Senast ändrad: 03 apr-22 kl 12:07 av anne-li »
Sko-storlek 42!

Radar

• Jämtland
« Svar #79 skrivet: 03 apr-22 kl 19:04 »
Det är här du börjar sväva ut i det blå med den här tråden anne-li
https://www.alternativ.nu/index.php?topic=199510.msg1862172#msg1862172
fri frågar hur du har gjort odlingsbädden. Du svarar på ett sätt som ger sken av att du har erfarenhet av att odla sötpotatis. Det kan mycket väl hända att det är lämpligt med en sådan bädd och att du har gjort sådana bäddar. Men du har inte genom praktiska försök påvisat att det är ett sätt som fungerar. Det du borde ha gjort är att nämna att du sett på internet att andra har gjort så.

Du har heller inte presenterat några delresultat med ditt experiment. I ditt första inlägg i tråden skriver du att du ska testa olika sorter. Ingenstans kan man läsa vilka sorter du fått tag på. Inte heller när experimenten började, när det började synas groddar eller när du tog sticklingarna.
Väldigt nyligt nu presenterar du en uppgift om att det är bäst med gröna flaskor. Det är ju också något som du hittat på nätet. Jag såg detta på ett youtube-klipp igår. Du påstår att du sett en länk om detta redan innan du påbörjade dina försök. Jag misstänker att du tittat på de klipp jag länkade till och där hittat andra klipp om sötpotatis.
En sådan sak som att det kan ha betydelse vilken färg det är på flaskorna borde ha väckt nyfikenheten för om detta verkligen stämmer och använt några flaskor med ofärgat glas. Speciellt som du nämnt att du har 500 m2 som du ska sätta dina plantor på.

Många av dina inlägg ger intryck av att du baserar dina svar på egna erfarenheter. Men eftersom det är andras erfarenheter du använder som svar framstår du som oärlig och opålitlig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

108 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser